رابطه مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی و نقش میانجی تعهد سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
محورهای موضوعی :
1 - گروه علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،
کرمان، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین رابطه میان مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی و نقش میانجی تعهد سازمانی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان بوده است.
روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و از نوع معادلات سختاری بود.جامعه آماری کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به تعداد نفر 687 بوده با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. برای برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. ابزار جمع آوری داده های پژوهش پرسشنامه مدیریت کوانتومی عظیمی(1393) ، عملکرد شغلی پاترسون(1990) و تعهد سازمانی آلن و میر(1990) بود . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS,AMOS استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که همبستگی بین متغییر های مهارت کوانتومی و تعهدسازمانی715/0، مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی817/0، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی 733/0در سطح 01/0p< معنادار می باشد. همچنین یافته های مربوط به آزمون معنی داری اثر غیر مستقیم و نقش میانجی تعهد سازمانی نشان داد که سهم واسطه گری متغییر تعهد سازمانی در رابطه بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی معنی دار است.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به این که یافته های آماری نشان داد ، متغییر تعهد سازمانی به صورت معنی داری رابطه بین مدیریت کوانتومی وعملکرد شغلی را میانجی گری می کند، لذا مدیران و کارکنان محترم سازمانها به این مفهوم توجه ویژه ای داشته باشند.
Introduction and purpose: The purpose of this research was to explain the relationship between quantum management and job performance and the mediating role of organizational commitment among the employees of Islamic Azad University, Kerman branch.
Research Methodology: The research method was applied in terms of the objective and descriptive in terms of the method of data collection, of the correlation type and of the hardness equations type. The statistical population of all the employees of the Islamic Azad University of Kerman branch was 687 people, using simple random sampling method. 248 people were selected as samples. Morgan's table was used to estimate the sample size. The research data collection tool was Azimi's quantum management questionnaire (2013), Patterson's job performance (1990) and Allen and Mir's (1990) organizational commitment. In order to analyze the data, structural equation modeling was used using SPSS and AMOS software.
Findings: The results showed that the correlation between the variables of quantum skill and organizational commitment 0.715, quantum management and job performance 0.817, organizational commitment and job performance 0.733 is significant at p<0.01 level. Also, the findings related to the significance test of the indirect effect and the mediating role of organizational commitment showed that the mediating contribution of the organizational commitment variable in the relationship between quantum management and job performance is significant.
Discussion and conclusion: According to the statistical findings, the variable of organizational commitment significantly mediates the relationship between quantum management and job performance, so managers and respected employees of organizations should pay special attention to this concept.
|
ISSN (Print): 2008-6369- ISSN (Online): 2423-723X
Research Paper
The relationship of quantum management with job performance and the mediating role of organizational commitment in employees of Islamic Azad University, Kerman branch
Abstract Introduction: : The purpose of this research was to explain the relationship between quantum management with job performance and the mediating role of organizational commitment to provide a structural equation model among the employees of Islamic Azad University, Kerman branch. research methodology: The research method was applied in terms of the objective and descriptive in terms of the method of data collection, correlation type . The statistical population of all employees of Islamic Azad University, Kerman branch was 687 people, using simple random sampling method, 248 people as The sample was selected. Morgan's table was used to estimate the sample size. The research data collection tool was Azimi's Quantum Management Questionnaire (2013), Patterson's job performance (1990) and Allen and Mir's (1990) organizational commitment. In order to analyze the data, Statistical methods such as Pearson's correlation coefficient and structural equation modeling was using SPSS and AMOS 22 software. Findings: The results showed that the correlation between the variables of quantum skill and organizational commitment 0.715, quantum management and job performance 0.817, organizational commitment and job performance 0.733 is significant at p<0.01 level. Also, the findings related to the significance test of the indirect effect and the mediating role of organizational commitment showed that the mediating contribution of the organizational commitment variable in the relationship between quantum management and job performance is significant. Conclusion: New management methods, including quantum management, can create organizational commitment in employees, and this in turn increases the job performance of employees, so with the development of quantum management, we can see fundamental changes in increasing the performance of educational organizations.
|
Received: Accepted: PP:
Use your device to scan and read the article online
DOI:
Keywords: Quantum management, organizational commitment, job performance |
Corresponding author: Address: Tell: Email:
|
Citation:, first author, second writer, Third Author; Title(موارد قرمز را اسامی و عنوان مقاله جایگزین شود)
|
Extended Abstract
Introduction:
The success of the organization depends on the performance of the human resources of those organizations. Human resource is one of the most basic strategic resources of any organization. The quantum management method is one of the new management methods and its purpose is to develop the abilities and capabilities of employees towards organizational goals. Also organizational commitment and the existence of committed people can help improve the job performance of employees.
Context:
To achieve job performance, we must moving towards change by applying new management methods such as quantum management.
Goal:
The goal of present study was to survey The relationship of quantum management with job performance and the mediating role of organizational commitment in employees of Islamic Azad University, Kerman branch.
