ارایه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش در مدارس مقطع متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسیده مریم رخشانی 1 , علیرضا چناری 2 , صغری افکانه 3
1 - دانشجوی دوره دکتری تخصصی مدیریت آموزشی ،واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: چابکی مدارس نشان دهندهی پاسخگویی آنها در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است . هدف از این پژوهش ارایه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش در مدارس مقطع متوسطه شهر تهران میباشد.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته(کیفی- کمی)است. در بخش کیفی رویکرد تحلیل مضمون به روش استقرایی بکار میرود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل 15نفر از اساتید عضو هیات علمیدانشگاه و در بخش کمی 381 نفر از مدیران، معاونان وکارشناسان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نمونه تعیین شد. روش نمونه گیری تصادفی خوشهای است. در این پژوهش، روش گردآوری داده ها در بخش کیفی ؛ مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه و در بخش کمی استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دربرگیرنده ابعاد چابکی سازمانی برمبنای یافتههای مرحله کیفی و اجرای پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش ادام و همکاران (2022) بود جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی برای تحلیل داده ها از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و نرم افزار maxqda استفاده شد و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل مصاحبه ها 4مقوله اصلی بعد راهبردی ،بعد مدیریتی،بعد فناورانه و بعد شایستگی منابع انسانیشناسایی شدند. و در بخش کمی برازش مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش را تایید نمود.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به شناسایی تأثیر مثبت مدیریت دانش بر چابکی سازمانی ، بهنظر میرسد میتوان با افزایش و تقویت مدیریت دانش، زمینه را برای بهبود چابکی سازمانی فراهم کرد.
Abstract
Introduction and purpose: The agility of schools shows their responsiveness when faced with internal and external changes. The purpose of this research is to present the organizational agility model of schools based on knowledge management in secondary schools in Tehran.
Research methodology: The research method is mixed (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the theme analysis approach is used inductively. The participants in the qualitative section included 15 professors and in the quantitative section 381 managers, assistants and experts of the educational districts of Tehran were selected as samples. Random sampling method is cluster. In this research, the data collection method in the qualitative part; Library study and interviews and in the quantitative part using a questionnaire made by a researcher including the dimensions of organizational agility based on the findings of the qualitative stage and the implementation of the knowledge management questionnaire was the standard knowledge management questionnaire of Adam et al. (2022) for data analysis in the qualitative part for data analysis. Theme analysis was used with inductive approach and maxqda software, and descriptive and inferential statistical methods were used in a small part.
Findings: Based on the results obtained from the analysis of the interviews, 4 main categories of strategic dimension, managerial dimension, technological dimension and competence dimension of human resources were identified. And in the quantitative part, it confirmed the fit of the organizational agility model of schools based on knowledge management.
Discussion and conclusion: According to the identification of the positive effect of knowledge management on organizational agility, it seems possible to improve organizational agility by increasing and strengthening knowledge management.
_||_
|
ISSN (Print): 2008-6369- ISSN (Online): 2423-723X
Research Paper
An organizational agility model for middle schools based on knowledge management in Tehran City
1*, 2, 3
1.PhD candidate Persian language
2. Assistant Professor Persian
3. Assistant Professor Persian
Abstract Introduction: The aim of this research was to present an organizational agility model for middle schools based on knowledge management in Tehran City. research methodology: A mixed method study (qualitative-quantitative) was conducted. In the qualitative section, a content analysis technique with an inductive approach was used. The qualitative sample included 15 members of the academic staff of the university who possessed characteristics such as accessibility and a doctoral degree in educational management. The sampling method in the qualitative section was purposive sampling (targeted sampling method and theoretical saturation criterion, using the technique of selecting key individuals or experts). The study population in the quantitative section included all managers, deputies, and experts in the educational districts of Tehran City, numbering 62,218 individuals in the academic year 2021-2022. In the quantitative section, using Cochran's formula with a margin of error of 0.05, a sample of 381 individuals was determined. The sampling method was cluster random sampling. Data collection in the qualitative section involved library studies, and in the quantitative section, a researcher-made questionnaire covering organizational agility dimensions based on qualitative findings and the implementation of the knowledge management questionnaire based on the standard knowledge management questionnaire by Edam et al. (2022) was used. A combined reliability method was employed to assess the questionnaire's reliability. For data analysis in the qualitative section, content analysis with an inductive approach and MaxQDA software were used, while descriptive and inferential statistical methods were applied in the quantitative section. Findings: Based on the results obtained from interview analysis, a total of 85 sub-themes, 15 subcategories, and four main categories were identified as follows: strategic dimension (flexibility of strategies, alignment with organizational strategies, speed in achieving goals, and visionary planning), managerial dimension (agile leadership style, responsiveness, encouragement of executive creativity, and spirit of participation), technological dimension (access to technology transfer, technological infrastructure, and speed and accuracy), and human resource competence dimension (professional development of human resources, empowerment, knowledge management of human resources, and employee training). Conclusion: The findings indicated that knowledge management is effective in the dimensions of organizational agility.
|
Received: Accepted: PP:
Use your device to scan and read the article online
DOI:
Keywords: Organizational Agility, Schools, Knowledge Management, Management |
Corresponding author: Address: Khoshnoisan Elementary School, 96 Square, Golestan St., Narmak, Tehran Tell: 09125711945 Email: maryamrakhshani2021@gmail.com
|
Citation:, , Alireza Chenari, Soghra Afkaneh ; An organizational agility model for middle schools based on knowledge management in Tehran City
|
Extended Abstract
Introduction:
The primary objective of this research was to present a model of organizational agility based on knowledge management in middle schools in Tehran. Organizational agility, in general, refers to an organization's ability to understand environmental changes and respond quickly and effectively to them. These changes may be technological, operational, or customer-driven. Today, the success of organizations is determined by their ability to maintain quality and rapidly adapt to environmental changes. Organizations, for progress, should view turbulent environments not as a threat but as an opportunity. They need to swiftly adapt to new conditions as an internal competency. Traditional approaches and solutions have lost their capacity and capability to address organizational challenges and external environmental changes; therefore, it is advisable to replace them with new approaches and perspectives.
