رابطه بین مهارت های سه گانه مدیریتی مدیران در سطوح گوناگون مدیریتی با ارزیابی عملکرد نیروی انسانی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشصغری نیک آیین 1 , میمنت تعبدی 2 , مهدی وارث 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - استاد یار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
3 - استاد یار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, مهارت انسانی, مهارت ادراکی, مهارت های سه گانه: مهارت فنی, مدیر ارشد, مدیر میانی, مدیر عملیاتی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف توصیف رابطه بین مهارت های سه گانه مدیریتی مدیران و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی انجام گرفته است. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی – همبستگی بوده است. جامعه آماری مورد بررسی شامل 80 نفر از مدیران سطوح گوناگون سازمانی (ارشد، میانی، عملیاتی) پالایشگاه گاز پارسیان بوده است که از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدهاند. جهت گرد آوری داده ها از دو پرسش نامه استاندارد مهارت های سه گانه (فنی، انسانی، ادراکی) مدیریتی قنبری (2011) بر اساس مدل رابرت کاتز و پرسش نامه استاندارد ارزیابی عملکرد کارکنان استیفن کندری (2005) استفاده شد. نتایج بدست آمده از پژوهش نشان دادند که بین مهارت های سه گانه مدیریتی مدیران (فنی، انسانی، و ادراکی) و ارزیابی عملکرد نیروی انسانی رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین، بین مهارت های سه گانه مدیران در سطوح گوناگون سازمانی (ارشد، میانی و عملیاتی) تفاوتی معنی دار وجود دارد.
The main purpose of this study is to describe the relation between managers’ trinary skills and human resources performance assessment in Persian Gas Refinery Company. The methods used in this study was descriptive-correlationThe statistical population of this study included 80 managers in various organizational levels (top, middle, and operational) of the Persian Gas Refinery Company in 2012,selected throughstratified random sampling technique. To collect the data, two standard questionnaires were used, the first one was the managers’ trinary skills made by Qanbari (1390) and the other one was Stephen's (2005) personnel performance assessment questionnaire. The results indicated that there was a significant relation between technical, human and cognitive skills of managers and human resources performance assessment. It also indicated that there was a significant difference between managers’ trinary skills in various organizational levels (top, middle, and operational).
Afshari, M., Henry, H. & Ghafouri, F. (2010). Three managerial skills (technical, human, conceptual) Physical education administrators across the University, Sport Management - Summer 1389, Issue 5 - pp 125-105
- Alagheh Band, A. (2002). Arrangements Educational Administration. Tehran, Psychology Press, published twenty-third.
- Askarian, M. (2007). Human Resource Management, Teacher Training University of Tehran Publications Jihad.
- Bayan, H. A. (1991). Regulations Manager, Tehran: Center for Public Management.
- Behrangi, M.R. (2000). Educational administration and school publications, trained to perfection with shining Press, second edition, Tehran
- Bzazjzayry, A. (1999). Performance evaluation of human resources (HR performance evaluation model, the practical implementation of the organization). Tehran, Yyzh.
-Bovee, C., Thill, L., john, V., Wood, M. B., & Dovel, G. P. (1993) Management, International Ed.,Megrow Hill Book Co.
- Doaiee, H.A. (1995). Human Resource Management, Ferdowsi University of Mashhad publisher.
- Del khosh kasmai, A. (2006). "The study of the relation ship between third skills among managers of public boys high schools of Tehran city and efficiency of high school in ( 2005 – 2006 ), Tehran tarbiat Moalem university ."
-- Erdogan, B.(2002). Antecedents and consepquences of justice perceptions in performance appraisals, Human Resource Management Reviewo 12, 555- 578.
- Fardi Azar, A. (2001). Matching model, AHP and TOPSIS to measure management skills, MS Thesis, Tehran University
-Goodarzi, M. (2006). "Designing and interpretation third management skill patterns", managers of physical education organization of Iran, Tehran Tarbiat modarres university .
- Ghanbari, E. (2011). "Effect of training on managerial skills of the three city unions in 2010," MA thesis, University of Shiraz.
- Hosseini, H.A. (2001). "The study of importance of management skills, nursery managers in perspective medical university".
- Hersey, P., & Blanchard, K., (1986). Human Resource Management, translated by Ali interest section in Tehran, Amir Kabir Publications
-Hersey, Paul & Blanchard, K. H. (1996), Management of organizational behavior: utilizing Humman Resources, 3 rd ed, Englewood Cliffs, NG.77458:prentice Hall.Upper saddleriver.
- Javadin, R. (2009). Fundamentals of Human Resource Management, Tehran Business School Press, Tehran University
-Kowalski-Theodore, j. and etal. (1992).perceptions of Desired skills for Effective prinicipals.Journal-of-shool-leadership; vol.2.No.3.p.299-309.
-Moosavian Najaf Abadi, R. (1997). "The study and comparison of therates of edueational and medical managers of third management skills in perspective of educational managers and second managers in educational hospitals of Esfahan medical university" . Tehran teacher training university.
- Mir sepasi, N. (2006). Necessary management skills. Journal of Management Studies, Faculty of Accounting and Management of the university Tabatabai, No. VIII, p 23.
- Sarmad, Gh. A. (1996). Organizational behavior, the authors Lvtanz Tehran, Iran Banking, pp. 13.
- Shahroudi, (2008). Study skills, technical, human and conceptual Tehran Province Agricultural managers manage. (Researcher) promotional Journal of Management, Fifth Year, No. 10, Summer 2008.
- Totonchyan, M. (1991). Skills a successful manager. An article about the management of Tehran, Center for Public Management.
- Zomorodian, A. (2007). Change Management, Industrial Management Institute Publications, Tehran, Fifth Edition
- Zaki, M. A. (1998). Managers philosophical dimensions of subjectivity. Journal of Knowledge Management. No. 41 and 42. Summer and autumn.