ارایه مدلی برای ارزیابی عملکرد دانشگاهها؛ مورد مطالعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمحمدحسین یارمحمدیان 1 , سمیه شاه طالبی 2 , مریم فولادوند 3 , بدری شاه طالبی 4
1 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان، ایران
3 - دانش آموختهی کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
4 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان، ایران
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, کارت امتیازی متوان, نظام ارزیابی عملکرد,
چکیده مقاله :
رقابت شدید دانشگاهها و نهادهای آموزش عالی و تلاش آنها در جهت ارائه خدمات با بالاترین کیفیت، باعث شده تا نیاز این نهادها به رویکردی جامع که بتواند تمامی زمینههای عملکردی مرتبط با موفقیت را در نظر بگیرد و عملکرد نهاد را در قالب آن ارزیابی کند، روز به روز افزایش مییابد. هدف از این پژوهش ارائهی یک سیستم پیشنهادی از شاخصهای استراتژیک بر اساس الگوی کارت امتیازی متوازن به منظور ارزیابی عملکرد برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان بود. این پژوهش شامل سه مرحله بود، مرحله اول منابع اطلاعاتی، که دارای سه گام بود شامل (گام اول برنامه استراتژیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، گام دوم پیشینه تحقیقات و گام سوم نظرخواهی از کارشناسان و صاحبان کلیدی فرایند) که هر کدام از مراحل ابزار و روش مرتبط با خود را داشتند. مرحله دوم تعیین منظرها برای ارزشیابی (شامل منظر مالی، رشد و یادگیری، فرایند داخلی و مشتری) و مرحله سوم، تدوین شاخصهای اصلی این مناظر بود که مهمترین شاخصها استخراج شد و این شاخصها توسط معاونت یا حوزه مربوط به خود، بایستی به صورت مداوم مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد. لازم به ذکر است، در این مقاله بخشی از اطلاعات حاصل از طرح پژوهشی آورده شده است.
The intensive competition is increasing between universities and institutes of higher education among in providing the highest quality services this has caused an increasing requirement for a comprehensive approach to consider all aspects related to operational success to evaluate performance in these institutes. The purpose of this study was to provide a recommendation system of strategic indicators based on a model of balance score card in order to evaluate the performance of Islamic Azad University strategic plan. The study consisted of three steps, first, Information sources, which would include three following steps respectively (Islamic Azad University strategic plan, research literature and, survey of the experts and keys process owners),each with their own tools and processes. The second step of evaluation perspective (included financial perspective. Learning and growth, internal process and customer perspective. And the third step consisted of the, key indicators of these perspectives. The most important indicators were derived evaluate continuously and monitored by the vice president or his related department. It should be mentioned that, the information in this paper is part of the research project.