Context:
The commercialization of research has expanded in recent decades as a new approach to academic research .
Goal:
The goal of present study is to present a model of organizational agility based on knowledge management in middle schools in Tehran
Method:
Given the subject and nature of this research, a mixed research method (qualitative-quantitative) was employed. Since the overall goal was to present an organizational agility model based on knowledge management in middle schools in Tehran, it was necessary to identify the main components of this organizational agility in the model and then test them. In the qualitative section, content analysis with an inductive approach and interview tools were used for data collection, while thematic analysis was employed for analyzing the interviews. The quantitative research method was descriptive-analytical, and structural equation modeling was utilized. The qualitative statistical population included 15 members of the academic staff who possessed characteristics such as accessibility and a doctoral degree in educational management. The sampling method in the qualitative section was purposive sampling, and the statistical population in the quantitative section included all managers, deputies, and experts in the educational districts of Tehran City, numbering 62,218 individuals in the academic year 2021-2022. In the quantitative section, using Cochran's formula with a margin of error of 0.05, a sample size of 381 individuals was determined, and cluster random sampling was employed. Data collection in the qualitative section involved library studies, while in the quantitative section, a researcher-made questionnaire was used encompassing organizational agility dimensions based on qualitative findings and the implementation of the knowledge management questionnaire (Adam et al., 2022). For assessing the questionnaire's reliability, a combined reliability method was employed. Qualitative data analysis involved content analysis with an inductive approach and MaxQDA software, while descriptive and inferential statistical methods were applied in the quantitative section. Central indices, dispersion indices, tables, and diagrams were used in the descriptive section, and in the inferential section, factor analysis tests (confirmatory and exploratory) and structural equation modeling were utilized.
Findings:
Based on the results obtained from the analysis of interviews, a total of 85 sub-dimensions, 15 sub-sub-dimensions, and four main dimensions were identified, which were related to the strategic dimension (flexibility in strategies, alignment with organizational strategies, speed in achieving goals, and visionary planning, importance for future successes), the managerial dimension (agile leadership style, responsiveness, encouragement of executive creativity, and participation spirit), the technological dimension (access to technology transfer, technological infrastructure, and speed and accuracy), and the human resources competence dimension (professional development of human resources, empowerment, knowledge management of human resources, and employee training). The findings indicated that knowledge management was effective in organizational agility dimensions.
Results:
In summary, based on the findings of this research, it can be inferred that in the identification of dimensions and components of organizational agility in educational organizations, four dimensions play a role: strategic, managerial, human resources competence, and technological.
|
|
شاپا چاپی: 2008-6369- شاپا الکترونیکی: x2423-723
مقاله پژوهشی
ارایه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش در مدارس مقطع متوسطه شهر تهران
1، 2* 3
1. دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی
2. استادیار مدیریت آموزشی
چکیده مقدمه و هدف: چابکی مدارس نشان دهندهی پاسخگویی آنها در هنگام مواجهه با تغییرات داخلی و خارجی است و عامل مهمی برای اثربخشی مدارس است. بر این اساس، هدف از این پژوهش ارایه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش در مدارس مقطع متوسطه شهر تهران میباشد. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش آمیخته(کیفی- کمی)است. در بخش کیفی رویکرد تحلیل مضمون به روش استقرایی بکار میرود. مشارکت کنندگان در بخش کیفی شامل 15نفر از اساتید عضو هیات علمیدانشگاه بود که از ویژگی هایی مانند در دسترس بودن و مدرک دکتری مدیریت آموزشی برخوردار بودند. انتخاب نمونه آماری از نوع روش نمونه گیری غیرتصادفی به صورت گزینشی (روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری و از تکنیک انتخاب نمونه افراد کلیدی یا خبرگان) میباشد. جامعه آماري تحقيق حاضر در بخش کمی کلیه مدیران، معاونان وکارشناسان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران می باشند که تعدادآنها در سال تحصیلی 1401-1400 بنابر آمار آموزش و پرورش 62218نفر می باشد در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران و با خطای 05/0 تعداد381نفر به عنوان نمونه تعیین شد. روش نمونه گیری تصادفی خوشهای است. در اين پژوهش، روش گردآوري داده ها در بخش كيفي ؛ مطالعه كتابخانه اي و مصاحبه و در بخش كمي استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دربرگیرنده ابعاد چابکی سازمانی برمبنای یافتههای مرحله کیفی و اجرای پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش ادام و همکاران (2022) بود و برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی برای تحلیل داده ها از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و نرم افزار maxqda استفاده شد و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل مصاحبه ها زمینه چابکی سازمانی جمعا 85زیرمقوله، 15مقوله فرعی و 4مقوله اصلی، شناسایی شدند که عبارت بودند از بعد راهبردی ،بعد مدیریتی(سبک رهبری چابک،پاسخگویی،تشویق خلاقیت اجرایی وروحیه مشارکت)،بعد فناورانه(دسترسی به انتقال تکنولوژی، زیر ساختهای فناورانه و سرعت و دقت) و بعد شایستگی منابع انسانی(توسعه حرفه ای نیروی انسانی،توانمند سازی ،مدیریت دانش منابع انسانی و آموزش کارکنان) شناسایی شدند. و در بخش کمی شاخصهاي برازش مدل در تحلیل عاملی، برازش مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش را تایید نمود. بحث و نتیجهگیری: با توجه به شناسایی تأثیر مثبت مدیریت دانش بر چابکی سازمانی ، بهنظر میرسد میتوان با افزایش و تقویت مدیریت دانش، زمینه را برای بهبود چابکی سازمانی فراهم کرد.
