رابطه بین توانمندسازها و فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد دانشگاه-ها (مورد مطالعه: دانشگاههای دولتی منتخب استان اصفهان)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیما فتاحیان 1 , رضا هویدا 2 , سید علی سیادت 3 , هوشنگ طالبی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان
2 - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
3 - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
4 - عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان
کلید واژه: عملکرد, مدیریت دانش, توانمندسازهای مدیریت دانش, فرآیندهای مدیریت دانش, دانشگاهها,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین توانمندسازها و فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد دانشگاههای دولتی منتخب استان اصفهان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای دولتی منتخب استان اصفهان بوده است که به روش کوکران تعداد 203 نفر از آنها انتخاب گردید. ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامههای توانمندسازهای مدیریت دانش لی و چوی(2003)، پرسشنامه فرآیندهای مدیریت دانش پارک(2006)، پرسشنامه عملکردکاپلان و نورتون(2001) بوده که روایی محتوایی هر سه پرسشنامه بوسیله اساتید متخصص مدیریت مورد تائید قرار گرفت. روایی سازه پرسشنامهها با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی بررسی شد و ضریب پایایی پرسشنامهها به ترتیب 8/93 و 95/0 و 89/0 بدست آمد. در این پژوهش از آزمون ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد رابطه بین توانمندسازها و فرآیندهای مدیریت دانش با عملکرد دانشگاهها مثبت و معنادار بوده است. همچنین بررسی نتایج بدست آمده از تحلیل دادههای مربوط به تعیین سهم مولفههای توانمندسازهای مدیریت دانش در پیش بینی ابعاد عملکرد دانشگاهها به ترتیب6/64 درصد از واریانس دیدگاه مالی، 5/45 درصد از واریانس دیدگاه مشتری،1/51 درصد از واریانس دیدگاه فرآیندهای درون سازمان، 4/49 درصد از واریانس دیدگاه رشد و نوآوری بوده و سهم فرآیندهای مدیریت دانش در پیش بینی ابعاد عملکرد دانشگاهها به ترتیب 7/51 درصد از واریانس دیدگاه مالی، 2/37 درصد از واریانس دیدگاه مشتری، 1/44 درصد از واریانس دیدگاه فرآیندهای درون سازمانی، 2/49 درصد از واریانس دیدگاه رشد و نوآوری بوده است.
The purpose of this paper was to investigate the relationship of knowledge management enablers and processes to the performance of state universities in Isfahan province. This correlational study included 203 faculty members of selected state universities in Isfahan province. Research instruments were three questionnaires of knowledge management enablers (Lee & Choi, 2003), knowledge management processes (Park, (2006), and performance (Kaplan & Norton, 2001). A panel of experts of management approved their content validity. Construct validity of the instruments was assessed using confirmatory factor analysis and their reliability were 0.93.8, 0.95 and 0.89 respectively. Data analysis involved correlation coefficients and multiple regression analyses. The results suggested that that there was a statistically positive relationship between knowledge management enablers and processes and university performance. The results further indicated that knowledge management enablers could predict 64.6%, 45.5%, 51.1, and 49.4% of the variance of financial, customer, internal processes, and innovation and growth perspectives as the components of the university performance respectively. Knowledge management processes could also account for 0.51.7%, 37.2%, 44.1%, and 49.2% of the variance of financial, customer, internal processes, and innovation and growth attitudes perspectives respectively.