Method:
The present research is a descriptive and the research design is a correlation as a type of structural equation modeling. The statistical population of the study was of all the employees of Islamic Azad University of Kerman branch , which numbered 687 people, out of which 248 people were randomly selected as the sample through krejcie and morgan sampling table. Research instruments included Azimi's quantum management questionnaire (2013), Patterson's job performance (1990) and Allen and Mir's (1990) organizational commitment Questionnaire.
Findings:
The results of pearson correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between quantum skill and organizational commitment (p <0.01, 0.715). There is also a positive and significant relationship between quantum management and job performance (p <0.01, 0.817),also organizational commitment and job performance 0.733 is significant at p<0.01 level. Also, the findings related to the significance test of the indirect effect and the mediating role of organizational commitment .Also the mediating contribution of the organizational commitment variable in the relationship between quantum management and job performance is significant.
Results:
New management methods, including quantum management, can create organizational commitment in employees, and this in turn increases the job performance of employees, so with the development of quantum management, we can see fundamental changes in increasing the performance of educational organizations.
|
|
شاپا چاپی: 2008-6369- شاپا الکترونیکی: x2423-723
مقاله پژوهشی
رابطه مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی و نقش میانجی تعهد سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
تاریخ دریافت: تاریخ پذیرش: شماره صفحات:
از دستگاه خود برای اسکن و خواندن مقاله به صورت آنلاین استفاده کنید
DOI:
واژههای کلیدی: مدیریت کوانتومی، تعهد سازمانی، عملکرد شغلی
|
چکیده مقدمه و هدف: هدف از انجام این پژوهش تبیین رابطه میان مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی و نقش میانجی تعهد سازمانی به منظور ارائه مدل معادله ساختاری در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان بوده است. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی می باشد.جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به تعداد 687 نفر بود، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 248 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. جهت برآورد حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. ابزار جمع آوری داده های پژوهش پرسشنامه مدیریت کوانتومی عظیمی(1393) ، عملکرد شغلی پاترسون(1990) و تعهد سازمانی آلن و میر(1990) بود . جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری نظیر ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS ,AMOS-22 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که همبستگی بین متغییر های مهارت کوانتومی و تعهدسازمانی715/0، مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی817/0، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی 733/0در سطح 01/0p< معنادار بوده، همچنین یافته های مربوط به آزمون معنی داری اثر غیر مستقیم و نقش میانجی تعهد سازمانی در رابطه بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی را تایید نموده است. بحث و نتیجهگیری: شیوه های جدید مدیریتی از جمله مدیریت کوانتومی می تواند تعهد سازمانی را در کارکنان ایجاد نموده و این امر به نوبه خود موجب افزایش عملکرد شغلی کارکنان می شود، لذا با توسعه مدیریت کوانتومی می توان شاهد تغییرات اساسی درافزایش عملکرد سازمانهای آموزشی باشیم.
|
استناد: (1403) رابطه مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی و نقش میانجی تعهد سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان ،دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی.
مقدمه
دنیای ما، دنیای سازمان هاست و گرداننده اصلی این گردونه انسان ها هستند. آنانند که به کالبد سازمان جان می بخشند و تحقق هدف ها را میسر می سازند.بدون انسان سازمان بی معنی و مدیریت امری موهوم می باشد.(Jamali& Shahbandarzadeh,2017). امروزه همه بر این حقیقت واقف اند که موفقیت سازمان وابسته به عملکرد منابع انسانی آن سازمان است. اکنون که اهمیت کارکنان به عنوان یک منبع ارزشمند برای سازمان شناخته و درک شده ، شایسته است به عواملی پرداخته شود که منجر به افزایش عملکرد نیروی انسانی سازمان شود.
بحث از عملکرد شغلی به علت اهمیت خاصی که در موفقیت سازمان دارد، بسیار مورد توجّه قرارگرفته است. عملکرد به این معناست که فرد وظایفی را که سازمان تعیین کرده، با موفقیت انجام دهد و مطابق استانداردهای از پیش تعیین شده، از منابع مدام در حال تغییر استفاده کارآمد کند(Qadoos Zafar , Hameed , Ilyas , Younas ,2015)
به عبارت دیگر، عملکرد شغلی همان بازده کاری است که شخص در ارتباط با سازمان انجام می دهد و سازمان، آن را سودمند یا زیان بخش می داند(Jalagat,2017)
عملکرد شغلی به عنوان عمومی ترین شکل رفتار بارور در سازمان، توجه بسیاری از روانشناسان سازمان و مدیریت را به خود جلب کرده است. عملکرد شغلی رفتارهایی است که کارکنان، زمان کار از خود بروز می دهند و بطور مثبت به تحقق اهداف سازمانی کمک می کند(Poursafar,Rajaiepour,Syadat&Arezisamani,2013) پاترسون در نظریه معروف خود، عملکرد شغلی را به مجموعه ای از فعالیت های منسجم و هدفمند اطلاق می کندکه از فرد شاغل انتظار می رود و عملکرد کارکنان را تابع چهار عامل بهبود کار، همکاری در کار، احساس مسئولیت در کار و رعایت نظم و انضباط در کار میداند(Montazeri&ferdosipour,2018).