|
تاریخ دریافت: تاریخ پذیرش: شماره صفحات:
از دستگاه خود برای اسکن و خواندن مقاله به صورت آنلاین استفاده کنید
DOI:
واژههای کلیدی: چابکی سازمانی، مدارس،مدیریت دانش،مدیریت
|
مقدمه
چابکی به طورکلی توانایی یک سازمان برای درک تغییرات محیطی و پاسخگویی سریع
و کارا به آن است. این تغییرات میتواند فناورانه و کاری،یا تغییر نیاز مشتری باشد. امروزه کیفیت وسرعت هماهنگی با تغییرات محیط، موفقیت سازمانها را رقم میزند. سازمانها برای پیشرفت کرد نباید از محیطهای آشفته به عنوان یک فرصت نه تهدید استفاده کنند. سازمانها نیاز دارند تابه سرعت با شرایط جدیدبه عنوان یک صلاحیت درونی انطباق یابند. رویکردها وراه حل های گذشته دیگر قابلیت و توانایی خود را برای رویارویی با چالشهای سازمانی و محیط بیرونی ازدست داده اند؛ بنابراین بهتراست با رویکردها و دیدگاه های جدیدی جایگزین شوند (2016، Bavarsad & Darabian )
چابکی یک ایدۀ کلنگر (در مقابل جزئینگری) و استراتژیک (در مقابل تاکتیکی) و قابلیتی در کلّ کسب و کار است که بر تمام جنبههای یک سازمان سایه انداخته است (2010et al, Rahiminia ). مفهوم چابکی بر این منطق استوار است که، تغییرات سریع و فزایندۀ محیطی سازمانها را تحت شعاع خود قرار داده است. در نتیجه، سازمانها برای پاسخگویی سریع به این تغییرات و کسب فرصتهای سودآور از آنها بایستی قابلیتها و شایستگیهای کلیدیشان را تقویت نمایند(,2010 Zhang, X. ). به عبارت دیگر، اگر سازمانها بتوانند به سرعت خود را با تغییرات سازگار نمایند میتوانند عملکرد خود را بهبود بخشند.
تاکنون تعاریف زیادی از واژۀ چابکی ارائه شده است . اما، هیچ یک از آنها مخالف و ناقض یکدیگر نیستند. این تعاریف عموماً، ایدۀ سرعت عمل و نیز شناسایی تغییرات محیط کسب و کار در جهت پاسخگویی مناسب به آنها را نشان میدهند. امّا با توجّه به جدید بودن بحث چابکی، تعریف جامعی که مورد تأیید همگان باشد وجود ندارد (,2007 Jafarnejad, Shahaii ). تعاریف مربوط به چابکی در سه گروه اصلی دستهبندی میشوند: دستۀ اول) تعاریف بر اساس نتایج و پیامدها مثلاً: انعطافپذیری، پاسخگویی، سرعت، پویایی، نوآوری، خلاقیت و قابلیت پیکربندی مجدد؛ دستۀ دوم) تعاریف بر اساس، طول عملّیات و پیادهسازی مثلاً: همکاری، ساختار مجازی، پیش کنشی، بهرهبرداری از تکنولوژی، تعیین موقعیّت بازار و یکپارچه سازی؛ دستۀ سوم) ترکیب تعاریف دستۀ اول و دوم یعنی نتایج، همراه با ابزارهایی که میتواند چابکی را عملّیاتی کند (,2007 Va´zquez-Bustelo et al ). لو و تزنگ (2010)، سه ویژگی مطلوب برای یک سیستم چابک پیشنهاد کردهاند که عبارتند از: قابلیت استفاده مجدد (یعنی منابع مورد استفاده برای تولید محصول یا ارائۀ خدمات، قابلیت بهکارگیری مجدد دارند)؛ قابلیت تنظیم مجدد (به معنای قابلیت سازگاری و انطباق یک سیستم تولیدی با تغییرات در حجم و نوع تقاضا است)؛ مقیاسپذیری1 (بدین معناست که منابع را به آسانی میتوان به یک سیستم اضافه یا از آن حذف نمود).
يكي از نگرانيهاي سازماني در رابطه با بقا و موفقيت در محيط رقابتي مـتلاطم، ايجـاد و اجرای راهبـردهـاي ثابـت اسـت(,2018 Köseoglu, et al ).
با توجه به اهميت اين موضوع، مطالعات قبلي روي پيشگـوهـا و پيامـدهاي راهبرد منتخب از طريق توسعه و استفاده از ابزارهاي گوناگون متمركز شده اند(,2017 Vuorinen, et al ).
پژوهشگران به اين توافق رسيده اند كه درونداد اصلي تنظيم، به كارگيري و ارزيابي اين گونه راهبردها دانش اسـت(,2018 Bolisani & Bratianu, et al ).
پـژوهش هـاي گوناگون روشهاي دسترسي، مديريت، ذخيره كردن، انتشار و انتقال دانش را به منظور شكل دادن به راهبـرد سـازماني از طريق رويكردهاي مختلف نشان داده اند(2018 Marasco, et al ).
سازمانها ميتوانند در صورت برخورداري از اقدامهاي هوشمندي رقابتي رسمي، منافع بيشتري به دست بياورند(2017 Søilen, ).
در محيط به شدت رقابتي، روابط پيچيدهاي شكل ميگيرد كه اطلاعات در آن به عنوان يك منبع اصلي محسـوب ميشود. اما دريافت اطلاعات از محيط بيروني كسب وكار، زماني بر موقعيت رقابتي شركتها اثرگذار است كه آنها از يـك سيستم جامع و مدون به نام هوشمندي رقابتي بهره جويند، زيرا يك شركت ميتواند 90 درصـد اطلاعـاتي را كـه برای تصميمگيريهاي حياتي خود به آنها نياز دارد از طريق هوشمندي رقابتي كسب كند(2007 Auxiliadora do Nascimento Mélo & Dumke de Medeiros, ).
امروزه کسب دانش ضروری است و به عنوان یک منبع انرژی در نظر گرفته میشود.برای موفقیت هر تلاش سازمانی، به ویژه فعالیتهایی مانند شناسایی و پاسخ به تغییرات محیطی که با تبادل و تولید اطلاعات، اطلاعات و دانش داخلی و خارجی بین افراد مختلف سر و کار دارد. در حالی که دانش از دادهها و اطلاعات متفاوت است، آن مربوط به هر دو آنها است(2018 Bhatt, G, et al ).
