تأثیر سواد رسانهای و سواد دیجیتال بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد شیراز
سپیده صفرپور دهکردی
1
(
گروه مدیریت آموزشی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسالمی، شیراز، ایران.
)
سعید رازقی
2
(
گروه مدیریت صنعتی،واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی،شیراز،ایران.
)
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: امروزه در دانشگاهها، ضرورت توجه به پدیده کارآفرینی و افزایش قابلیتهای کارآفرینانه در دانشجویان، بر کسی پوشیده نیست. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر سواد رسانهای و سواد دیجیتال بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان علوم تربیتیدانشگاه آزاد شیراز انجام شد.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از حیث گردآوری دادهها از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه آزاد شیراز در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد که تعداد آنها با رجوع به آموزش دانشگاه آزاد شیراز 330 نفر برآورد شده است. 178 نفر از دانشجویان مورد مطالعه، به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامههای قابلیتهای کارآفرینی زندی، سواد رسانهای فلسفی و نیرومند و سواد دیجیتال توحیدی اصل بوده است. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان و اهل فن و پایایی با روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد.
یافتهها: نتایج پژوهش حاکی از آن بود که سواد رسانهای و سواد دیجیتال دانشجویان قادر به پیشبینی قابلیتهای کارآفرینی آنها میباشد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دانشجویانی که سواد رسانهای و سواد دیجیتال بهتری دارند، از قابلیتهای کارآفرینی بیشتری نیز برخوردار هستند.
چکیده انگلیسی :
Introduction: This research was conducted with the aim of investigating the effect of media literacy and digital literacy on the entrepreneurial abilities of Educational Science students of Shiraz Azad University.
research methodology: The research method was correlational in terms of data collection. The statistical population of the present study includes all Educational Science students of Shiraz Azad University in the academic year 1401-1400, whose number is estimated to be 330 people, referring to the education of Shiraz Azad University. 178 of the studied students were selected as a sample by stratified random sampling method. The tools used in this research were the questionnaires of Zandi's entrepreneurial capabilities, philosophical and powerful media literacy, and original monotheistic digital literacy. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by experts and technical people, and the reliability was confirmed by Cronbach's alpha method. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient and multiple regression) were used to analyze the data.
Findings: The results of the research indicated that media literacy and digital literacy of students can predict their entrepreneurial capabilities. The results showed that students who have better media literacy and digital literacy have more entrepreneurial capabilities.
Conclusion: The results showed that students who have better media literacy and digital literacy have more entrepreneurial capabilities.