فرا روش تحقیقات دوماهنامه علمی پژوهشی–رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
افسانه همت پور
1
,
حمدالله منظری توکلی
2
*
,
شهین شرفی
3
,
حمیدرضا ملائی
4
,
امین نیک پور
5
1 - گروه مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،کرمان ،ایران
2 - گروه علوم تربیتی و روانشناسی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،کرمان ،ایران
3 - استادیار گروه مدیریت ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ، کرمان ،ایران
4 - استادیار گروه مدیریت صنعتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،کرمان ،ایران
5 - دانشیار گروه مدیریت ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،کرمان ،ایران
کلید واژه: بهره وری, کلید واژها:فراروش, آموزشی,
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: در جهان پر رقابت امروزی، بهره وری به عنوان یک فلسفه و دیدگاه استواربراستراتژی بهبود،اصلی ترین هدف هر سازمان را تشکیل می دهد در دهه اخیر توجه ویژه ی مدیران سازمان های به این نکته معطوف گردیده که راهبردهای منابع انسانی و شرایط کار به طریقی که موجب حس تعلق و عملکرد پایدار شود،مد نظر قرار گیرد.
روش شناسی پژوهش: جامعه آماری این پژوهش، مقالات منتخب تحقیقات آموزش، در بازه زمانی زمستان-1397 تا زمستان-1401 نشریه" دوماهنامه علمی پژوهشی–رهیافتی نو در مدیریت آموزشی است؛ در این رویکرد در مجموع 40 مقاله استخراج و از نظر 7 پارامتر از جمله بررسـی فلسفه پژوهش، جهتگیری پژوهش، رویکرد پژوهش، روش تحقیق، ابزار پِژوهش، استراتژی تحقیق و سهم موضوعی مقالات مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل یافتهها نشان داد که مقالات در 17 موضوع کلی قابل تفکیک مـیباشنـد کـه از ایـن میـان، موضوع آموزش و بهرهوری منابع انسانی، بیشـترین عنوان مـورد اسـتفاده در مقـالات نهایی بوده است.
نتایج: بررسـی پاردایم اثباتگرا، جهتگیری کاربردی، رویکرد قیاسی، روش تحقیق کمی، استراتژی پیمایشی و تحلیل محتوا از تکنیکهای مورد توجه محققان ایـن زمینه بوده است.
کلید واژها:فراروش ،بهره وری ،آموزشی.
Abstract
Introduction and purpose: In today's competitive world, productivity as a philosophy and perspective based on improvement strategy is the main goal of any organization. In the last decade, the special attention of managers of organizations has been focused on the fact that human resource strategies and conditions Work should be considered in a way that creates a sense of belonging and sustainable performance.
Research Methodology: The statistical population of this research is the selected articles of education research, in the period of winter-1397 to winter-1401, of the bi-monthly scientific research magazine--a new approach in educational management; in this approach, a total of 40 articles were extracted and in terms of 7 parameters including research philosophy, research orientation, research approach, research method, research tool, research strategy and thematic contribution of the articles were analyzed.
Findings: The analysis of the findings showed that the articles can be separated into 17 general topics, among which, the topic of training and human resources productivity was the most used title in the final articles.
Results: positivist paradigm review, applied orientation, comparative approach, quantitative research method, survey strategy and content analysis have been among the techniques of attention of researchers in this field
Keywords: forgetting, productivity, educational
|
ISSN (Print): 2008-6369- ISSN (Online): 2423-723X
Research Paper
research methodology Journal of New Approaches in Educational Adminstration
first author1, second writer2*, Third Author3
1.PhD candidate Persian language
2. Assistant Professor Persian
3. Assistant Professor Persian
Abstract Introduction and purpose: In today's competitive world, productivity as a philosophy and perspective based on improvement strategy is the main goal of any organization. In the last decade, the special attention of managers of organizations has been focused on the fact that human resource strategies and conditions Work should be considered in a way that creates a sense of belonging and sustainable performance. Research Methodology: The statistical population of this research is the selected articles of education research, in the period of winter-1397 to winter-1401, of the bi-monthly scientific research magazine--a new approach in educational management; in this approach, a total of 40 articles were extracted and in terms of 7 parameters including research philosophy, research orientation, research approach, research method, research tool, research strategy and thematic contribution of the articles were analyzed. Findings: The analysis of the findings showed that the articles can be separated into 17 general topics, among which, the topic of training and human resources productivity was the most used title in the final articles. Results: positivist paradigm review, applied orientation, comparative approach, quantitative research method, survey strategy and content analysis have been among the techniques of attention of researchers in this field
Keywords: forgetting, productivity, educational |
Received: Accepted: PP:
Use your device to scan and read the article online
DOI:
Keywords: Transformational leadership, Organizational learning, Organizational performance, Human resource improvement. |
Corresponding author: Address: Tell: Email:
|
Citation:, first author, second writer, Third Author; Title(موارد قرمز را اسامی و عنوان مقاله جایگزین شود)
|
Extended Abstract
Introduction:
Introduction and purpose: In today's competitive world, productivity as a philosophy and perspective based on improvement strategy is the main goal of any organization. In the last decade, the special attention of managers of organizations has been focused on the fact that human resource strategies and conditions Work should be considered in a way that creates a sense of belonging and sustainable performance:
Goal:
The goal of present study is explaining the Factors Affecting the Commercialization of Research in Educational Sciences.
Method:
Research Methodology: Based on Saunders et al.'s (2016) system, which evaluates the research method through eight stages, it finally provides a new scientific field with a solution for researchers in order to use the appropriate method. According to the divisions presented, what is important is that the meta-method is one of the methods of examining past researches in terms of methodology, which is emphasized by thinkers and researchers, and is used as the main method for evaluating the research method of educational productivity research in this research.
Findings:
Findings: Researches in the paradigm of positivism (40%), interpretive paradigms (22%), pragmatism (13%), critical (5%)And mostly they have been done with analogical (45%) and deductive (32%), inductive (23%) approaches.In terms of the research method, the studies are divided into three methods: quantitative, qualitative and mixed. The results show that most of the educational researches are carried out using quantitative (40%), mixed (33%) and qualitative (27%) methods. Also, the data collected in the research has been collected using questionnaires (40%), interviews (30%), combined (27%), and documents (3%).