دستیابی به رقابت پذیری قوی و عملکرد تجاری برتر یک چالش بزرگ برای شرکت ها، به ویژه در یک محیط تجاری بی ثبات است. تقاضاهای مشتری پویاتر می شوند و فراوانی تغییرات محیطی به طور قابل توجهی در حال افزایش است(2018 Ahlbäck, et al ).
این منجر به پیچیدگی و عدم اطمینان در بازار می شود بنابراین رقابت را افزایش می دهد .برخی از قابلیت های سازمانی می توانند یک شرکت را قادر سازند تا به شرایط محیطی که به سرعت در حال تغییر است واکنش مناسب نشان دهد و از این تغییرات به عنوان فرصت های تجاری بهره برداری کند. در این زمینه، هاتزیجوردانو و همکاران2(2019) بر سطح چابکی بالا به عنوان یک قابلیت پاداش دهنده زمانی که هدف آن بهره برداری سریع از فرصت های تجاری است، تاکید کرد.ماینهارت و همکاران3 (2018) تأثیر بالای محیط کسب و کار پویا را تأیید کرد و چابکی را به عنوان یک استراتژی تمایز پیشنهاد کرد.
مولفه های اصلی چابکی سازمانی عبارتند از: پاسخگویی، شایستگی، انعطاف پذیری و سرعت. شریفی و ژانگ (1999)4 تعریف مناسبی از هر یک از قابلیت ها ارائه کردند و مولفه های فرعی را برشمردند. پاسخگویی به عنوان .توانایی شناسایی تغییرات، واکنش سریع به تغییرات به صورت واکنشی یا فعالانه، و بازیابی از تغییرات تعریف میشود و مولفه های فرعی مربوطه عبارتند از حس کردن، درک و پیشبینی تغییرات، واکنش فوری به تغییرات و بازیابی از تغییرات. شایستگی سازمان را اینگونه تعریف کردند: .توانایی هایی که به یک شرکت بهره وری، کارایی و اثربخشی را در دستیابی به اهداف و اهداف خود می دهد. از طریق شایستگی بالا، یک سازمان قادر است به طور کارآمد عمل کند، محصولات با کیفیت و کارایی بالا تولید کند، به موقع ارائه دهد، نوآوری کند و شایستگی اصلی را مدیریت کند. برای توسعه قابلیت مربوطه، مولفه های زیر را شناسایی کردند: چشم انداز استراتژیک، فن آوری مناسب یا توانایی فن آوری کافی؛ کیفیت محصولات/خدمات؛ مقرون به صرفه بودن؛ نرخ بالای معرفی محصولات جدید؛ مدیریت تغییر؛ افراد آگاه، شایسته و توانمند؛ بهره وری و اثربخشی عملیات ؛ همکاری (داخلی و خارجی)؛ و ادغام. انعطافپذیری قابلیت چابکی به عنوان توانایی انجام کارهای مختلف و دستیابی به اهداف مختلف با امکانات یکسان تعریف میشود و شامل انواع مختلفی از انعطافپذیری است: انعطافپذیری حجم محصول، انعطافپذیری مدل/پیکربندی محصول، سازمان و مسائل سازمانی و انعطاف پذیری افراد. چهارمین قابلیت چابکی اساسی، سرعت، به مفهوم توانایی انجام کارها و عملیات در کوتاه ترین زمان ممکن است.به گفته شریفی و ژانگ (1999)، این امر با سه قابلیت فرعی محقق می شود. اولی سرعت در زمان عرضه محصولات جدید به بازار است، دومی سرعت در ارائه محصول و خدمات و سومی سرعت در عملیات (زمان های عملیاتی کوتاه) به همان اندازه مهم است (2021 Walter, AT. ).
مدیریت دانش در سازمان یک رشته در حال تکامل است. سرنکو (2021) پنج مرحله از تکامل را در تمرکز تحقیق و روش های اجرای مدیریت دانش شناسایی کرد: 1996-2001 (شروع)، 2002-2006 (توسعه اولیه)، 2007-2012 (سختی و تثبیت)، 2013-2016 پیشرفت (روش شناختی) و 2017–2019 (مرحله بلوغ)(سرنکو و بنتیس5،2021).مدیریت دانش فرایندی است که از آن طریق افراد به تبادل دوجانبه دانش خویش با یکدیگر پرداخته، دانش فردی به دانش سازمانی تبدیل میشود و به طور بالقوه به وسیله این فرایند فرصت برای یادگیری تجربه های جدید و فرصتی برای تمرین و به اجرا گذاشتن تجربه ها، مهارتها و تواناییها فراهم میگردد و در نهایت منجر به تسهیم سرمایه های فکری و افزایش منابع مهم سازمان میشود و تنها زمانی که دانش فردی و گروهی به دانش سازمانی تبدیل میشود، سازمان قادر به مدیریت مؤثر این منابع باارزش است (2018 Lin, H. F. & Lee, G. G. ).
(2021 Malemir, et al )در بررسی نقش میانجی چابکی سازمانی در رابطه با مدیریت دانش و پیشرفت سازمان نشان داد که بین مدیریت دانش با پیشرفت سازمانی و چابکی سازمانی شرکت توزیع نیروی برق اهواز رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین مدیریت دانش و پیشرفت سازمان با توجه به نقش واسطه چابکی سازمانی شرکت توزیع نیروی برق اهواز رابطه معناداری وجود دارد. (2021 Porjavideh, et al )در ارائه الگوی چابکی سازمانی در آموزش عالی کشاورزی ایران با رویکرد گرندد تئوری تغییرات در انتظارات مشتریان و دولت، تغییرات فناورانه و رقابت پذیری دانشگاهها(شرایط علی)، موانع درون و برون سازمانی چابکی(شرایط زمینهای)، ساختار منعطف، نیروی کار چابک، بهبود مستمر، فرهنگ تغییر، فناوری اطلاعات و روابط، مؤثر دانشگاه با محیط(شرایط مداخلهگر)، هوشمندی و تسلط بر تغییر، سرعت و انعطاف پذیری در مواجهه با تغییرات، پاسخگویی، دانش بنیان و نوآور بودن دانشگاه(مقوله هسته)، بهره گیری از ظرفیتها و پتانسیلهای دانشگاهها و توانمند سازی دانشگاهها به منظور ارتقای چابکی دانشگاهی(راهبرد)، تولید فارغ التحصیلان توانمند و با صلاحیت و دانش و خدمات مورد نیاز جامعه(پیامد)، به دست آمد.
