چگونگی استفاده از اینترنت به وسیلهی دبیران دبیرستانهای شهرستان نوشهر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشترانه عنایتی 1 , فرشیده ضامنی 2 , فرهاد کاظمی تبار 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی ،دبیر آموزش پرورش شهرستان نوشهر
کلید واژه: تحلیل عاملی, جنسیت, دبیران, استفاده از اینترنت, آشنایی با اینترنت,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش شناسایی چگونگی استفادهی دبیران شهرستان نوشهر از شبکهی جهانی اینترنت بود. پژوهش توصیفی و از نوع زمینه یابی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل 195 دبیر شاغل در دبیرستانهای شهرستان نوشهر در سال تحصیلی 89-1388 بود که از میان آنان 133 نفر به روش تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) به عنوان نمونهی پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. بمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامهی محقق ساختهی 24 پرسشی در طیف پنج گزینهای لیکرت استفاده شد. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و 92/0 بدست آمد. از آزمون تحلیل عاملی بمنظور شناسایی نحوهی استفادهی دبیران از اینترنت و از آزمون تی گروههای مستقل، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی شفه بمنظور بررسی تفاوت بین گروهها بر حسب جنسیت و مقدار آشنایی دبیران با اینترنت بهره گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که استفاده از اینترنت به وسیلهی دبیران در شش عامل اصلی نیازمندیها، علمی و درسی، سرگرمی، خرید، وقت گذرانی و مالی قرار دارد. هم-چنین، چگونگی استفاده از اینترنت تحت تأثیر مقدار آشنایی دبیران با اینترنت میباشد، ولی از جنسیت تأثیر نمیپذیرد.
The objective of the present survey study was to see how Internet is used amongNowshar high school teachers in 2010. The statistical population was all teachers that were working in all Nowshar high schools in 2010. Through a stratified sampling approach, a sample of 132 teachers was chosen. The instrument for the collection of data was a questionnaire constructed by the authors. It consists of 24 Likert-scale items and its reliability index (alpha Cronbach) was .92. Data were analyzed through factor analysis, independentt- test, analysis of variance, and Schefe test. Results showed thatteachers use of Internet boils down to six factors, namely: daily needs, academic needs, amusement, shopping, time-wasting and financial concerns. In addition, it was found that teachers’ use of Internet was a function of their digital literacy. No differences were detected between male and female teachers regarding Internet using, however.