در دنیای جدید سازمانی، سازمان باید به طور مستمر در حال تغییر و تحول باشد و بتواند خود را در صحنه رقابت حفظ نماید. از این رو شیوه های سنتی مدیریت جایگاهی ندارد.( (Mezginezhad, Ayati,Pourshafei,2021سازمانها به دنبال روشهای نوین مدیریت برای بهبود عملکرد کارکنان و افزایش کارایی خود هستند. یکی از این روشها، مدیریت کوانتومی است که با بهرهگیری از اصول فیزیک کوانتومی در زمینههای مدیریتی، به بهبود فرآیندهای تصمیمگیری، نوآوری و انعطافپذیری سازمانها کمک میکند و موجب افزایش رضایت کارکنان می شود.مدیریت کوانتومی موجب افزایش رضایت کارکنان می شود ، با بهسازی عملکرد شغلی ارتباط داشته و با ایجاد توان انسانی، بر تعامل آزاد و مستمر بین رهبر و کارکنان و همچنین تأثیر متقابل پویایی داخلی سازمان با کارکنان و بالعکس تأکید، و سازمان را به سمت آینده ی مطلوب هدایت می کند (Ghaffari, Shayani, Ahang, Raeesi,Sheihaki tash,2019) این روش نوین مدیریتی توان افزایی كاركنان را در بردارد و درواقع، یافتن نظم در بینظمی، خودسازماندهی، حركت در جریان آشفتگی، كارآفرینی و خلق ایده هاي تازه و نو، پرهيز ازجزئی گرایی و تمركز بر كل گرایی و توجه و تمركز بر انجام امور به شيوة هميارانه و گروهی، از رهيافتهاي مدیریت كوانتومی در سازمان هستند (Mohammad Hadi,2011)
به همين دليل، متخصصان توسعة سازمانی و كارشناسان حل تعارض در سازمان، نيازمند استفاده ازراهبردهاي مدیریت كوانتومی و درواقع، تبدیل شدن به مدیرانی با تفکر كوانتومی هستند. (Dargahi,2013)
امروزه شرایط متحول و حاکم بر سازمانها جهت افزایش اثر بخشی سازمان، نیاز به نسلی ارزشمند از کارکنان را آشکار می سازد. نسلی که از آن به عنوان سربازان سازمانی یاد می شود. در این میان دانشگاه ها به جهت پرورش نسلی که با تمام آحاد جامعه و سازمانها سر و کار دارد، نقشی کلیدی و مهم ایفا می کنند. (Alavirad,.Kordestani,.Delgoshaei,.Hejazi,2022)
تعهد سازمانی حالتی روان شناختی است که رابطه ی فرد را با سازمان مشخص و احتمال ترک سازمان را کاهش می دهد (damghanian,Jafari&Zabetpour,2014) علیرغم تعاریف متفاوت از تعهد سازمانی سه مشخصه اصلی مشترک و متعارف 1)پذیرش ارزش ها و اهداف سازمان2) تمایل به تلاش برای موفقیت سازمان3) تمایل به باقی ماندن در سازمان وجود دارد(Elci& et al,2015). تعهد سازمانی دارای ابعاد عاطفی، مستمر و هنجاری است. تعهد مستمر به ارزیابی کارکنان اشاره دارد که آیا هزینه های ترک سازمان از هزینه های ماندن در آن بیشتر است یاخیر(Babcock&et al,2020) تعهد عاطفی شامل وابستگی عاطفی کارکنان، تعیین هویت با سازمان ودرگیر شدن در فعالیت های سازمان و تعهد هنجاری شامل احساسات افراد مبنی بر ضرورت ماندن در سازمان می باشد(chan&Lai,2017) در ادامه این سوال مطرح میشود که اگر کارکنان تعهد سازمانی نداشته باشند، مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی می تواند سازمان را به اهدافش برساند؟
دانشگاه ها به عنوان نظام آموزش عالی در فرآیندتوسعه یک کشور، مراکزی هستند که نیروی انسانی کارآمد و شایسته را به منظور پاسخگویی به نیازهای واقعی در زمینه های مختلف تربیت و آماده می کند. به این دلیل توجه به بهره وری نیروی انسانی در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه باید اهمیت بالایی داشته باشد، اما با چالشهای متعددی در زمینه بهبود عملکرد شغلی کارکنان خود مواجه است. با توجه به تغییرات سریع در محیطهای کاری و افزایش رقابت، سازمانها نیازمند بهبود مستمر عملکرد شغلی کارکنان خود هستند. مدیریت کوانتومی با ارائه رویکردهای نوآورانه و جدید، میتواند به سازمانها کمک کند تا به این هدف دست یابند لکن مفهومی مانند مدیریت کوانتومی به گونه ای که شایسته و ضروری است ، هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین، تعهد سازمانی به عنوان یک عامل مهم در افزایش بهرهوری و رضایت شغلی کارکنان، نقش میانجی مهمی در رابطه بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی ایفا میکند. بررسی نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی کارکنان، میتواند به درک عمیقتری از روابط میان این متغیرها کمک کند و راهکارهایی برای بهبود عملکرد شغلی ارائه دهد.
