بررسی رابطه ی کارآفرینی با اثربخشی مدیران دبیرستان های دخترانه شهر کرمان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
محمدرضا بهرنگی
1
*
,
بهار طباطبایی
2
1 - استاد دانشگاه تربیت معلم تهران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
کلید واژه: اثربخشی, ویژگی های شخصیتی, سنجش, کارآفرینی, پیشینه, ویژگی های تجربی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی کارآفرینی با اثر بخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان بوده است . در پی این فرضیه که بین ویژگی های کارآفرینی و اثر بخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان رابطهای وجود دارد، سه فرضیه ی فرعی رابطه ی بین ویژگی های شخصیتی، پیشینه و تجربی با اثر بخشی مدیران بررسی شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. 57 نفر از مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان در سال تحصیلی 86 - 1385 جامعه ی آماری پژوهش بوده است و از شیوه ی سرشماری کامل برای جمع آوری داده ها استفاده شد. دو پرسشنامه ی محقق ساخته " سنجش ویژگیهای کارآفرینی" و " پرسشنامه ی سنجش اثربخشی" که روایی صوری و محتوایی آنها با استفاده از منابع موجود ونظرات صاحبنظران بدست آمد و اعتبار آنها از راه اجرای آزمایشی و محاسبه ی ضریب آلفای کرونباخ (73/0) تعیین گردید، مورد استفاده قرار گرفت. داده های لازم از نمونههای پژوهش گردآوری و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و محاسبه ی ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگی های کارآفرینی و اثربخشی مدیران دبیرستان های دخترانه ی شهر کرمان رابطه ای معنیدار وجود ندارد. این در شرایط موجود است که نمیتوان بر مبنای ویژگی های شخصیتی، پیشینهای و تجربی کارآفرینی مدیران اثر بخشی آنان را پیشگویی کرد. این نتیجه نشان میدهد که هدف توسعه ی کارآفرینی در فهرست هدف های آموزش و پرورش مدارس نیست که تحقق آن بخشی از وظایف مدیریتی بشمار آید. بر این اساس تحول در تنظیمات موجود مدیریت بر مدارس برای ایجاد و توسعه ی آموزش کارآفرینی ضروری است.
The goal of this study was to explore the relationship between entrepreneurship and the effectiveness of girls' high school principals of Kerman city. It was hypothesized that there was a relationship between aspects of entrepreneurship and effectiveness of the principals. This correlational study was based on a survey of all girls' high school principals (57) in the school year 1385-1386 using two questionnaires designed by the current researchers. The face validity and content validity of the two questionnaires namely "characteristics of entrepreneurship" and "effectiveness" were established on the basis of the available recourses and scholars' views. Reliability of the instruments also was assessed through a pilot test using Alpha Cronbach's' index (α .73). The statistical analysis of the data showed that the hypothesis could not be supported and no relationship was found between the characteristics of entrepreneurship and effectiveness of the principals. This indicated that the effectiveness of the principals can not be predicted on the basis of the characteristics of their entrepreneurship and that development of entrepreneurship currently is not on the agenda of the education organization.