سازمانهای آموزشی می توانند از طریق چابکی و با تجزیه و تحلیل اطلاعات پیرامون خود، میزان کارایی و اثربخشی خود را بهبود بخشیده و در نتیجه عملکرد بهتری در برابر رقبا داشته باشند،بالا بردن چابکی سازمانی و مدیریت دانش، در سازمان های آموزشی موجب می شود کارکنان سازمان های آموزشی اطلاعات محیط اطراف خود را سریع تر و با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند و نتایج حاصل را ذخیره کرده و در مواقع مقتضی در دسترس تصمیم گیرندگان قرار دهند. این امر جریان تبادل داده ها، اطلاعات و دانش را در سازمان تسریع می کند و اثربخشی تفکر و تصمیم گیری را بهبود می بخشد.هدف اصلی پژوهش ارائه یک مدل ساختاری برای تبیین رابطه چابکی سازمانی مدارس از طریق مدیریت دانش در مقطع متوسطه شهر تهران است. سوالات مورد بررسی در این پژوهش به شکل زیر است:
۱-ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی مدارس در مقطع متوسطه شهر تهران کدامند؟
2- آیا می توان از طریق مدیریت دانش، چابکی سازمانی مدارس در مقطع متوسطه شهر را تبیین کرد؟
روش شناسی پژوهش
با توجه به موضوع و ماهیت این پژوهش، روش پژوهش روش آمیخته(کیفی-کمی) است. از آنجا که هدف کلی این پژوهش ارایه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش در مدارس مقطع متوسطه شهر تهران میباشد و برای این منظور نیاز است که مؤلفههای اصلی این چابکی سازمانی در این مدل شناسایی شده و سپس مورد آزمون قرار گیرد، در این پژوهش در بخش کیفی تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و از ابزار مصاحبه جهت جمع آوری دادهها و از تحلیل تم جهت تجزیه و تحلیل مصاحبهها استفاده میشود. روش تحقیق در قسمت کمی توصیفی -پیمایشی است و از معادلات ساختاری مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 15نفر از اساتید عضو هیات علمیدانشگاه بود که از ویژگی هایی مانند در دسترس بودن و مدرک دکتری مدیریت آموزشی برخوردار بودند. انتخاب نمونه آماری از نوع روش نمونه گیری غیرتصادفی به صورت گزینشی (روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری و از تکنیک انتخاب نمونه افراد کلیدی یا خبرگان) میباشد. جامعه آماري تحقيق حاضر در بخش کمی کلیه مدیران، معاونان وکارشناسان مناطق آموزش و پرورش شهر تهران می باشند که تعدادآنها در سال تحصیلی 1401-1400 بنابر آمار آموزش و پرورش 62218نفر می باشد در بخش کمی با استفاده از فرمول کوکران و با خطای 05/0 تعداد381نفر به عنوان نمونه تعیین شد. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. در اين پژوهش، روش گردآوري داده ها در بخش كيفي ؛ مطالعه كتابخانه اي و در بخش كمي استفاده از پرسشنامه محقق ساخته دربرگیرنده ابعاد چابکی سازمانی برمبنای یافتههای مرحله کیفی و اجرای پرسشنامه مدیریت دانش پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش ادام و همکاران (2022) بود و برای سنجش اعتبار پرسشنامه از روش پایایی ترکیبی استفاده شد. جهت تحلیل دادهها در بخش کیفی برای تحلیل داده ها از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و نرم افزار |maxqdaاستفاده شد و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش توصیفی از شاخصهای مرکزی، شاخصهای پراکندگی، جداول و نمودارها استفاده شد و در بخش استنباطی از آزمونهای تحلیل عاملی ( تأییدی و اکتشافی) و معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها
توصیف آماری اطلاعات جمعیت شناختی بخش کیفی
جدول 1: آمار جمعیت شناختی بخش کیفی
متغیر | متغیر | طبقه | فراوانی | متغیر | طبقه | فراوانی |
محل خدمت | تحصیلات | لیسانس و پایینتر | 0 | سن | پایینتر از 39 سال | - |
فوقلیسانس | 0 | 40 تا 45 سال | 3 | |||
دکتری تخصصی | 15 | 46 تا 50 سال | 7 | |||
جنسیت | زن | 8 | بالای 50 سال | 5 | ||
مرد | 7 | سابقه کار | 10 تا 15 سال | 10 | ||
16 تا 20 سال | 3 | |||||
بالای 20 | 2 |
ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی در مدارس متوسطه تهران
جدول2.شناسایی طبقات مفهومی حسب مقوله های شناسایی شده در خصوص ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی در مدارس متوسطه تهران
ردبف | مقوله ها (مولفه ها) | طبقات(ابعاد) | منابع |
1 | انعطاف پذیری راهبردها همراستایی با استراتژیهای سازمان سرعت در دستیابی به اهداف و برنامه ریزیهای آرمانی اهمیت برای موفقیت های آتی | بعد راهبردی | مصاحبه با خبرگان،شریفی و همکاران(Sharifi , Zhang,1999)،کاید(Kidd, P.T,1994)، رن(Ren, J et al ,2000)، اولیویراو همکاران ( (Oliveira ,et al,2012 شرهی و همکاران(Sherehiy,B et al ,2007) برین(Brian, M.,2001)،رابرت و گراور(Roberts. N , Grover .V,2011) |
2 | سبک رهبری چابک پاسخگویی تشویق خلاقیت اجرایی روحیه مشارکت | بعد مدیریتی | مصاحبه با خبرگان، اولیویراو همکاران ( (Oliveira ,et al,2012 یوسف و همکاران(yusuf, Y.Y.1999)، برو و همکاران(Breu, K.et al ,2002)، کوین و نمهارد(Qin, R;. Nembhard, D.A.2010) سوافورد و همکاران(Swafford, P.M et al,2008 ) چن و چیانگ(Chen.W.H, Chiang.A.H,2011) |
3 | دسترسی به انتقال تکنولوژی زیر ساختهای فناورانه سرعت و دقت | بعد فناورانه | مصاحبه با خبرگان، کاید(Kidd, P.T,1994) رن(Ren, J et al ,2000) ، اولیویراو همکاران ( (Oliveira ,et al,2012 ترزیلینسکی ((Trzcielinski, S,2015 یوسف و همکاران(yusuf, Y.Y.1999) برو و همکاران(Breu, K.et al ,2002) |
4 | توسعه حرفه ای نیروی انسانی توانمند سازی مدیریت دانش منابع انسانی آموزش کارکنان | بعد شایستگی منابع انسانی | مصاحبه با خبرگان، کاید(Kidd, P.T,1994) رن(Ren, J et al ,2000)، دنکر(ِDekker,2006 ) ترزیلینسکی ((Trzcielinski, S,2015 یوسف و همکاران(yusuf, Y.Y.1999) برو و همکاران(Breu, K.et al ,2002) |
در جدول2.توجه به اطلاعات مراحل، به دسته بندی مقوله ها یا مولفهها نسبت به شناسایی طبقات ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی در مدارس متوسطه تهران اقدام شده است و جدول فوق برای پاسخگویی به سوال اول پژوهش حاضر یعنی ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی در مدارس متوسطه تهران کدامند؟ می باشد.