در حال حاضر دانش ما از آموزه های مدیریت کوانتومی و تاثیرات آن بر سازمان، بسیار اندک بوده و بکارگیری این روش نوین مدیریتی آن طور که باید توسط مدیران مراکز آموزش عالی انجام نشده است.از این رو بررسی رابطه مدیریت کوانتومی به عنوان یک روش مدیریتی مناسب برای دانشگاه ها بر افزایش عملکرد شغلی ضروری به نظر می رسد. در حالی که تحقیقات متعددی در زمینه مدیریت کوانتومی و تأثیرات آن بر عملکرد سازمانها انجام شده است، کمتر به بررسی نقش تعهد سازمانی به عنوان میانجی در این رابطه پرداخته شده است. برای دستیابی به عملکرد بهینه شغلی در سازمان ها، مانند موسسات آموزش عالی، وجود کارکنانی متعهد ضروری است. بررسی این روابط میتواند به دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان کمک کند تا با اتخاذ راهبردهای مناسب، عملکرد شغلی کارکنان خود را بهبود بخشد با توجه به مباحث گفته شده، بررسی بیشتر این متغییرها لازم و ضروری است. بررسی پیشینه پژوهش نیز نشان داد تا کنون در داخل کشور، تحقیقی به بررسی همزمان سه متغییر نپرداخته است، بنابراین پژوهش حاضر با توجه به خلا پژوهشی در صدد است "رابطه مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی و نقش میانجی تعهد سازمانی"را بررسی نماید. از این رو هدف اصلی پژوهش پاسخ به این سوال است که رابطه مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی چگونه است و آیا تعهد سازمانی یک نقش میانجی در رابطه بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی کارکنان دارد یا نه؟
فرضیه های تحقیق
1-مدیریت کوانتومی بر عملکرد شغلی نقش مستقیم دارد.
2-مدیریت کوانتومی بر تعهد سازمانی نقش مستقیم دارد.
3- تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی نقش مستقیم دارد.
4- مدیریت کوانتومی از طریق تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان نقش غیر مستقیم دارد.
با توجه به مطالب گفته شده در مقدمه و ادبیات پژوهش، مدل مفهومی پژوهش به شکل زیر ترسیم شده است.
شکل شماره1- مدل مفهومی پژوهش
پیشینه تحقیق
با مرور پیشینه ادبیات در پژوهش های مختلف، تحقیقاتی به بررسی عوامل موثر بر عملکرد شغلی پرداختند
(2014)Kalkavan&Katrinliتعهد سازمانی را یکی از عوامل تاثیر گذار بر عملکرد کارکنان دانسته است.
(2014)Derakhshideh&Kazemi در تحقیقی نشان دادند تعهد عاطفی و هنجاری، عملکرد شغلی و رضایت را تحت تاثیر قرار می دهند.
(2022)Tabarnayarmi,Zameni,Safariyan در تحقیقی نشان دادند، مهارتهای کوانتومی با بهسازی سازمان رابطه دارد.
(2019)Jalalzadeh, Nasiriyan در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه استرس شغلی با عملکرد شغلی معلمان دوره ابتدایی نشان دادند که اثر متغیر استرس شغلی با ضریب 454/0بر عملکرد شغلی معنادار میباشد. همچنین، نتایج آزمون فرضیه های فرعی نشان داد که، اثرابعاد استرس شغلی به غیر از بعد کنترل بر عملکردشغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان طبس معنادار میباشد.
(2021)Basrawi,Nazariدر تحقیقی با عنوان رابطه مدیریت کوانتومی با توانمندسازی شغلی دبیران تربیت بدنی استان اصفهان نشان دادند که بنابر تحلیل رگرسیونی، مؤلفۀ تفکر کوانتومی، وجود کوانتومی، اعتماد کوانتومی، دیدن کوانتومی، احساس کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی و اعتماد کوانتومی قابلیت پیشبینی توانمندسازي شغلی دبیران تربیت بدنی را دارند و رابطۀ خطی بین آنها برقرار است. ازاینرو درصورتیکه مدیران مهارتهاي مدیریت کوانتومی را در آموزش و پرورش پیاده کنند، میتواند به توانمندي وبالندگی دبیران تربیت بدنی منجر شود
(2018)Azarniyoshan,Mashayekh,.Mohammadiدر پژوهش رابطه نوآوری سازمانی با عملکرد شغلی و رضایت شغلی معلمان نشان دادند نوآوری سازماني بر رضايت شغلي و عملکرد شغلی معلمان تأثیر معناداری دارد.
تحقیق (2022)Tabarnayarmi, Zameni, Safariyan تبیین رابطه مهارتهای کوانتومی مدیران باسیاست گذاری و بهسازی نظام تصمیم گیری در دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران بود و نقش میانجی سیاستگذاری در ارتباط بین مهارتهای کوانتومی مدیران و با تصمیم گیری معنی دار نبود.
