رابطه اخلاق کاری اسلامی، انصاف و علاقه به پول با رضایت شغلی معلمان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
محسن گلپرور
1
*
,
محمدعلی نادی
2
1 - عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان). دانشگاه آزاد اسلامی. اصفهان، ایران.
2 - عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان).دانشگاه آزاد اسلامی. اصفهان، ایران.
کلید واژه: رضایت شغلی, اخلاق کاری اسلامی, انصاف تطبیقی, علاقه به پول, رضایت از پرداخت,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین اخلاق کاری اسلامی، انصاف تطبیقی و علاقه به پول با رضایت شغلی و رضایت از پرداخت در میان معلمان به مرحله اجرا درآمد. جامعه آماری پژوهش را معلمان پنج شهر یزد، شهرکرد، لردگان، اصفهان و کرمان تشکیل دادهاند که از بین آنها 617 نفر به شیوهی چند مرحله ای برای پاسخگویی به پرسشنامههای پژوهش انتخاب شدند. پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش شامل پرسشنامه اخلاق کاری اسلامی (Ali & Al-Kazemi,2007)، پرسشنامه علاقه به پول و پرسشنامه انصاف تطبیقی(Luna-Arocas &Li-Ping Tang, 2004)، پرسشنامه رضایت از پرداخت و پرسشنامه ورضایت شغلی (Kim & Leung, 2007) بودند. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش با استفاده از تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تعدیلی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد که پس از کنترل متغیرهای سن، سابقه شغلی، تحصیلات، جنسیت و وضعیت تأهل، از بین ابعاد علاقه به پول، اخلاق کاری اسلامی و انصاف تطبیقی، بودجه (بعنوان یکی از ابعاد علاقه به پول با ضریب بتا استاندارد (19/0) و اخلاق کاری اسلامی (با ضریب بتا استاندارد 119/0) قادر به پیشبینی رضایت شغلی هستند. امّا برای رضایت از پرداخت، پس از کنترل متغیرهای جمعیتشناختی، بودجه و شرارتآمیزی پول (به ترتیب با ضرایب بتا استاندارد 088/0- و 09/0) و انصاف تطبیقی (با ضریب بتا استاندارد 567/0) قادر به پیشبینی معنادار این متغیر بودند.
This research was conducted to investigate relations between Islamic work ethics, comparative equity and love of money with job and payment satisfaction among teachers. The statistical sample was 617 teachers from five city including Yazd, Shahrekord, Lordegan, Isfahan and Kerman. The participants were selected using multi stage sampling to answer the research instruments. Research questionnaires used for assessment of variables were: Islamic work ethics (Ali & Al-Kazemi, 2007), love for money and comparative equity (Luna-Arocas &Li-Ping Tang, 2004), pay satisfaction and job satisfaction (Kim & Leung, 2007). Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and moderated hierarchical regression. The obtained results revealed that after control for age, tenure, education, gender and marital status, from love of money dimensions, Islamic work ethics and comparative equity, budget (a dimension of love to money with b=0.19) and Islamic work ethics (b=0.119) have predictive power for job satisfaction. But for pay satisfaction after control for demographics variables, budget and evil (with b=-0.088 and 0.09 respectively) and comparative equity (b=0.567) have predictive power.