Results:
The commercialization approach of research for the educational sciences can to achieve scientific competence, strengthen the scientific nature and increase understanding of public awareness as a feedback process is the result of commercializing research it promotes academic excellence in the educational sciences, and contributes to its functioning, application and effectiveness in society.
|
|
شاپا چاپی: 2008-6369- شاپا الکترونیکی: x2423-723
مقاله پژوهشی
فرا روش تحقیقات دوماهنامه علمی پژوهشی–رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
نویسنده اول1، نویسنده دوم2*نویسنده سوم3
1. دانش آموخته دکتری
2. استادیار رشته
تاریخ دریافت: تاریخ پذیرش: شماره صفحات:
از دستگاه خود برای اسکن و خواندن مقاله به صورت آنلاین استفاده کنید
DOI:
واژههای کلیدی:
|
چکیده مقدمه و هدف: در جهان پر رقابت امروزی، بهره وری به عنوان یک فلسفه و دیدگاه استواربراستراتژی بهبود، اصلی ترین هدف هر سازمان را تشکیل می دهد در دهه اخیر توجه ویژه ی مدیران سازمان ها به این نکته معطوف گردیده که راهبردهای منابع انسانی و شرایط کار به طریقی که موجب حس تعلق و عملکرد پایدار شود، مد نظر قرار گیرد مطالعات در مورد نقش آموزش منابع انسانی در نوآوری تمایل به تمرکز بر سطح فردی دارد،انتخاب های استراتژیک در مورد منابع انسانی نیز می تواند بر نوآوری و به طور خاص بر بهره وری ثبت اختراع تأثیر بگذارد(Greer& et al, 2023). روش شناسی پژوهش: جامعه آماری این پژوهش، مقالات منتخب تحقیقات آموزش، در بازه زمانی زمستان-1397 تا زمستان-1401 نشریه" دوماهنامه علمی پژوهشی–رهیافتی نو در مدیریت آموزشی است؛ در این رویکرد در مجموع 40 مقاله استخراج و از نظر 7 پارامتر از جمله بررسـی فلسفه پژوهش، جهتگیری پژوهش، رویکرد پژوهش، روش تحقیق، ابزار پِژوهش، استراتژی تحقیق و سهم موضوعی مقالات مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: تحلیل یافتهها نشان داد که مقالات در 17 موضوع کلی قابل تفکیک مـیباشنـد کـه از ایـن میـان، موضوع آموزش و بهرهوری منابع انسانی، بیشـترین عنوان مـورد اسـتفاده در مقـالات نهایی بوده است. نتایج: بررسـی پاردایم اثباتگرا، جهتگیری کاربردي، رویکرد قیاسی، روش تحقیق کمی، استراتژی پیمایشی و تحلیل محتوا از تکنیکهاي مورد توجه محققان ایـن زمینه بوده است. کلید واژها:فراروش ،بهرهوری، آموزشی. |
استناد:
مقدمه
محققان استدلال کرده اند که انتخاب در مورد آموزش منابع انسانی یک شرکت برای نوآوری و به نوبه خود موفقیت شرکت بسیار مهم است. با این حال، مطالعات در مورد نقش منابع انسانی در نوآوری تمایل به تمرکز بر سطح فردی دارد. با این حال، انتخاب های استراتژیک گسترده تر در مورد منابع انسانی نیز می تواند بر نوآوری و به طور خاص بر بهره وری ثبت اختراع شرکت تأثیر بگذارد(Greer& et al, 2023).
در جهان پر رقابت امروزی، بهرهوری به عنوان یک فلسفه و دیدگاه استوار بر استراتژی بهبود، اصلی ترین هدف هر سازمان را تشکیل می دهد به گونهای که پیام آوری مدیریت و هدف اصلی مدیران هر سازمان استفاده مطلوب و مؤثر ازابزار و منابع گوناگون همانند نیروی کار، سرمایه، مواد، انرژی و اطلاعات است وهدف دانش مدیریت نیز کنکاش و بیان روش های به دست آوردن بهرهوری افزونتر است(Mehdipoor, 2020)؛ این در حالی است که مد نظر قرار گرفتن بهرهوری نیروی انسانی در بعضی از ارگان ها همانند آموزش و پرورش از ویژگی بیشتری برخوردارمی باشد(Zaki, 2009). آموزش و پرورش اصلی ترین نهاد اجتماعی برخواسته از درون جامعه و در واقع سازنده و کامل کننده جامعه است و اثر گذاری آن در ترقی جامعه امری انکار ناپذیر و ملموس میباشد (Hajloo & et al, 2015). ارگان های آموزشی به مرور متوجه شده اند که در موقعیت های سخت و مبهم امروزی بدون وجود نیروی انسانی بهره ور نخواهند توانست به نیازهای رو به افزایش آموزش و پرورش و جامعه خود جوابگو باشند. از این نظر وجود نیروی انسانی بهرهور برای ثبات وپایداری نظام آموزشی امری ضروری به شمار می آید(Rahi & et al, 2013).. بهرهوری نیروی انسانی یعنی بیشترین استفاده بجااز نیروی انسانی به منظور سوق دادن آن به سوی اهداف سازمانی با صرف حداقل زمان و هزینه است (Jajri & Rahmah, 2010). در مطالعات صورت گرفته در زمینه عوامل مربوط به بهرهوری نیروی انسانی موضوعات گوناگونی همچون سبکهای رهبری(Homayi Baqarzadeh, 2014)، عوامل مدیریتی، انگیزاننده سازمانی، توامندساز و امکانات (Shojaee & et al, 2016)، سبک زندگی کاری (Reham & et al, 2009)، سرمایه فکری، سرمایه اجتماعی (Ghyasi Nodushan, & Amin al-Raaya, 2016)، تعهد سازمانی(Shokohi & Sotoudehneya, 2016)، فرهنگ سازمانی (Wong & Ahmad, 2012) و رضایت شغلی (Halkos & Bousinakis, 2010) مد نظر بوده است. در این بین شیوهها و سبکهای مدیریتی از جایگاه خاصی برخوردار بوده و بیشتر از سایر موارد مورد توجه محققین است (Allahverdi & et al, 2011; Ghasempour & Ahmadi, 2015).
وجود اشتیاق شغلی قطعا تأثیر فراوانی در عملکرد شغلی، رضایت شغلی، رفتارهای مدنی سازمانی، تعهد سازمانی، عملکرد پرسنل ، بالا بردن روحیه پرسنل، بالا بردن ایمنی، بالا بردن سلامت و بهزیستی روانی، کم کردن جابجایی پرسنل ، بالا بردن انگیزه پرسنل ، بالا بردن حاشیه سود و درآمد وبالا بردن قدرت جذب پرسنل با استعداد بیرون از سازمان را خواهد داشت (Upadyaya & et al, 2016; Burke & ElKot, 2010, Homayeni Damirchi & et al, 2018). و نیز آمادگی امکان برای اشتیاق شغلی پرسنل را فراهم خواهد کرد همچنین قادر است خودکارآمدی، خشنودی شغلی، کارایی و بهرهوری نیروی انسانی را موجب گردد (Emami & et al, 2017; Rich & et al, 2010).