(2015)Motameni,Agah,Hematiدر پژوهش بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی رابطه این متغییرها با هم تایید شد و بعد رسالت بر تعهد سازمانی بیش ترین تاثیر و درگیر شدن در کار کمترین تاثیر را بر رضایت شغلی داشته است
Zolriyastin, Iranban (2019) در پژوهش مدل علّی خودکارآمدی, تعهد سازمانی و خشنودی شغلی با انگیزش شغلی کارکنان ارتباط این متغییرها با هم تایید و تعهد سازمانی بالاترین رابطه را با انگیزش شغلی داشت.
( 2018)Mirsafian در تحقیقی با عنوان تأثیر مداخلة آموزشی مهارت های هفت گانة مدیریت کوانتومی بر رضایت شغلی, دلبستگی شغلی و تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی نشان داد که مداخلة آموزشی مهارت های مدیریت کوانتومی به طور معناداری بر افزایش میانگین نمرات رضایت شغلی, وابستگی شغلی و تعهد سازمانی معلمان تربیت بدنی, به ترتیب به میزان 19/14،8/19 و 73/12 تأثیرگذار بود که این تأثیر پس از گذشت سه ماه از مداخله ماندگار بود؛ برهمین اساس, به مسئولان مربوطه در وزارت آموزش وپرورش پیشنهاد می شود با آموزش مهارت های هفت گانة مدیریت کوانتومی به معلمان تربیت بدنی, درجهت ارتقای نگرش های شغلی و حرفه ای آنان گام بردارند.
(2023)Moini Kia, Amjadi Hour, & Mosleh Garmiدر تحقیقی با عنوان مدلسازی تاثیر معنویت در محیط کار بر عملکرد شغلی معلمان با میانجیگری تعهد سازمانی نتیجه گرفتند تعهد سازمانی بین معنویت و عملکرد شغلی نقش میانجی را ایفا می نماید. و رابطه مثبت و معناداری میان معنویت با عملکرد شغلی و تعهد سازمانی وجود دارد.
(2022)Ghanbari, Mohammadi در تحقیقی با عنوان تبیین نقش میانجی ظرفیت یادگیری سازمانی در ارتباط بین سرمایه فکری و یادگیری سازمانی با عملکرد شغلی نتیجه گرفتند، متغییرهای ظرفیت یادگیری سازمانیبه صورت مستقیم و متغییرهای سرمایه فکری و یادگیری سازمانی به صورت غیرمستقیم از طریق متغییر ظرفیت یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان تاثیر دارد.
(2016)Izadi&Siyadatدر مطالعه خود با عنوان بررسی رابطه بین مدیریت کوانتومی با اشتیاق شغلی کارکنان دانشگاه اصفهان نشان دادند که همبستگی مثبت و معناداری بین مدیریت کوانتومی و مولفه های آن با اشتیاق شغلی وجود دارد.
(2021)Nazarzadeh. Nikpay, Madandararani در مقاله ای با عنوان بررسی تاثیر مدیریت کوانتومی بر بهره وری منابع انسانی با میانجی گری همدلی سازمانی دریافتند مدیریت کوانتومی بر بهره وری منابع انسانی و همدلی سازمانی تاثیر دارد و مدیریت کوانتومی بر بهره وری منابع انسانی توسط متغییر میانجی همدلی سازمانی تبیین می شود.
(2016)Mirsafianدر مطالعه خود با عنوان"تحلیلی بر پیش بینی سازگاری شغلی بر اساس پیاده سازی مدیریت کوانتومی" به این نتیجه دست یافت که مولفه های مدیریت کوانتومی پیش بینی کننده مولفه های اشتیاق شغلی است و همبستگی مثبت و معنادار بین این دو وجود دارد
روش شناسی پژوهش
این تحقیق با توجه به فلسفه پژوهش کمی، از نظر هدف ، جز مطالعات کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری داده ها و تحلیل آنها ، روش مورد استفاده روش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان به تعداد 687 نفر بودند. تعداد 248نفر بر اساس جدول مورگان انتخاب شدند، برای انتخاب نمونه آماری از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و پرسشنامه ها میان ایشان توزیع گردید.
ابزار: جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت کوانتومی، عملکرد شغلی و تعهدسازمانی استفاده شد.
پرسشنامه مدیریت کوانتومی
پرسشنامه مدیریت کوانتمی را عظیمی ثانوی و رضوی (1393) طراحی و اعتبار یابی نمودند.پرسشنامه شامل 34 سوال بسته پاسخ بر اساس طیف 5 درجه ای لیکرت از کاملا مخالفم(نمره 1) تا کاملا موافقم(نمره5) می باشد. همچنین هفت بعد دیدن کوانتمی(1 تا 3)، تفکر کوانتمی(4 تا 6)، احساس کوانتمی(7 تا 9)، شناخت کوانتمی(10 تا 12)، عمل کوانتمی(13 تا 15)، اعتماد کوانتمی(16 تا 18) و وجود کوانتمی (19 تا 21) را مورد سنجش قرار می دهد. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 80/0 به دست آمد. پرسشنامه مورد نظر در اختیار 8 نفر از متخصصین رشته مدیریت آموزشی قرار گرفت. در این پرسشنامه میزانCVR برای کل پرسشنامه 95/0 و مقدار CVI برابر 93/0 حاصل شد که با توجه به مقادیر به دست آمده روایی آن مورد تایید قرار گرفت.
