رابطه فرهنگ سازمانی با خلاقیت و تغییر سازمانی در بین مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیدمسعود سیدی 1 , نیما شهیدی 2 , مریم شعله 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، گروه مدیریت، شیراز، ایران
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نورآباد ممسنی، نورآباد، ایران
3 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: خلاقیت, فرهنگ سازمانی, مدیریت تغییر, مدیران ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش ارتباط فرهنگ سازمانی با خلاقیت و تغییرونوآوری در بین مدیران مدارس ابتدایی شهر شیراز بوده است. این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی بود و جامعه آماری را مدیران مدارس ابتدایی ناحیه یک شیراز تشکیل داده است. از این تعداد ٨٠ نفر (٤٠ آموزشگاه دخترانه و٤٠ آموزشگاه پسرانه) به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بود. پرسشنامه مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خلاقیت تورنس (١٩٩٠)، پرسشنامه فرهنگ سازمانی هافستد (٢٠٠١) و پرسشنامه تغییرونوآوری نامدار (١٣٨٢) بود که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد: بین ابعاد فرهنگ سازمانی و خلاقیت رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسکپذیری، فردگرایی و مردسالاری قدرت پیشبینی خلاقیت مدیران را دارا میباشد. بین ابعاد فرهنگ سازمانی و تغییرونوآوری رابطه معنیداری وجود دارد و از بین ابعاد فرهنگ سازمانی، ابعاد ریسکپذیری و مرد سالاری قدرت پیشبینی خلاقیت مدیران را دارا میباشد. خلاقیت مدیران زن بیشتر از مدیران مرد میباشد.
This study aimed at examining the relationship among organizational culture, creativity, and change among the principals of Shiraz elementary schools. This correlational study included all principals of elementary schools in the first district of Shiraz Education Organization. A sample of 80 principals (40 from girl schools and 40 from boy schools) was randomly selected. They were administered three questionnaires of Torrance’s Creativity Questionnaire (1990), Hafsted’s Organizational Culture Questionnaire (2001), and Namdar’s Change and Innovation Questionnaire (2003) with approved validity and reliability. The results suggested that there was a significant relationship between the dimensions of organizational culture and creativity. Further, it was indicated that uncertainty, avoidance, individualism and masculinity could account for the principals' creativity. Female principals also were more creative than male principals.