بهرهوری1 به عنوان یکی ازاصلی ترین راه حل های گسترش اقتصادی و اجتماعی (Husseini, et al, 2016) و به عنوان اصلی ترین هدف هر سازمان می تواند مانندزنجیرهای پیوسته فعالیت تمامی اجزای جامعه را شامل گردد (Sami, et al, 2017) هدف از بهره وری فردی کاربرد کلیه استانداردهاو توانمندی های ذاتی فرد در راه ارتقا زندگی شخص است. آموزش، یادگیری و بالندگی نیروی انسانی در سازمان وهمکاری افراد در پیشبرد اهداف سازمان علاوه برارتقابهرهوری فردباعث بالابردن بهرهوری درسازمان خواهد شد (Golshanpoo, 2018) درنتیجه یکی از اصلی ترین اهداف هرسازمان بالا بردن بهره وری نیروی انسانی است (Rahimimedise, et al, 2020) ؛مدیران به عنوان مهمترین شخص تصمیم گیر در مقابله با مسائل ومشکلات سازمانی عامل موثر در موفقیت و عدم موفقیت سازمان محسوب میشوند (Seagzi, Nastizayi & Pourghaz, 2015). سازمان های کنونی بایدبه سوی یادگیری گام بردارند ویادگیری فقط از طریق فرآیندتجزیه و تحلیل منابع انسانی و آموزش مداوم برنامه ریزی شده ایجاد می شود(Habibi, Jafarian & Hamrahzadeh, 2019).اگرمدیران تمایل داشته باشندمدیریت راهبرانه را یادبگیرند،اول می بایست تئوری انتخاب را بیاموزندوآنگاه آن را در مورد کلیه کارکنان زیر مجموعه مدیریت خود به کارگیرنددر نتیجه به منظور دست یافتن به کارایی ، تولید مطلوب تر و ایجاد محیطی سرزنده و صمیمی، آموزش تئوری انتخاب در مدیریت نیروی انسانی به مدیران ضروری است(Glaser, 1994, translated by Sahebi, 2019) .
موسوی، زند و زاهدی (Moosavi, Zand & Zahedi, 2020) در مقالهای باعنوان تعیین ارتباط مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی کارکنان به این نتیجه دست یافتند که ارتباط مثبت، مستقیم و معناداری بین دو متغیر مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی کارکنان در سازمان وجود دارد. مهدی زاده رستم، عباسی و زارع (Mehdizadehrostam, Abasi & Zare, 2020) در تحقیق خود با عنوان فرهنگ سازمانی، مفاهیم، نظریهها اذعان می دارند که بادر نظر گرفتن اهمیت تأثیر فرهنگ سازمانی بر سازمان، مدیران مداوم بایددر پی شناخت ، تغییر و ارتقافرهنگ سازمانی باشندتاازاین راه بررفتار فردی کارکنان در سازمان موثر باشندو رسیدن به هدف های سازمان رابرای خود و دیگران آسان نمایند. جاکوبز و همکاران (Jacobs, et al, 2020) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که فرهنگ سازمانی صحیح و مدیریت درست آن بر ارتقا عملکرد سازمان موثر است . دانشگاه و به طور کلی نظام آموزش عالی باارزش ترین اصلی است که جوامع برای پیشبرد وارتقا دراختیار دارد و دانشگاه ها و موسسات پژوهشی به دلیل دانش،اعتبار زیادی کسب کرده اند و رهروان طریق علم و پیشرفت محسوب می شوند(Salehizadeh, Ghurchian & Mohamaddavudi, 2020)لذادر تحقیق مذکور به بیان تأثیرآموزش مدیریت راهبرانه با رویکرد تئوری انتخاب، بر فرهنگ سازمانی و بهرهوری مدیران دانشگاه ها پرداخته شده است. چنین به نظر می رسدتغییراساسی که درنظام آموزشی ایران روی داده است،اهمیت نقش مدیران واحدهای آموزشی به عنوان یکی ازاجزای موثر و مهم دراین دگرگونی وتحول وشناخت استعدادها، توانمندی ها و ظرفیت های موجوددر آنان، برای پیشرفت و رسیدن به مقاصد،ازواجبات غیر قابل چشم پوشی در نظام آموزشی است(Jamieson & Jamieson, 2019). مدیران اصلی ترین و گرانمایه ترین منابع سازمان در دوره کنونی بوده و رسیدن به اهداف و ماموریت های سازمان به شرط توانایی و مهارت مدیران آن سازمان است، موفقیت در رسیدن به اهداف سازمانی در پرتو دانش، مهارت و توانمندی های مدیران قابل دستیابی است(Chen & et al, 2019) ؛ از طرفی مشارکت کارکنان نیاز روز هر سازمانی است. عملکرد سازمانی با عملکرد کارکنان مرتبط است، در واقع از مطالعات مختلف ثابت شده است که مشارکت کارکنان پیشبینیکننده عملکرد سازمانی است و عملکرد کارکنان تحت تأثیر محرکهای مشارکت کارکنان قرار میگیرد، یک کارمند متعهد عملکرد خوبی دارد و این در نهایت به عملکرد سازمانی تسلیم میشود Bano et al, 2024)).
مدیران باتجربه،توان آن رادارند که رفتار سازمانی خود و کارکنان را در سطح گستردۀ اهداف وارتباطات رسمی، بررسی و موشکافی کنند و با فراگیری، تعمق وسازش، رفتار حرفه ای مناسب سازمانی را نشان دهند، با این حال با نگاهی مختصر به روش مدیریتی در کشور و به خصوص در نظام آموزش و پرورش، می توان نتیجه گرفت که قالب دقیق و مشخص که قادر باشد خصوصیات یک مدیر شایسته را مشخص کند، وجود ندارد(Nicnami & Pirpaei, 2016) . یک علم و حرفه آموزشی مستلزم یک نظریه کلی بهره وری یادگیری است که به طور تجربی آزمایش شده و در عمل آموزشی ثابت شده باشد، تئوری ها را میتوان نه تنها بر اساس صرفه جویی علمی، جامعیت و صریح بودن آنها، بلکه بر اساس میزان تناسب آنها با واقعیات و مفید بودن آنها در عمل آموزش رتبه بندی کرد، با چنین معیارهایی، آموزش نه علم است و نه یک حرفه(Walberg, 1982) .
