شناسایی مولفههای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان فارس با استفاده از روش گرندد تئوری
محورهای موضوعی :
حسین اخلاق خوب
1
,
حسین کریمیان
2
*
,
سیف اله فضل الهی قمشی
3
1 - دانش آموخته دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم ، ایران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی ،قم ،ایران
3 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی،واحد قم،دانشگاه آزاد اسلامی،قم، ایران
کلید واژه: سواد اخلاقی, مدیران مدارس, استان فارس.,
چکیده مقاله :
چکیده مقدمه و هدف: مدیران مدرسه باید این توانایی را داشته باشند که با تصمیمات خود مشکلاتی را برای آموزش دانشآموزان و معلمان وجود دارد به شیوهای اخلاقی حل کنند. سواد اخلاقی مدیران در این زمینه میتواند نقش مهمی در توانمندی مدیران داشته باشد. این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس آموزش و پرورش استان فارس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: این مطالعه از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی میباشد که با رویکرد کیفی و روش گرندد تئوری و با رویکرد اشتراوس-کوربین انجام شده است. تعداد کل جامعهی آماری 15 نفر شامل 12 مرد و 3 زن بودند که 80 درصد از جامعهی آماری را مردان و 20 درصد را زنان تشکیل دادند. یافته ها: شرایط علی عبارت بودند از مدیریت اخلاقی، مهارتهای فردی، مهارتهای گروهی. شرایط زمینهای شامل ارتقای فرهنگ اخلاقی، اخلاق ذاتی و ارتباطات بود. شرایط مداخلهگر شامل آموزش و دانش بودند و توانمندسازی اخلاقی، آموزش ارتباطی، ارتقای محیط کاری و توانمندسازی مدیران راهبردهای این پژوهش بودند. پیامدها نیز عبارت بودند از ارتقای کیفی عملکرد مدارس، ارتقای ارائهی خدمات مدارس، ارتقای توان مدیریتی و استفاده از ظرفیت های بالقوه مدیران. بحث و نتیجه گیری: ارتقای سواد اخلاقی در مدیران مدارس به صورت کلی به صلاحیت و ویژگیهای ذاتی مدیران و آموزش آنها بستگی دارد. سیستم های گزینش در آموزش و پرورش باید به صلاحیت اخلاقی مدیران مدارس توجه داشته باشند و آموزش و پرورش در ریلگذاریی فرهنگی خود باید برنامه هایی را در راستای ارتقای سواد اخلاقی مدیران مدارس تنظیم کند.
Abstract Introduction: School principals must have the ability to make their decisions in an ethical way to solve problems for the education of students and teachers. The moral literacy of managers in this field can play an important role in the ability of managers. This research has been done with the aim of identifying the components of improving the moral literacy of education school principals in Fars province. research methodology: This study, in terms of its purpose, is an applied research that was conducted with a qualitative approach and the Grounded Theory method and with the Strauss-Corbin approach. The total number of the statistical population was 15 including 12 men and 3 women, 80% of the statistical population were men and 20% were women. Findings: The causal conditions were ethical management, individual skills, and group skills. The background conditions included the promotion of moral culture, inherent ethics and communication. The intervening conditions included education and knowledge, and moral empowerment, communication training, improving the work environment and empowering managers were the strategies of this research. The consequences were the improvement of the quality of school performance, the improvement of school service provision, the improvement of managerial ability and the use of the potential capacities of managers. Conclusion: The promotion of moral literacy in school principals generally depends on the qualifications and inherent characteristics of principals and their training. Selection systems in education should pay attention to the moral competence of school managers, and education in its cultural setting should set programs in line with improving the moral literacy of school managers.