نمودار 1. ابعاد و مولفه های چابکی سازمانی در مدارس متوسطه تهران با استفاده از MAXQDA
برر سی نرمال بودن توزيع نمرات چابکی سازمانی و مدیریت دانش
جدول 3:آزمون کلموگروف اسمیرنف برای بررسی نرمالیتی متغیرهای پژوهش
متغیرهای پژوهش | k.s | Sig |
بعد راهبردی چابکی سازمانی | .921 | .364 |
بعد مدیریتی چابکی سازمانی | 1.281 | .075 |
بعد فناورانه چابکی سازمانی | 1.261 | .072 |
بعد شایستگی منابع انسانی چابکی سازمانی | 1.230 | .071 |
مدیریت دانش | 1.110 | .114 |
نتایج جدول 3 نشان مي دهد، سطح معناداری آزمون کلموگروف اسمیرنف برای مولفه های چابکی سازمانی و مدیریت دانش بیشتر از 05/0 بود. بنابراین توزیع متغیرهای فوق با توزيع نرمال تفاوت معنادار ندارد و نرمال است .
تحلیل عاملی اکتشافی مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش
در زمینه مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش تمامی گویه های مربوط دارای بارهای عاملی مناسبی بر متغیر مکنون مربوط به خود هستند (بارهای عاملی بیشتر از 3/0)؛
شکل 2.تحلیل عاملی تاییدی برای مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش
شکل3. مدل نهایی چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش بر حسب آماره t
شکل4. نمودار مقادیر R2 چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش
ارزیابی مدل چابکی سازمانی مدارس بر اساس مدیریت دانش
جدول 4 نتایج مربوط به تحلیل عاملی مرتبه دوم
| آماره t (معناداری) | R2 | Q2 | AVE | ضریب پایایی ترکیبی |
مدیریت دانش ç بعد راهبردی چابکی سازمانی | 15.45 (000/0) | 329/0 | 763/0 | 633/0 | 712/0 |
مدیریت دانش ç بعد مدیریتی چابکی سازمانی | 13.492 (000/0) | 516/0 | 721/0 | 585/0 | 866/0 |
مدیریت دانش ç بعد فناورانه چابکی سازمانی | 5.63 (000/0) | 116/0 | 730/0 | 769/0 | 684/0 |
مدیریت دانش ç بعد شایستگی منابع انسانی چابکی سازمانی | 9.621 (000/0) | 190/0 | 750/0 | 760/0 | 720/0 |
بحث و نتیجه گیری
چابکی در سازمان به چالشهای محیطی و بهره برداری از تغییرات سریع برای بهبود کیفیت و عملکرد عالی خدمات یا محصولات گفته می شود و اساس آن همسو کردن فناوری اطلاعات و فرآیندهای دانشی کارکنان است.براساس یافتهها از تحلیل مصاحبهها در زمینه چابکی سازمانی جمعا 85زیرمقوله، 15مقوله فرعی و 4مقوله اصلی، شناسایی شدند که عبارت بودند از بعد راهبردی(انعطاف پذیری راهبردها، همراستایی با استراتژیهای سازمان،سرعت در دستیابی به اهداف و برنامه ریزیهای آرمانی، اهمیت برای موفقیت های آتی) ،بعد مدیریتی(سبک رهبری چابک،پاسخگویی،تشویق خلاقیت اجرایی وروحیه مشارکت)،بعد فناورانه(دسترسی به انتقال تکنولوژی، زیر ساختهای فناورانه و سرعت و دقت) و بعد شایستگی منابع انسانی(توسعه حرفه ای نیروی انسانی،توانمند سازی ،مدیریت دانش منابع انسانی و آموزش کارکنان) شناسایی شدند. در مجموع با توجه به یافته های حاصل از این پژوهش می توان دریافت که در مورد شناسایی ابعاد و مؤلفههای چابک سازمانی در سازمانهای آموزشی مجموع چهار بعد راهبردی،مدیریتی،شایستگی منایع انسانی و فناورانه نقش ایفا میکنند و مدیریت دانش بر این ابعاد موثر است. با توجه به ضرایب مدل به دست آمده مدیریت دانش بیشترین تاثیر را بر بعد مدیریتی چابکی سازمانی، اولویت دوم بر بعد راهبردی چابکی سازمانی،اولویت سوم بعد شایستگی منابع انسانی و در آخر بعد فناورانه چابکی سازمانی دارد . یافته های این پژوهش با بخشی از یافته های مالمیر و نوروززاده (1400)، پورجاوید و همکاران (1400)،علیزاده و همکاران (1399) و رحیمی(1399) دارد.