در ده سال گذشته توجه ویژه ی مدیران سازمان های بزرگ به این نکته معطوف گردیده که راهبردهای منابع انسانی و شرایط کار به طریقی که موجب حس تعلق و عملکرد پایدار شود، باید مد نظر قرار گیرد . در این خصوص ، کارفرمایان در تجسس راهکارهای پیچیده تری در جهت ارتباط برند سازمانی وعملکرد پرسنل خود، به منظور به دست آوردن سود رقابتی در بازار کار می باشند. کارفرمای برگزیده بودن، مزیتی رقابتی برای شرکت در رقابت با سایر شرکت ها در حیطه بکارگیری و نگهداری پرسنل باکیفیت ایجاد میکند این شرکتها غالبا منفعت ،عملکرد بیشتر و توفیق بیشتری در مقایسه بارقیبان خود دارند. یکی از مفاهیم مهم که اخیرا وارد مبانی نظری منابع انسانی به طور خاص و مبانی نظری مدیریت سازمان به صورت عام تر شده است، ارزش آفرینی کارکنان است (Jezne & et al, 2015).
سنجش منابع انسانی در فرآیندهای خط و مش گذاری سازمانی برای تعالی سازمانی که به دنبال بهره وری شیوههای مدیریت منابع انسانی و نتایج بهتر سیاستگذاری هستند، بسیار مهم است، این مرور ادبیات سیستماتیک فراروش اهمیت کاربردی مقالات و ضریب تاثیر تجزیه و تحلیل منابع انسانی، به عنوان عامل کلیدی آن و تأثیر آن بر چشم انداز منابع انسانی را بررسی می نماید، طریق تجزیه و تحلیل روش شناسی موجود، این بررسی عواملی را شناسایی میکند که بر اهمیت ابعاد منابع انسانی تأثیر میگذارد، مانند تاثیر مقالات در کیفیت کار-خانواده و خانواده-کار ها؛ بررسی همچنین یک شکاف تحقیقاتی را در مورد استفاده روش های کیفی و کمی برای مقالات کاربردی و علمی نشان داد که نیاز به بررسی بیشتر در این زمینه را برجسته میکند.
یکی از راههای بهبود توانمندسازی منابع انسانی، پیادهسازی مدیریت کیفیت جامع است، با استفاده از مدیریت کیفیت جامع تمام جنبههای
حجم قابل توجهی از ادبیات در مورد بهرهوری کارکنان منتشر شده است، اما تحقیقات تجربی نتایج مبهمی در مورد رابطه بین بهرهوری و بهبود منابع انسانی با رویکرد آموزشی به همراه داشته است، مطالعات فراروش در مورد این موضوع نسبتا کمیاب است و مطالعات موجود بر یک حوزه واحد از بهرهوری تمرکز دارند، تحقق عملیاتی تحقیقات فرا روش برای بررسی مقالات بهرهوری عمومی و بهبود کارکنان مورد نیاز است، برای این منظور، ما یک مطالعه فرا روش را در مورد فرا روش در تحقیقات دوماهنامه علمی پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی بر اساس دادههای منتشر شده انجام دادیم. از همین جهت تحقیق حاضر به سنجش و تحلیل روششناسی تحقیقات بهره وری پرداخته است.
روش شناسی پژوهش
شکاف فزایندهای بین علایق پژوهشی، استانداردها و اولویت های پژوهشگران بهرهوری در منابع انسانی و نیازهای واقعی کارآفرینان و مدیران دولتی وجود دارد، از طرفی ابهام، تغییر و پیچیدگی روش شناسی در تحقیقات مهم است، یکی از مهمترین دلایل این امر را میتوان شناخت ناکافی روش شناسی مدرن از جمله فراروش در آموزش و بهرهوری و تبیین نامناسب مسئله تحقیق دانست که از این رو، روش های تحقیق انجام شده در این مطالعات نیز با ضعف و کمبود همراه است.
اگر این تعریف مورد قبول باشد که روش های تحقیق در یک حیطه یارشته علمی خاص نشانگر عقاید مشترک در بین محققین آن حیطه در مورد پرسش های مهم وروش جوابگویی به آن پرسش ها می باشد (کوهن 1970 به نقل از فردوسی و همکاران، 1398: 184)، پارادایم اثبات گرایش پژوهشی که در بین آثار بهرهوری در آموزش غالب است، جوابگوی همه احتیاجات این حیطه نیست، چرا که بهرهوری در آموزش به علت پیشینه کمی در مطالعات داخلی و خارجی، امروزه احتیاج به بررسی گسترده ای دارد نیازمند سوگیری های جدی با اهداف اکتشافی است، از آنجایی که تحقیقات از نظر ماهیت موضوع، عوامل و تغییرات محوری روی پدیده و ... اختلاف دارند ، باید روش شناسی تحقیق مورد بررسی قرار گیرد.
از این منظر، از روش پژوهش فراروش و قالب نظام مند و سیستماتیک ساندرز2 و همکاران (2016) استفاده گردیده است که طی هشت مرحله به ارزیابی روش پژوهش می پردازد، در نهایت از آنجاکه این حیطه ، یک حیطه علمی تازه و در ابتدای مسیر گسترش مقدماتی است، راه حل ها و توصیه هایی برای محققین در راستای بکارگیری از روش های مناسب و متنوع ارائه داده است.