پرسشنامه عملکرد شغلی
برای گردآوری داده های مربوط به عملکرد شغلی از پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسونPaterson (1990) استفاده شد. این پرسشنامه 15 گویه و در بر گیرنده 4 مولفه رعایت نظم و انضباط، احساس مسئولیت، همکاری در کار و بهبود کار است و بر اساس مقیاس لیکرت چهار درجه ای از 1(به ندرت) تا 4(همیشه) نمره گذاری و توسط شکرکن در ایران ترجمه شده است(مقیمی،1390). قاسم زاده و همکاران(1393) همسانی درونی این پرسشنامه را بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 88/0 گزارش کرده اند. همچنین، سیاحی و شکرکن (1375) روایی این پرسشنامه را از طریق همبسته کردن با پرسشنامه خودارزشیابی عملکرد در سطح 05/0 > P قابل قبول گزارش کرده اند. همچنین از طریق همبسته کردن با یک سوال کلی محقق ساخته 61/0 = r در سطح معنی داری 001/0 > p به دست آمد.
پرسشنامه تعهد سازمانی
به منظور اندازه گیری تعهد سازمانی از مقیاس اصلاح شده آلن ومیر(1990) Allen& Meyer استفاده شد که شامل 24 سوال است.مقیاس سنجش بر اساس طیف 5 گزینه ای لیکرت از کاملا موافقم(5) تا کاملا مخالفم(1) تنظیم شده است. اعتبار پرسشنامه با روش تحلیل عوامل مطالعه و مورد تایید قرار گرفت.پایایی این پرسشنامه 912/0 بدست آمد.
روش تجزیه و تحلیل:تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و Amos در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. درتحلیل توصیفی از آماره هایی نظیر فراوانی، شاخص های میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. در آزمون فرضیات پژوهش از تکنیک های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر تاییدی استفاده شد.
یافته ها
در این بخش، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده های پژوهش ذکر شده است. ابتدا برخی از شاخص های آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار متغییرهای پژوهش محاسبه شده است. پیش فرض های معادلات ساختاری بررسی و در ادامه به منظور آزمون مدل پیشنهادی، روابط ساختاری بین متغییرهای پژوهش ، با استفاده از روش آماری معادلات ساختاری، محاسبه شده است.
جدول1- شاخص های توصیفی و بررسی نرمال بودن داده ها
متغییر | حداقل | حداکثر | میانگین | انحراف معیار |
عملکرد شغلی | 15 | 60 | 16/41 | 75/8 |
تعهد سازمانی | 24 | 120 | 18/65 | 65/7 |
مهارت های کوانتومی | 34 | 170 | 84/96 | 16/9 |
همانطوری که جدول1نشان می دهد میانگین و انحراف معیار برای متغییرهای عملکرد شغلی16/41 و75/8 تعهد سازمانی 18/65 و 65/7 و مهارت های کوانتومی84/96و 16/9 می باشد.
با توجه با این نکته که ماتریس همبستگی مبنای تجزیه و تحلیل مدل های علی در مدل یابی معادلات ساختاری است، لذا قبل از پرداختن به آزمون الگوی نظری، ماتریس همبستگی متغییرهای پژوهش همراه با ضرایب همبستگی و سطوح معنی داری آنها در جدول (2) ارائه می شود تا رابطه بین متغییرها مورد بررسی قرار گیرد.
جدول شماره2- ماتریس همبستگی بین متغییرهای پژوهش
متغییرها | مهارت های کوانتومی | تعهد سازمانی | عملکرد شغلی |
مهارت های کوانتومی | 1 |
|
|
تعهد سازمانی | 715/0** | 1 |
|
عملکرد شغلی | 817/0** | 733/0** | 1 |
همان طوری که جدول2نشان می دهد تمامی متغییرهای مدل مفهومی پژوهش حاضر، با هم دارای رابطه معنی دار مثبت در سطح 01/0 هستند. همبستگی بین متغییرهای مهارت کوانتومی و تعهدسازمانی715/0، مهارت کوانتومی و عملکرد شغلی817/0، تعهد سازمانی و عملکرد شغلی 733/0در سطح 01/0p< معنادار می باشد.