وورلی و لاولر (Worley, C., & Lawler, E. 2010) همسو سازی قابلیتهای دانشی و یادگیری سازمانی در راستای چابکی سازمانی میداند و معتقد است قابلیت های مدیریت دانش به واسطه انعطاف پذیری استراتژیک بر چابکی سازمانی تأثیر دارد .از دیدگاه کرت ریل و همکاران(Côrte-Real, N.,et al,2017 )نقش مستقیم قابلیتهای مدیریت دانش در چابک سازی سازمانی به این صورت است که دانش توانایی کشف و ذخیره مقادیر عظیمی از اطلاعات در مورد مشتریان موجود و بالقوه و توانایی پردازش آن داده ها را در راستای چابکی سازمانی فراهم میکند.از دیدگاه الفوری و همکاران ( Al-Faouri,et al ,2020)، بیشواس و ساشیل (Bishwas, S., Sushil.2020 )، بامل و بامل (Bamel, U. & Bamel N.,2018 ) قابلیت های مدیریت دانش بر انعطاف پذیری استراتژیک در چابکی سازمانی تأثیر دارد.
نتیجه گیری و پیشنهادات
درنهایت باتوجه به تأیید مدل پژوهش مبنی بر وجود تاثیر مدیریت دانش بر ابعاد چابکی سازمانی ، پیشنهاد میشود: تقویت مهارتهای مدیریت دانش در مدیریت مدارس وفراهم آوردن شرایط مناسب جهت کشف، حفظ و نگهداری و ارتقاء دانش را مدنظر قرار گیرد، مسئولان آموزش و پرورش با فراهم آوردن شرایط مناسب و تشکیل جلسات، آگاهیهای لازم را جهت بالا بردن دانش معلمان از مفاهیم کلیدی و کاربرد آنها در آموزش و پرورش مانند مدیریت دانش، چابکی سازمانی و یادگیری سازمانی فراهم نمایند، مدیران مدارس در راستای افزایش انعطافپذیری وچابکی سازمان خود،حساسیت بیشتری به افزایش استقرار مدیریت دانش نشان دهند.
- شناخت ویژگیها و شخصیت همکاران از دلایل اثربخشی مدیران است، برای همین مدیران 6لازم است که با شناخت شخصیت همکاران و بالا بردن میزان تاثیرگذاریشان در موضوعات مختلف، لزوم هماهنگی بین آنها و میزان مشارکت در کارهای گروهی و تیمسازی را در درون مدرسه انجام دهند.
- ایجاد روابط متقابل و دوسویه در انجام امور و عملکرد شغلی بهتر، تاثیرگذار است، برای همین مدیران لازم است در دیدارهای رو در رو و یا جلسات عمومی از روشهای سخنوری پویا و همچنين گوش دادن فعال استفاده کنند تا دبیران این امنیت خاطر را داشته باشند که تمام توجه مدیر به حرفها و پیشنهادهای آنان است.
- فراهم کردن شرایط خلاقیت و نوآوری یکی از عناصر اثربخشی مدیران در مدارس است. برای این کار مدیران بهتر است به خلاقیت خود و دبیران اعتقاد داشته و از انجام کار به شکل معمول جلوگیری کرده و از آزمون و خطایی که موجب خسران برای دبیران و دانشآموزان نشود، نهراسد. یا با ایجاد نظام پیشنهادات، به ترغیب خلاقیت و نوآوری در ارایه ایدهها و نظریات، حمایت کنند.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
در مطالعه حاضر فرمهای رضایت نامه آگاهانه توسط تمامی آزمودنیها تکمیل شد.
حامی مالی
هزینههای مطالعه حاضر توسط نویسندگان مقاله تامین شد.
مشارکت نویسندگان
طراحی و ایده پردازی: ...........................................................
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان مقاله حاضر فاقد هرگونه تعارض منافع بوده است.
References
1. Ahlbäck K, Fahrbach C, Murarka M, Salo O (2017) How to create an agile organization. McKinsey & Company Organization. . Accessed 2 Sept 2019.
2. Al-Faouri, A., Al-Faouri, R., Al-Faouri, E. & Al-Qatawneh, M. (2020). “The effect of knowledge management maturity on managerial flexibility: an empirical study in telecommunications companies in Jordan”. Int. J. Knowledge and Learning, 13(3), 214-232.
3. Bamel, U. & Bamel N. (2018). “Organizational resources, KM process capability and strategic flexibility: a dynamic resource-capability perspective”. Journal of Knowledge Management, 22(7), 1555-1572.
4. Bavarsad, Belquis, Pegah Darabian (2016). Organizational Agility. International Conference on Humanities and Behavioral Sciences. Scientific and Applied University.
5. Bhatt, G., Emdad, A., Roberts, N., & Grover, V. (2010). Building and leveraging information in dynamic environments: The role of IT infrastructure flexibility as enabler of organizational responsiveness and competitive advantage. Information & Management, 47(7-8), 341-349.
6. Bishwas, S., Sushil. (2020). “Environmental uncertainty, leadership and organization culture as predictors of strategic knowledge management and flexibility “. Int. J. Knowledge Management Studies, 11(4), 393-407.
7. Bolisani, E., Bratianu, C., Bolisani, E., & Bratianu, C. (2018). The emergence of knowledge management (pp. 23-47). Springer International Publishing.
8. Bottani Eleonora. A fuzzy QFD approach to achieve agility. Int. J. Production Economics 119 (2009) 380–391.
9. Breu, K., Hemingway, C.J., Strathern, M., Bridger, D, Workforce agility: the new employee strategy for the knowledge economy. Journal of Information Technology 17(1), 21–31, 2002.
10. Brian, M., the Age of Agile Manufacturing, Supply Chain Management, an International Journal, 5, 1; 2001.
11. Chen.W.H, Chiang.A.H, Network agility as a trigger for enhancing firm performance: A case study of a high-tech firm implementing the mixed channel strategy. Industrial Marketing Management 40; 643–651, 2011.