در کاوش منابع و متنهای روش شناسی، فرامطالعه3 یکی از طروق بررسی وآسیب شناسی تحقیقات گذشته درحیطه های پژوهشی گوناگون مورد توجه قرار گرفت است (Patterson et al, 2001:243) بعضی از متفکران فرامطالعه را شامل چهار بخش اصلی فرانظریه4 (بررسی نظریه های تحقیقات گذشته)، فراروش5 (بررسی روش شناسی تحقیقات گذشته)، فراترکیب6 (بررسی کیفی یافتههای تحقیقات گذشته) و فرا تحلیل7 (بررسی کمّی یافته های تحقیقات گذشته)میدانند(بنچ و دی، 2010 به نقل از صالح نژاد و همکاران، 1397). در شماری دیگر از تحقیقات ، فرامطالعه شامل سه بخش فراتحلیل، فراروش و فرانظریه است. (Edwards et al, 2009:45)
بادرنظرگرفتن تقسیم بندیهای ارائه شده،آنچه در تحقیقات گذشته حایزاهمیت میباشداین است که فراروش به عنوان یکی از روشهای بررسی تحقیقات گذشته از دیدگاه روش شناسی مورد تأکیدمتفکران و محققان می باشد و قادراست به عنوان اصلی برای ارزشیابی روش تحقیق پژوهشهای بهرهوری آموزشی در این تحقیق مورد استفاده قرار گیرد. هانگونه که طبق نظر ژانو فراروش، شیوه ای از مطالعات است که به روشن شدن مسائل و مشکلات روش شناسی پزوهش های اجتماعی کمک میکند. (Zhao, 1991) فراروش بررسی انتقادی بخش روش شناسی پزوهش ها با توجه به ابعاد گوناگون روش شناسی پژوهش از جمله نمونهگیری، گردآوری اطلاعات ، طرح تحقیق و ... است (Barnett – page & Thomas, 2009). به طور کلی در مورد روش تحلیل فراروش میتوان گفت که فراروش، مناسب بودن و صحت روشهای تحقیق در مطالعات گذشته را بررسی میکند. در فراروش، تحقیقات ابتدایی از نظر بررسی رویکردها،روش نمونهگیری، روشهای مدون سازی فرضیات، متغیرهای ارزشیابی، جامعه و نمونه آماری و هرآنچه بررسی میشوند که مربوط به مبحث روش شناسی است (Edwards et al, 2009:27). بررسی تحقیقات گذشته که با استفاده از فراروش، روش شناسی تحقیقات گذشته را بررسی کردند، نشان دهنده آن است که محققان، قالب مشخصی برای بررسی روش شناسی ندارند. این در حالی است که دربعضی از منابع روش تحقیق در علوم مدیریت، قالبی برای تفکیک، نوع شناسی و تمایز پژوهش ها از یکدیگر وجود دارد که باعنوان پیاز پژوهش از آن یاد می شودو حاصل مطالعات ساندرز و همکاران (2016) است. در واقع پیاز پژوهش به عنوان راهنمایی برای انتخاب صحیح ترین روش شناسی برای قسمت های مختلف پژوهش است (Malalgoda, 2018:904) و قالب قابل قبولی جهت اطمینان از کیفیت یک تحقیق فراهم میکند (همان: 908). در واقع پیاز پژوهش، توصیف توانمندی از قشرهای اصلی یا مراحلی است که برای تنظیم یک روش شناسی اثر بخش باید صورت پذیرد (Raithatha, 2017). الگوی پیاز پژوهش ارائه شده توسط ساندرز و همکاران ابزاری است که به محققان کمک می کند تا تحقیقات خود را سازماندهی نموده و طرح پژوهشی خود را بر اساس مراحل مختلف و به صورت قدم به قدم گسترش دهند. همچنین شایان ذکراست که الگوی پیاز پژوهش ابتدا برای مطالعات حیطه مدیریت کسب و کار طراحی شده است .(Melnikovas, 2018:34).
سهم موضوعی | ابزارگردآوری | استراتژی | روش | رویکرد | جهت گیری | فلسفه |
---|---|---|---|---|---|---|
بنیاد آکادمیک | مصاحبه/معادلات ساختاری | داده بنیاد | آمیخته | قیاسی | توسعهای | پراگماتیسم |
اثربخشی آموزش | پرسشنامه | معادلات ساختاری | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرایی |
بهسازی منابع انسانی | مصاحبه | داده بنیاد | کیفی | قیاسی | توسعهای | تفسیری |
سوادآموزی | مصاحبه | تحلیل محتوا | کیفی | قیاسی | توسعهای | تفسیری |
عملکرد شغلی | پرسشنامه | همبستگی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرایی |
برنامه ریزی استراتژیک | پرسشنامه | پیمایشی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرایی |
آسیب شناسی مدیریت آموزشی | مصاحبه | پدیدارشناسی | کیفی | قیاسی | ارزشیابی | انتقادی |
کیفیت تدریس | مصاحبه | داده بنیاد | کیفی | قیاسی | توسعهای | تفسیری |
مسئولیت اجتماعی | مصاحبه | تحیل محتوا | کیفی | استقرایی | توسعهای | تفسیری |
آموزشهای حین خدمت | پرسشنامه | پیمایشی | کمی | قیاسی | کاربردی | اثبات گرایی |
برون سپاری | مصاحبه | تحلیل محتوا | کیفی | استقرایی | توسعهای | تفسیری |
مدیریت کوانتومی | پرسشنامه | همبستگی | کیفی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرایی |
تامین اجتماعی | پرسشنامه | همبستگی | کیفی | قیاسی | کاربردی | اثبات گرایی |
رهبری فضلیت محور | پرسشنامه | توصیفی همبستگی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرایی |
ارزش آفرینی منابع انسانی | مصاحبه/پرسشنامه | معادلات ساختاری/تحلیل محتوا | آمیخته | قیاسی | توسعهای | پراگماتیسم |
آموزش وتوسعه منابع انسانی | اسنادی | تاریخی | کیفی | قیاسی | بنیادی | انتقادی |
نظام جامع آموزشی | مصاحبه / پرسشنامه | مصاحبه /معادلات ساختاری | آمیخته | قیاسی | توسعهای | پراگماتیسم |
نگهداشت منابع انسانی | مصاحبه | پدیدار شناسی | کیفی | قیاسی | توسعهای | تفسیری |
یادگیری | پرسشنامه | پیمایشی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرا |
تمرکز زدایی در آموزش | پرسشنامه/مصاحبه | همبستگی/تحلیل محتوا | آمیخته | استقیاسی | توسعهای | پراگماتیسم |
سواد رسانه ای | مصاحبه | موردی | کیفی | قیاسی | توسعهای | تفسیری |
تفکر انتقادی | پرسشنامه/مصاحبه | همبستگی /تحلیل محتوا | آمیخته | استقیاسی | کاربردی | پراگماتیسم |
بهره وری آموزشی | پرسشنامه/مصاحبه | همبستگی /تحلیل محتوا | آمیخته | استقیاسی | بنیادی | پراگماتیسم |
چابکی سازمان | پرسشنامه | همبستگی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرا |
آموزش مجازی | پرسشنامه | همبستگی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرا |
بهبود نظام آموزشی | پرسشنامه/اسناد | همبستگی/تحیل محتوا | آمیخته | استقیاسی | کاربردی | پراگماتیسم |
حکمرانی خوب | مصاحبه | پدیدار شناسی | کیفی | قیاسی | بنیادی | تفسیری |
تفکر سیستمی | پرسشنامه/مصاحبه | همبستگی /تحلیل محتوا | آمیخته | استقیاسی | بنیادی | پراگماتیسم |
برند سازی آموزشی | پرسشنامه/مصاحبه | پیمایشی داده بنیاد | آمیخته | استقیاسی | بنیادی | پراگماتیسم |
توانمتد سازی پژوهشی | مصاحبه | پدیدار شناسی | کیفی | قیاسی | کاربردی | تفسیری |
سازمان یادگیری | پرسشنامه/مصاحبه | همبستگی/تحلیل محتوا | آمیخته | استقرایی | بنیادی | پراگماتیسم |
آموزش از دور | پرسشنامه | همبستگی | کمی | استقرایی | توسعه ای | اثبات گرا |
مدیریت عملکرد | پرسشنامه/مصاحبه | همبستگی /تحلیل محتوا | آمیخته | استقیاسی | توسعهای | پراگماتیسم |
آموزش زیست محیطی | پرسشنامه/مصاحبه | همبستگی/تحلیل محتوا | آمیخته | استقیاسی | توسعهای | پراگماتیسم |
فرهنگ سازمانی | پرسشنامه | همبستگی | کمی | قیاسی | کاربردی | اثبات گرا |
آموزش مهارت های زندگی | مصاحبه /پرسشنامه | تحلیل محتوا /پیمایشی | آمیخته | استقیاسی | توسعهای | پراگماتیسم |
توسعه آموزش فنی | پرسشنامه | پیمایشی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرا |
آسیب شناسی | پرسشنامه | پیمایشی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرا |
مدیریت راهبردانه | پرسشنامه | پیمایشی | کمی | استقرایی | کاربردی | اثبات گرا |
شایستگی مدیران | پرسشنامه | پیمایشی و تحلیلی | کمی | استقرایی | کاربردی /توسعه ای | اثبات گرا |
یافتهها
با توجه به چارچوب معرفی شده برای تحلیل روش شناسی مقالات در این بخش روش انجام پژوهشهای دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی سطح تحلیل و ارزیابی میشوند:
سطح 1. تحلیل مقالات از نظر فلسفه پژوهش
از نظر فلسفههای پژوهش، روش شناسی مطالعات در قالب پارادایمهای پراگماتیسم، اثبات گرایی، تفسیری و انتقادی قابل تفکیک است.