جدول شماره3 ماتریس همبستگی بین خرده مولفه های پژوهش
خرده مولفه | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
نگاه | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
تفکر | **59/0 | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
احساس | **71/0 | **37/0 | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شناخت | **38/0 | **87/0 | **29/0 | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
عمل | **68/0 | **49/0 | **41/0 | **68/0 | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
اعتماد | **41/0 | **63/0 | 78/0** | **32/0 | **42/0 | 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
وجود | **58/0 | **68/0 | **48/0 | **73/0 | **62/0 |
| 1 |
|
|
|
|
|
|
|
نظم | **76/0 | **43/0 | **82/0 | **66/0 | **72/0 | **69/0 | **39/0 | 1 |
|
|
|
|
|
|
مسئولیت | **64/0 | **28/0 | **44/0 | **71/0 | **75/0 | **40/0 | **58/0 | **69/0 | 1 |
|
|
|
|
|
همکاری | **75/0 | **62/0 | **36/0 | **46/0 | **76/0 | **52/0 | **67/0 | **59/0 | **35/0 | 1 |
|
|
|
|
بهبود کار | **82/0 | **76/0 | **65/0 | **73/0 | **58/0 | **39/0 | **75/0 | **43/0 | **45/0 | **65/0 | 1 |
|
|
|
تعهدهنجاری | **63/0 | **72/0 | **67/0 | **62/0 | **42/0 | **56/0 | **42/0 | **53/0 | **72/0 | **58/0 | **69/0 | 1 |
|
|
تعهد مستمر | **37/0 | **47/0 | **79/0 | **52/0 | **45/0 | **31/0 | **58/0 | **29/0 | **68/0 | **75/0 | **66/0 | **81/0 | 1 |
|
تعهد عاطفی | **43/0 | **53/0 | **71/0 | **44/0 | **39/0 | **47/0 | **68/0 | **36/0 | **59/0 | **69/0 | **71/0 | **54/0 | **41/0 | 1 |
جدول3 همبستگی بین مولفه ها را نشان می دهد و تمام مولفه های پژوهش حاضر، با هم دارای رابطه معنی دار مثبت در سطح 01/0 هستند.
فرضیه اول: مدیریت کوانتومی بر عملکرد شغلی کارکنان تاثیر مستقیم دارد.همان طوری که جدول 2 نشان می دهد همبستگی بین متغییرهای مدیریت کوانتومی و عملکرد سازمانی، 817/0 است که این مقدار در سطح 01/0>p معنادار می باشد. بر این اساس فرضیه اول تحقیق تایید می شود.
فرضیه دوم:مدیریت کوانتومی بر تعهد سازمانی تاثیر مستقیم دارد. همان طوری که جدول 2 نشان می دهدهمبستگی بین متغییرهای مدیریت کوانتومی و تعهد سازمانی، 715/0 است که این مقدار در سطح01/0> p معنادار می باشد. بر این اساس فرضیه دوم مطالعه حاضر تایید می شود.
فرضیه سوم: تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی تاثیر مستقیم دارد.همان طور که جدول2نشان می دهد همبستگی بین متغییرهای تعهد سازمانی و عملکرد شغلی، 733/0 است که در سطح01/0>p معنادار می باشد. بر این اساس فرضیه سوم مطالعه حاضر تایید می شود.
شاخص برازندگی مدل و بررسی فرضیه پژوهش
برازش مدل با استفاده از شاخص های برازندگی، شامل شاخص نیکویی برازش(GFI) شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته(AGFI)، شاخص برازندگی تطبیقی(CFI)، شاخص برازندگی افزایشی(IFI) و جذر میانگین مجذورات خطای تقریب(RMSEA) مورد بررسی قرار گرفت که براساس نتایج مندرج در جدول 5 همه شاخص ها بیانگر برازش مطلوب مدل می باشند.
جدول شماره 4- شاخص های برازندگی مدل اولیه و مدل نهایی اصلاح شده
شاخص | دامنه مورد قبول | مقدار شاخص مدل اولیه | مقدار شاخص مدل اصلاح شده |
CMIN/DF | CMIN/DF<3 | 28/2 | 84/1 |
CFI | CFI>9/0 | 92/0 | 97/0 |
AGFI | AGFI>9/0 | 74/0 | 94/0 |
RMSEA | RMSE>9/0 | 04/0 | 06/0 |
IFI | IFI>9/0 | 94/0 | 94/0 |
GFI | GFI>9/0 | 91/0 | 95/0 |
با توجه به مقادیر شاخص ها در جدول4 شاخص CMIN/DF هر چقدر از مقدار 3 کوچکتر باشد دارای برازش بهتری است. مقدار بدست آمده 28/2 که مقداری کوچکتر از 3 می باشد. بنابراین پذیرفتنی است. شاخص RMSEA با توجه به اینکه مقدار به دست آمده 04/0 از برازش قابل قبولی برخوردار است.شاخص GFI با توجه به این که مقدار به دست آمده برابر با 91/0 است بنابراین قابل قبول و مناسب است. شاخص IFI یا شاخص برازندگی فزاینده با توجه به این که مقدار به دست آمده برابر با 94/0 ، قابل قبول است. شاخص CFI و AGFI به ترتیب 92/0 و 74/0 قابل قبول و مناسب است.
جدول شماره 5- ضرایب استاندارد اثرات مستقیم، اثرات غیر مستقیم و اثرات کل مدل نهایی
|
| متغییر وابسته |
اثر | متغییر مستقل | عملکرد شغلی |
مستقیم | مدیریت کوانتومی | 56/0 |
غیر مستقیم | مدیریت کوانتومی با واسطه تعهد سازمانی | 41/0 |
کل | مدیریت کوانتومی | 56/0 |
تعهد سازمانی | 68/0 | |
ضریب تعیین | 17/0 |
نتایج مندرج در جدول 5 نشان داد که، 1) ضریب مسیر استاندارد بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی برابر با56/0است که در سطح007/0 معنی دار است، در نتیجه ، مدیریت کوانتومی در افزایش عملکرد شغلی موثر بوده است. 2) ضریب مسیر استاندارد بین تعهد سازمانی با عملکرد شغلی برابر با 68/0 است که در سطح006/0 معنی دار است، بنابر این تعهد سازمانی موجب افزایش عملکرد شغلی شده است.
