مدل معادلات ساختاری تاثیرفضای مدرسه برخودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی دراستان فارس
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشام البنین برزیده 1 , حمیدرضا معتمد 2 , مهرداد همراهی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، گروه علوم تربیتی، کازرون، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، گروه علوم تربیتی، کازرون، ایران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کازرون، گروه علوم تربیتی، کازرون، ایران
کلید واژه: استان فارس, خودکارآمدی, فضای مدرسه, معادلات ساختاری, مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این تحقیق، بررسی مدل معادلات ساختاری رابطه محیط مدرسه و خودکارآمدی معلمان مقطع ابتدایی در استان فارس بود. روش پژوهش از نوع همبستگی- علی بود و بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 223 پرسشنامه قابل تجزیه و تحلیل جمع آوری شد. روایی پرسشنامه فضای مدرسه و خودکارامدی معلمان بوسیله نظر متخصصان و تحلیل گویه و پایایی پرسشنامهها بوسیله آلفای کرونباخ بدست آمد. رگرسیون چند متغیره نشان داد که از بین متغیرهای فضای مدرسه؛ نوآوری، همکاری و تصمیمگیری به ترتیب بیشترین تاثیر را در خودکارآمدی معلمان دارا هستند و پیش بینی کنندگی قویتری دارا هستند. مدل معادلات ساختاری نشان داد که فضای مدرسه بر خودکارآمدی معلمان تاثیرمثبت و معنیداری دارد. در مجموع تمام شاخصها مدل پیشنهادی پژوهش را تایید کردند.
The purpose of this research was to study the impact of School environment on teachers’ self-efficacy through a structural equation modeling analysis. Based on cluster random sampling, 223 questionnaires were collected. Expert consensus, item analysis and Cronbach’s alpha were used to validate School Environment and teachers’ self-efficacy questionnaires. Multiple regression analysis from among school level environment variables innovation, cooperation and decision making respectively had the greatest impact on and could predict teachers’ self-efficacy. According to the structural equation model developed school level environment had a significantly positive impact on teachers’ self-efficacy.