سطح 2. تحلیل مقالات از نظر جهت گیری پژوهش
از نظر جهت گیری پژوهش، روش شناسی مطالعات در قالب جهت گیری های بنیادی، کاربردی، ارزشیابی و توسعهای تفکیک میشوند.
سطح 3. تحلیل مقالات از نظر رویکردهای پژوهش
از نظر رویکردهای پژوهش، روش شناسی مطالعات در قالب رویکردهای استقرائی، استقیاسی و قیاسی قرار میگیرند.
سطح 4. تحلیل مقالات از نظر روش های پژوهش
از نظر روش پژوهش، مطالعات به سه روش کمّی، کیفی (آمیخته) تفکیک میشوند.
سطح 5. تحلیل مقالات از نظر استراتژی پژوهش
از نظر استراتژی پژوهش، مطالعات با یکی از استراتژی های پیمایشی، همبستگی، پدیدار شناسی، داده بنیاد، تاریخی، تحلیل محتوا انجام می شوند.
سطح 6. تحلیل مقالات از نظر روش گردآوری داده های پژوهش
از نظر روش گردآوری داده ها، تحقیقات با استفاده از روش های مشاهده، مصاحبه، پرسش نامه و اسناد و مدارک یا ترکیبی از آنها گردآوری می شوند.
سطح 6. تحلیل مقالات از نظر سهم موضوعی پژوهش
از نظر سهم موضوعی شامل شایستگی مدیران، آسیب شناسی، آموزش مهارت های زندگی، تفکر سیستمی، نگهداشت منابع انسانی، آموزشهای حین خدمت و .......دسته بندی میگردد
بحث و نتیجه گیری
اگرچه موضوع فراروش سابقه چندانی در پژوهش ندارد، اما محققان این حوزه عمدتاً فقدان چارچوب و مبنایی برای تحلیل روش شناختی مطالعات با رویکرد برون یابی را یکی از مهمترین نقاط ضعف این روش تحلیلی برشمرده اند، بررسی مقالات مرتبط با این حوزه نشان می دهد که علیرغم معنا و مفهوم یکسان روش تحقیق برای محققان، هر یک از آنها چارچوب و فرآیند متفاوتی را برای انجام تحقیق در این زمینه به کار گرفتهاند. تئوری سرمایه انسانی در دهه های اخیر به مبنای سیاست آموزشی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است، با این حال، بحثهای تخصصی اغلب یافتههای تحقیقاتی و پیشرفتهای مرتبط با این نظریه را کم ارزش میدانند که از دهه 1970 به طور مداوم درک چگونگی کمک سرمایه انسانی به رفاه شخصی و توسعه اجتماعی-اقتصادی جامعه به عنوان یک کل را غنیتر میکند، سیاست آموزشی از این تفصیل ها عقب مانده است، که منجر به کاهش تأثیر آموزش بر توسعه در سراسر جهان میشود(Kuzminov et al, 2019)..)؛ به طور کلی تعادل کار و زندگی و بهرهوری کارکنان به گفتمان جاری پیرامون کار از راه دور کمک میکند، هدف تحقیقات اطلاعرسانی به شیوههای سازمانی، سیاستگذاری و برنامههای تحقیقاتی آینده است، و رویکردی جامعتر و ظریفتر به چشمانداز در حال تکامل کار از راه دور را تقویت میکند (2023،Patil)؛
روشهای علمی ماهیت اکتشافی دارند، اکتشافی قواعد حل مسئله ساده، ناقص، نامشخص و خطاپذیر هستند که با این وجود میتوانند اهداف خاصی را در زمینههای خاص بهتر از الگوریتمهای حفظ حقیقت ارائه دهند به دلیل وابستگی به هدف و زمینه، چارچوبی برای انتخاب سیستماتیک بین آنها مورد نیاز است، بنابراین این حوزه روششناسی علمی است که بر عقلانیت ابزاری تکیه دارد(2021،Grüne-Yanoff )؛ در این راستا پارادایمهای تحقیقاتی منطق زیربنایی را برای طراحی تحقیق ارائه مینمایند، اگرچه بیان این منطق اغلب در گزارشهای تحقیقاتی منتشر شده محدود است و ایجاد یک روش دشوار برای محققان تازه کار است؛ گسترش پارادایمها در درون و در بین رشتهها به این معنی است که محققان باید برای درک چگونگی استفاده از پارادایمهای مختلف برای ایجاد ادعاهای چندگانه و گاه رقیب در مورد حقیقت، آماده باشند(2023،Hagman )؛ در این راستا کیفر و ولویچو8 (2024)؛ مشاهده و تجربه جمعآوریشده خود را بر روی کارمندان بخش دولتی از هجده کشور آمریکای لاتین تجزیه و تحلیل میکند و نشان میدهد که اعتماد در سطح فردی با سه نوع عامل عملکرد مرتبط است. اول، کارمندان با اعتماد بالا تمایل بیشتری به همکاری و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با همکاران دارند و بیشتر از نوآوری های تکنولوژیکی حمایت میکنند، دوم، کارکنان با اعتماد بالا برداشتهای متفاوتی از محدودیتهای سازمانی دارند: آنها کمتر نگران کیفیت پایین کارکنان یا عدم اختیار برای نوآوری هستند و بیشتر نگران کمبود کارکنان هستند، سوم، اعتماد به همکاران با انگیزه ماموریت قوی تر همراه است؛ به عنوان مثال جابجایی کارکنان که به عنوان جابجایی نیروی کار یا فرسایش کارکنان نیز شناخته میشود، به جریان ورود و خروج کارکنان به سازمان در یک زمان خاص اشاره دارد، این شاخص برای اندازهگیری تعداد کارمندانی است که شرکت را ترک میکنند و با استخدامهای جدید جایگزین میشوند؛این به نوبه خود، اجرای اقدامات پیشگیرانه و اقدامات اصلاحی را برای کاهش نرخ گردش مالی و حفظ ثبات نیروی کار در شرکت امکان پذیر میکند (2024، (Marquez et al
از نظر فلسفههای پژوهش، مطالعات در قالب پارادایمهای اثبات گرایی، تفسیری، پراگماتیسم، انتقادی تفکیک میشوند. تحلیل مقالات نشان میدهد بیشتر پژوهشها در پارادایم اثبات گرایی (40%) انجام شده و پس از آن، پارادایمهای تفسیری (22%)،پراگماتیسم (13%) انتقادی(5%)قرار داشته است.
