طراحی الگوی مدیریت کلاس دانش آموزان متوسطه با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
سیده سهیلا طباطبایی راد
1
,
ایرج نیک پی
2
*
,
مسلم قبادیان
3
1 - گروه مدیریت آموزشی،واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،خرم آباد، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه لرستان-ایران
3 - گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
کلید واژه: ", رفتار", تدریس", اجرا,
چکیده مقاله :
چکیده
این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد، از انواع تحقیقات ترکیبی یا آمیخته از نوع اکتشافی بود. روش بررسی: جامعه آماری در مرحله کیفی شامل خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی دانشگاههای استان به تعداد 36 نفر و در مرحلهی کمی کلیه دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 4203 نفر (2114 مرد و 2089 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان از شیوه نمونهگیری هدفمند و با استفاده از روش اشباع نظری شامل 13 نفر و جامعه آماری دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با استفاده از جدول کرجسی- مورگان تعداد 351 نفر (177مرد و 174 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق در بخش کیفی از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. ارزیابی ویژگیهای ابزار تحقیق در بخش کمی برای محاسبه روایی از روایی محتوا (نظر خبرگان) و برای ارزیابی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان ضریب کل پرسشنامه 97/0 محاسبه شد. روایی مصاحبههای بخش کیفی نیز با شیوه بررسی به وسیله اعضای پژوهش، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و ضریب توافقی کندال با مقدار (784/0) مورد بررسی قرار گرفت که مؤید روایی مطلوب مصاحبهها بود. همچنین پایایی مصاحبهها نیز با روش کدگذاری مجدد محاسبه گردید که پایایی مصاحبهها نیز در وضعیت مطلوب و به میزان 88/0 به دست آمد.یافته ها: نتایج نشان داد که شاخصهای برازش مدل اندازهگیری در ناحیه پذیرش هستند و نشان از برازش خوب مدل دارند. در نتیجه این بیانگر همسویی مولفههای مطرح شده با مدیریت کلاس درس دبیران است، پس مولفههای تشکیل دهندهی متغییر مدیریت کلاس درس در سطح اطمینان 99% معنیدار و در قالب مدل مفهومی در کنار یکدیگر، متغیر مدیریت کلاس را به درستی تائید مینمایند. از این رو چنین استنباط میشود که مدل کلی مدیریت کلاس از برازش بالایی برخوردار میباشد.
Abstract
Objective: The present research was conducted with the aim of designing a classroom management model for teachers of the second year of secondary education in Lorestan province. This research was applied in terms of its purpose and in terms of approach, it was a type of mixed research of exploratory type. Survey method: the statistical population in the qualitative stage includes experts and experts in the field of educational sciences and educational management in the province's universities in the number of 36 people and in the quantitative stage all the teachers of the second year of secondary education in Lorestan province in the number of 4203 people (2114 men and 2089 women). Was. To determine the sample size, the statistical population of experts and experts using the method of targeted sampling and using the theoretical saturation method includes 13 people and the statistical population of teachers of the second year of secondary education in Lorestan province using the Karjesi-Morgan table, numbering 351 people (177 men and 174 female) were determined as a statistical sample and selected by random cluster sampling method. In order to collect research data, semi-structured interviews were used in the qualitative part, and researcher-made questionnaires were used in the quantitative part. The evaluation of the characteristics of the research tool in the quantitative part was used to calculate the validity of the content validity (expert opinion) and to evaluate the reliability of the tool, Cronbach's alpha coefficient was used, and the total coefficient of the questionnaire was calculated as 0.97. The results showed that the fit indices of the measurement model are in the acceptance area and indicate a good fit of the model. As a result, this indicates the alignment of the proposed components with the teachers' classroom management, so the constituent components of the classroom management variable at the 99% confidence level are significant and in the form of a conceptual model together, they correctly confirm the classroom management variable. Therefore, it is concluded that the general model of classroom management has a high fit.
_||_