12. Correia, L. C. D. C., Mélo, M. A. D. N., & Medeiros, D. D. D. (2006). Modelo de diagnóstico e implementação de um sistema de gestão da qualidade: estudo de um caso. Production, 16, 111-125.
13. Côrte-Real, N., Oliveira, T., & Ruivo, P. (2017). “Assessing business value of Big data analytics in European firms”. Journal of Business Research, 70(C), 379–390.
14. Dekker. Anthony. H. JOURNAL OF BATTLEFIELD TECHNOLOGY VOL 9, NO 1,MARCH 2006.
15. H.Sharifi, Z. Zhang “A methodology for achieving agility in manufacturing organisations: An introduction” international journal of production economics, 62(1999) 7-22.
16. Hatzijordanou N, Bohn N, Terzidis O (2019) A systematic literature review on competitor analysis: status quo and start-up specifics. Manag Rev Q 69(4):415–458.
17. Jafarnejad Ahmad, Shahaii Behnam (2007). An Introduction to Organizational Agility and Agile Production. Tehran: Mehraban Nashr.
18. Jafarnejad, Ahmad, Shahaii, Behnam (2007). Organizational Agility and Agile Production. First edition, Tehran: Mehraban Nashr.
19. Kidd, P.T (1994),“Agile manufacturing: Forging new frontiers”, Addison-Wesley,Reading, MA.
20. Köseoglu, M.A., Morvillo, A., Altin, M., De Martino, M. and Okumus, F. (2020), "Competitive intelligence in hospitality and tourism: a perspective article", Tourism Review, Vol. 75 No. 1, pp. 239-242.
21. Malemir, Ameneh, Norouzzadeh, Aghad (2021). The Mediating Role of Organizational Agility in the Relationship between Knowledge Management and Organizational Progress. Quarterly Journal of Organizational Development of the Police, 18(76), 101-120.
22. Marasco, A., De Martino, M., Magnotti, F., & Morvillo, A. (2018). Collaborative innovation in tourism and hospitality: A systematic review of the literature. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30(6), 2364-2395.
23. Meier, A., & Kock, A.. (2021). Characteristics, Antecedents, and Consequences of Agile R&D Units’ Organization – A Conceptual Framework. Journal of Competences, Strategy & Management, 11, 1-20. https://doi.org/10.25437/jcsm-vol11-11.
24. Meinhardt R, Junge S, Weiss M (2018) The organizational environment with its measures, antecedents, and consequences: a review and research agenda. Manag Rev Q 68:195–235.
25. Modares Yazdi, Mohammad, Jafarnejad, Ahmad (2006). "Designing Supply Chain Based on Product Type and Life Cycle", Management Knowledge, 75, 49.
26. Oliveira, S.B., Balloni, A.J., Oliveira,F.N.B., & Toda, F.A. (2012). Information and Service-Oriented Architecture & Web Services: Enabling Integration and Organizational Agility. Procedia Technology, 5, 141-151.
27. Porjavideh, Soheila, Khosravipour, Bahman, Alibigi, Amirhossein (2021). Organizational Agility Model in Agricultural Higher Education in Iran with a Grand Theory Approach. Interdisciplinary Strategic Knowledge Studies, 11(42), 103-128.
28. Qin, R;. Nembhard, D.A. Workforce agility for stochastically diffused conditions A real options perspective. Int. J.Production Economics 125 - 324–334, 2010.
29. Rahiminia, Fariborz., Moghadasian, Mahdi. (2010), "Supply Chain Leagility In Professional Services: how to apply decoupling point concept in healthcare delivery system", supply chain management: az international journal, 15(1), 80-91.
30. Ren, J., Yusuf, Y.Y., Burns, N.D (2000),” A prototype of measurement system for agile enterprise”, International Conference on Quality, Reliability and Maintenance, Oxford,UK, pp.247-252.
31. Roberts. N , Grover .V,. Investigating firm's customer agility and firm performance: The importance of aligning sense and respond capabilities. Journal of Business Research, JBR-07142;No of Pages 7; 2011.
32. Sherehiy,B; Karwowski,W; Layer ,J. K. A review of enterprise agility: Concepts, frameworks, and attributes. International Journal of Industrial Ergonomics 37 .445–460, 2007.
33. Swafford, P.M., Ghosh, S., Murthy, N., Achieving supply chain agility through IT integration and flexibility. International Journal of Production Economics 116, 288–297, 2008.
34. Trzcielinski, S. (2015). The Influence of Knowledge Based Economy on Agility of Enterprise. Procedia Manufacturing, 3, 6615-6623.
35. Vazquez-Bustelo, Daniel & Avella, Lucía & Fernández, Esteban. (2007). Agility drivers, enablers and outcomes: Empirical test of an integrated agile manufacturing model. International Journal of Operations & Production Management. 27. 1303-1332.
36. Vuorinen, T., Hakala, H., Kohtamäki, M., & Uusitalo, K. (2018). Mapping the landscape of strategy tools: A review on strategy tools published in leading journals within the past 25 years. Long Range Planning, 51(4), 586-605.
37. Walter, A.T. Organizational agility: Ill-defined and somewhat confusing? A systematic literature review and conceptualization. Manag. Rev. Q. 2021, 71, 343–391.
38. Worley, C., & Lawler, E. (2010). “Agility and Organization Design: A Diagnostic Framework Organizational Dynamics”. International Journal of Agile Management Systems, 39(2), 194-204.
39. yusuf, Y.Y., Sarhadi, M., Gunasekaran, A. Agility manufacturing: the drivers, concepts, and attributes. International Journal of Production Economics 62 (1/2), 33–43, 1999.
40. Zhang, D.Z. (2011), "Towards theory building in agile manufacturibg strategies- case studies of an agility taxonomy", International Journal Of Production Economics, 131(1), 303-312.
41. Zhang, X. & Majid, Sh. & Foo, S. (2012). Library and Information Science Trends and Research: Asia-Oceania, 2 (6): 125-147.
[1] Scalability
[2] Hatzijordanou
[3] Meinhardt R, Junge S, Weiss M
[4] Zhang and Sharifi
[5] Serenko, A. and Bontis, N.