از نظر جهت گیری پژوهش، روش شناسی مطالعات در قالب جهت گیریهای بنیادی، کاربردی، ارزشیابی و توسعهای تفکیک میشوند. نتایج نشان می دهد پژوهش های انجام شده در این حوزه بیشتر با جهت گیری کاربردی (43%) و پس از آن، توسعهای (40%)، ارزشیابی (2%) و بنیادی (15%) انجام شده اند.
از نظر رویکردهای پژوهش، روش شناسی مطالعات در قالب رویکردهای استقرایی، قیاسی، استقیاسی قرار میگیرند، نتایج ارزیابی نشان می دهد تحقیقات نشریه، بیشتر با رویکرد قیاسی (45%) و استقیاسی (32%)، استقرایی (23%) انجام شدهاند.
از نظر روش پژوهش، مطالعات با سه روش کمّی، کیفی و آمیخته تفکیک میشوند، نتایج بررسی مطالعات نشان می دهد پژوهشهای انجام شده آموزش، بیشتر با روش کمّی (40%)، تحقیق ترکیبی (33%) و کیفی (27%) انجام شده اند.
از نظر استراتژی پژوهش، مطالعات با یکی از استراتژی های پیمایش، همبستگی، تجربی، داده بنیاد، تحلیل محتوا و پدیدار شناسی و مطالعه موردی انجام می شوند..
از نظر روش گردآوری دادهها، داده های پژوهشی با استفاده از روشهای مشاهده، مصاحبه، پرسش نامه و اسناد و مدارک یا ترکیبی از آنها گردآوری می شوند. نتایج نشان می دهد داده های گردآوری شده در تحقیقات با استفاده از پرسش نامه (40%)، مصاحبه (30%)، ترکیبی (27%)، اسنادی (3%) گردآوری شده است.
ملاحظات اخلاقی
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
در مطالعه حاضر فرمهای رضایت نامه آگاهانه توسط تمامی آزمودنیها تکمیل شد.
حامی مالی
هزینههای مطالعه حاضر توسط نویسندگان مقاله تامین شد.
مشارکت نویسندگان
طراحی و ایده پردازی: .....، ؛ روش شناسی و تحلیل دادهها: ..........؛ نظارت و نگارش نهایی: ..........................................
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسندگان مقاله حاضر فاقد هرگونه تعارض منافع بوده است.
References
1. Allahverdi, M., Farahabadi, E. and Sajadi, H. (2011). Prioritizing factors effecting on human resources productivity: Viewing of middle class managers in Isfahan University of Medical Sciences-2009. Jhosp; 9 (3 and 4). pp 77-85. (In Persian)
2. Baqarzadeh Homayi, M. (2014). The Relationship between Managers' Leadership Styles and Human Resource Productivity in Bandar Abbas Area 2 Education. M.A., Hormozgan University. (In Persian)
3. Barnett-Page, E., Thomas, J. (2009), “Methods for the synthesis of qualitative research: a critical review”, BMC Medical Research Methodology, Vol.9, No.59.
4.Bano, A., Khatun, A., & Kumar, D. (2024). Examining Drivers of Engagement and Employee Engagement in Relation to Organizational Performance-A Study of Banking Sector in Hyderabad City. Migration Letters, 21(S3), 1067-1081.
5. Chen, T., Fu, M., Liu, R., Xu, X., Zhou, S., & Liu, B. (2019). How do project management competencies change within the project management career model in large Chinese construction companies? International Journal of Project Management, 37(3), 485-500.
6. Edwards, M., Davies, M., & Edwards, A. (2009), “What are the external influences on information
exchange and shared decision-making in healthcare consultations: a Meta synthesis of the literature”, Patient education and counseling, 75(1), 37– 52.
7. Emami, S., Zarei, A. and Naqshbandi, S. (2017). The Relationship between Active Leisure Time and Career and Productivity of the Ministry of Sport and Youth Personnel. Journal of Applied Research in Sport Science, Education Without Borders, 2: 5. pp 20-34. (In Persian)
8. Glasser Wiliam. (1994). Management without coercion, Application of choice theory in human resource management. translator: Sahebi, Ali. (2019) Tehran Sayeh Sokhan. Sixth print. [in Persian] [in Persian]
9.Greer, C. R., Bruton, G. D., & Zachary, M. A. (2023). Patent productivity: Strategic human resources and the attention-based view. The International Journal of Human Resource Management, 34(14), 2677-2707.
10.Habibi, H., Jafarian, V., & Hamrahzadeh. (2020). Pathology of organizational education management a phenomenological study. Quarterly Jornal of new approach in educational administration: 11th year No. Volume 4, October and November (44). [in Persian].
11. Hajloo, N., Sobhigharamaleki, N. and Amelhoshmand, R. (2015). Personality Predictors of Teacher's Work Engagement. Journal Management System, 6: 22. pp 61-76. (In Persian)
12. Halkos, G. and Bousinakis, D. (2010). The effect of stress and satisfaction on productivity. International Journal of Productivity and Performance Management, 59: 5. pp 415-431.
