شناسایی عوامل موثر بر اجرای مطلوب برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در آموزش و پرورش: پژوهشی پدیدارشناسانه
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
معروف قادری
1
*
,
غلامرضا رحیمی
2
,
مجتبی رمضانی
3
,
محمدعلی مجلل
4
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
2 - گروه مدیریت،واحد بناب،دانشگاه آزاد اسلامی ،بناب،ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
4 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد بناب
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: مهمترین منبع در هر سازمان، منابع انسانی می باشد که توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا هدف از انجام این پژوهش، شناسایی عوامل موثر بر اجرای مطلوب برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی می باشد.
روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش، کیفی و روش پژوهش، پدیدارشناسی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز، از روش ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪاى، ﺑﺮرﺳﻰ اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک سازمان مورد مطالعه، اﻧﺠﺎم ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮات ﺧﺒﺮﮔﺎن استفاده شد. جامعه آماری در این مطالعه مشتمل بر کارشناسان منابع انسانی و مدیران آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بودند، به منظور انتخاب مشارکت کنندگان از روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب استفاده شد. حجم نمونه آماری به استناد اصل اشباع داده ها تعداد 30 نفر انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختمند بوده که به منظور حصول اطمینان از روایی و پایایی آن از معیارهای قابلیت اعتماد چهارگانه لینکلن و گوبا بهره گرفته شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل مضمون براون و کلارک(2006) صورت پذیرفت.
یافتهها: یافته های پژوهش حاکی از شناسایی 48 مضمون پایه، 6 مضمون سازماندهنده و 3 مضمون فراگیر شامل «سازمان اثربخش»، «ساختار پویا» و «توسعه حرفه ای» درباره ی اجرای مطلوب برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی در سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی می باشد.
بحث و نتیجهگیری: به منظور اجرای مطلوب برنامه ریزی استرتژیک منابع انسانی در سازمان آموزش و پرورش، توجه به مضامین شناسایی شده لازم و ضروری است.
Introduction: The most important resource in any organization is human resources, which is very important to pay attention to. Therefore, the purpose of this research is to identify the effective factors on the optimal implementation of strategic planning of human resources in the education organization of West Azerbaijan
research methodology: The research approach is qualitative and the research method is phenomenology. In order to collect the required information, the method of library studies, examination of documents and documents of the studied organization, conducting interviews and referring to the opinions of experts were used. The statistical population in this study included human resource experts and education managers of West Azerbaijan province, In order to select the participants, the purposeful sampling method of the type of desirable cases was used. The statistical sample size was 30 people based on the principle of data saturation. The data collection tool was a semi-structured interview, and in order to ensure its validity and reliability, Lincoln and Goba's quadruple reliability criteria were used. Data analysis was done using the method of thematic analysis of Brown and Clark (2006).
Findings: With the analysis done, the findings of the research indicate the identification of 48 basic themes, 6 organizing themes and 3 comprehensive themes including "effective organization", "dynamic structure" and "professional development" regarding the optimal implementation of strategic human resources planning in the education organization of West Azerbaijan.
Conclusion: In order to implement the strategic planning of human resources in the education organization, it is necessary to pay attention to the identified themes.