شناسایی و احصاء عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی)
رضا صحرائی
1
(
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
حسن شهرکی پور
2
(
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
افسانه صابرگرکانی
3
(
استادیار برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
)
کلید واژه: دانشگاه آزاد اسلامی, آموزش عالی, مدیریت کیفیت جامع, سازمان مرکزی,
چکیده مقاله :
چکیده
مقدمه و هدف: مدیریت کیفیت جامع در آموزش عالی به مفهوم هدایت کلیه فرآیندهای آکادمیک، اداری و مالی در تمام سطوح در دانشگاه به منظور تأمین بازار کار و نیازهای دانشجویان از طریق توسعه مستمر و بهبود کیفیت خدمات است. هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (مورد مطالعه؛ سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) میباشد.
روش شناسی پژوهش: در این پژوهش از تکنیک تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی به عنوان یکی از فنون تحلیل کیفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان، کارشناسان، افراد صاحبنظر و مدیران ارشد و مطلع سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مدیریت کیفیت فراگیر بود. با 12 نفر از ایشان که عضو هیأت علمی دانشگاه بودند، مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. اطلاعات به دست آمده از مصاحبهها با تکنیک تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل مصاحبهها 177 زیر مقوله، 11 مقوله فرعی و 2 مقوله اصلی، شناسایی شدند که عبارت بودند از عوامل درون سازمانی (برنامهریزی، نیازسنجی، مشارکت، منابع انسانی، منابع مالی، فرهنگ سازمانی، زیر ساخت، ارتباطات سازمانی و مدیریت سازمانی) و عوامل برون سازمانی (عوامل محیطی، سیاست گذاری).
بحث و نتیجهگیری: در مورد عوامل موثر بر استقرار مدیریت کیفیت جامع در نظام آموزش عالی ایران (سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی) مجموع عوامل برون سازمانی و درون سازمانی نقش دارند.
چکیده انگلیسی :
Abstract
Introduction: Total quality management in higher education means guiding all academic, administrative and financial processes at all levels in the university in order to provide the labor market and students' needs through continuous development and improvement of service quality. The purpose of this research is to identify the factors affecting the establishment of total quality management in Iran's higher education system (case study: Central Organization of Islamic Azad University).
Research methodology: In this research, thematic analysis technique with inductive approach is used as one of the qualitative analysis techniques. The statistical population included all connoisseurs, experts and senior managers and informants of the central organization of Islamic Azad University in the field of total quality management. Interviews were conducted with 12 of them, all of whom were university faculty members, until theoretical saturation was reached. The information obtained from the interviews was analyzed using thematic analysis technique with an inductive approach.
Findings: Based on the results obtained from the analysis of the interviews, 177 subcategories, 11 sub-categories and 2 main categories were identified, which were internal organizational factors (planning, needs assessment, participation, human resources, financial resources, organizational culture, infrastructure, organizational communication and organizational management) and external factors (environmental factors, policy making).
Conclusion: Regarding the factors affecting the establishment of total quality management in Iran's higher education system (Islamic Azad University Central Organization), all external and internal factors play a role.