13. Husseini, S. A., Kadkhodayi, S., & Toolabi, M. (2016). Identification and Ranking The Effective Factors on man-power Productivity Promotion using The ANP Technique (A Case Study: Managers and supervisors Cement company in township). Journal of Productivity Management, 10(37), 29-50. [in Persian].
14. Jacobs, R., Mannion, R., Davies, H., Harrison, S., Konteh, F., & Walshe, K. (2013).
15. Jajri, I. and Rahmah, I. (2010). Impact of Labor Quality on Labor Productivity and Economic Growth. African Journal of Business Management, 4: 4. pp 486-495.
16. Jamieson, W., & Jamieson, M. (2019). Overtourism management competencies in Asian urban
heritage areas. International Journal of Tourism Cities.
17.Keefer, P., & Vlaicu, R. (2024). Employee trust and performance constraints in public sector organizations. European Journal of Political Economy, 102503.
18. Kuzminov, Y., Sorokin, P., & Froumin, I. (2019). Generic and specific skills as components of human capital: New challenges for education theory and practice. Форсайт, 13(2 (eng)), 19-41.
19. Malalgoda, C., Amaratunga, D. & Haigh, R. (2018), “Empowering local governments in making cities resilient to disasters: research methodological perspectives”, 7th International Conference on
Building Resilience; Using scientific knowledge to inform policy and practice in disaster risk reduction, ICBR2017, 27 – 29 November, Bangkok, Thailand.
20.Marquez, B. Y., Realyvásquez-Vargas, A., Lopez-Esparza, N., & Ramos, C. E. (2024). Application of ordinary least squares regression and neural networks in predicting employee turnover in the industry. Archives of Advanced Engineering Science, 2(1), 30-36.
21. Mehdipoor, E. (2020). The Effectiveness of Organizational Culture and Job stress on Personnel Productivity of university. Journal of New Approaches in Educational Administrations, 11: 45. pp 305-318.
22. Mehdizadehrostam, M., Abasi, H. R. & Zare, SH. (2020). Organizational Culture, concepts, theories, applications. 4th International Conference on Modern Tricks of Management, Accounting, Economics and Banking with a Business Growth Approach. [in Persian]
23. Melnikovas, A. (2018), “Towards an Explicit Research Methodology: Adapting Research Onion Model for Futures Studies”, Journal of Futures Studies, 23(2): 29–44.
24. Moosavi, S. E., Zand, A. & Zahedi, Z. (2020). Presenting a conceptual model Factors affecting the quality of Professors of Farhangian University with an approach based on Foundation data theory Tehran Municipality Sports Organization. The 6th National Conference on Sport Sciences and Physical Education Iran. Association for the Development and Promotion of Basic Sciences and Technologies. [in Persian]
25. Patterson, B., Thorne, S., Calnan, C., & Jillings, C. (2001), Meta-study of qualitative health research: a practical guide to meta-analysis and metasynthesis, California: Sage.
26.Patil, S., Janani, N., & Kumar, P. A. (2024). THE IMPACT OF REMOTE WORK ON WORK-LIFE BALANCE AND EMPLOYEE PRODUCTIVITY. Journal of Research Administration, 6(1).
27. Raaya, E. (2016). Investigating the Impact of Social Capital and Intellectual Capital on Human Resource Productivity. Journal of Management Development Studies, 25: 80. pp 183-209. (In Persian)
28. Rahi, F., Ahmadi, A. and Barzegar, M. (2013). The Relationship between Atmosphere and Organizational Culture with the Mediation of Empowerment Role on Organizational Commitment of Fars Staff Education Organization. New Approach in Educational Management, 4: 2. pp 199-220. (In Persian)
29. Rahimimedise, S, Zolfaghari, H, Gholamzadeh, R., & Safari, M. (2020). Study impact of employment behavior model DISC On increasing human resource productivity. . Quarterly Jornal of business managment (managment Knowledge).
30. Raithatha, Y. (2017), Understanding the economic impact terrorism has on the destination decision making: Northern Irish tourists. Doctoral dissertation, Dublin Business School.
31. Reham, A., Giunipero, L. and Fox, G. (2009). A Strategic Skill Based Model of Supplier Integration and Its Effect on Supply Management Performance. Industrial Marketing Management, 8: 38. pp 925-936.
32. Salehizadeh, M., Ghurchian, N. & Mohamaddavudi, A. (2020). Presenting a conceptual model factor affecting Quality of professional teaching Professors of Farhangian University With an approach Based on A theory of data. Quarterly journal of new approach in educational administration. 11th year. Volume 3(43), August and September 2020. [in Persian]
33. Sami, A., Fakhrzad, M. B., & Naghsh, A. (2017). Predicting Employees' Productivity according to Executive Intelligence and Organizational Intelligence (Case of Study: Islamic Azad University Isfahan Branch). Journal of Knowledge & Research in Applied Psychology, 18(3), 86-93. [in Persian]
34. Shojaee, S., Jamali, G. and Manteghi, N. (2016). Identifying factors affecting human resource productivity. Journal of Human Resource Management Research, Imam Hussein University, 8: 2. pp 161-181. (In Persian)
35. Shokohi, L. & Sotoudehneya, S. (2016). Factors Influencing Human Resources Productivity. Quarterly New Research in Management and Accounting, 3: 14. pp 1-15. (In Persian)
36. Upadyaya, K., Vartiainen, M. and Salmela-Aro, K. (2016). From job demands and resources to work engagement, burnout, life satisfaction, depressive symptoms, and occupational health. Burnout Research, 3: 4. pp 101-108.
37. Walberg, H. J. (1982). Educational productivity: Theory, evidence, and prospects. Australian Journal of Education, 26(2), 115-122.
38. Wong, M. W. and Ahmad, Z. (2012). A Study of Nuffnang’s organizational culture and its impact on employees’ producitvity. segi Review, 5: 1. pp 55-71.
39. Zaki, M. A. (2009). Sociological Study of Human Resource Productivity in Education. Journal of Human Resource Management Research, Imam Hossein University, 1: 2. pp 147-172. (In Persian)
40. Zhao, S. (1991), “Meta-theory, Meta-method, Metadata Analysis: What, Why, and How?”, Sociological Perspectives, 34(3), pp. 377-390.
[1] Productivity
[2] Saunders
[3] Meta-Study
[4] Meta-Theory
[5] Meta-Method
[6] Meta-Synthesis
[7] Meta-Analysis
[8] Keefer & Vlaicu