شکل شماره2- ضرایب استاندارد مدل روابط مدیریت کوانتومی بر عملکرد شغلی با توجه به نقش میانجی گری تعهد سازمانی
فرضیه اصلی: تعهد سازمانی در رابطه بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی نقش میانجی دارد.با توجه به اطلاعات جدول5، نتایج آزمون معنا داری اثرات غیر مستقیم را نشان داده که سهم میانجی گری متغییر تعهد سازمانی در راستای رابطه بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی(005/0=p) معنی دار است. در واقع متغییر تعهد سازمانی در رابطه بین مدیریت کوانتومی و عملکرد شغلی نقش واسطه ای ایفا می کند و فرضیه اصلی مورد تایید قرار می گیرد.
بحث و نتیجه گیری
کارکنان دانشگاه ها به عنوان افرادی که نقش مهمی در شکل دهی به نگرش جامعه ایفا می کنند، باید از عملکرد شغلی بالایی برخوردار باشند . افراد متعهد نیز در عملکرد و پیشرفت هر سیستمی نقش بسزایی دارند، از این رو شیوه های جدید مدیریتی مانند مدیریت کوانتومی می تواند عملکرد شغلی و تعهد سازمانی ایشان را بهبود بخشد.در این پژوهش با ارائه مدل، رابطه مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی و نقش میانجی تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته و معناداری آن تایید گردید. نتایج مطالعه حاضر نشان داد مدیریت کوانتومی به طور غیر مستقیم و از طریق متغییر تعهد سازمانی بر عملکرد شغلی تاثیر معنی داری دارد. به عبارتی تعهد سازمانی در رابطه بین مدیریت کوانتومی با عملکرد شغلی نقش میانجی گری دارد.
نتایج آزمون فرضیه های فرعی پژوهش، خروجی نرم افزار نشان می دهد که:
1-اثر مستقیم مدیریت کوانتومی بر عملکرد شغلی(817/0) در سطح 05/0 مثبت و معنادار است. این بدان معناست که به کار بستن مهارت های مدیریت کوانتومی توسط مدیران دانشگاهی، سبب افزایش عملکرد شغلی در کارکنان اداری دانشگاه ها می شود. با توجه به نتایج مطالعه حاضر و تحقیقات انجام شده در این زمینه و زمینه های مشابه می توان نتیجه گرفت که مدیریت کوانتومی به عنوان یک علم جدید در سازمان ها می تواند عملکرد شغلی را افزایش دهد و اگر مدیران و سازمان ها بخواهند در عصر جدید پیشرفت کنند، باید جهش فکری و مهارت جدیدی در مدیران بوجود آورند. زمانی که مولفه های مدیریت کوانتومی در سازمان اجرایی شود، سازمان با سرعت ببیشتری به سمت تعالی سازمانی حرکت خواهد کرد. مدیران کوانتومی ، جهان مشارکتی و همیارانه را می پذیرند. سازمان، ارباب رجوع،کارکنان و جامعه بر هم اثر متقابل دارند و یکدیگر را تعریف می کنند و این امر می تواند زمینه اشتیاق به کار را در کارکنان ایجاد کند (Aslani,2015) ضمنا مدیریت کوانتومی به عنوان علمی جدید در نظام مدیریتی سازمان ها، می تواند عملکرد شغلی را افزایش دهد و با ایجاد سیستم پویا و باز، سازمان را به سمت تعالی حرکت دهد.
2-اثر مستقیم مدیریت کوانتومی بر تعهد سازمانی (715/0) در سطح 05/0 مثبت و معنادار است. یافته حاصل از این پژوهش با نتایج تحقیقاتMirsafian,2018; Basrawi,2021; Mezginezhad&et al,2021; Mirsafian,2016 همسو بوده و حاکی از ارتباط مثبت و معنادار بین مدیریت کوانتومی با تعهد سازمانی می باشد. با توجه به تاثیر مثبت شیوه مدیریت کوانتومی در افزایش تعهد سازمانی، می توان با کاربرد شیوه مدیریت کوانتومی کارکنان متعهدی را پرورش داد. نظر به اینکه افزایش تعهد در محیط کاری همواره با بهبود عملکرد و افزایش بهره وری کارکنان همراه است، می توان از مدیریت کوانتومی برای افزایش تعهد کارکنان استفاده نمود و به وسیله آن عملکرد شغلی را افزایش داد.
3-اثر مستقیم تعهدسازمانی بر عملکرد شغلی (733/0) در سطح05/0 مثبت و معنادار است. این بدان معناست که با افزایش تعهد سازمانی کارکنان، عملکرد شغلی افزایش می یابد. نتایج به دست آمده با یافته های مطالعات Moini Kia&et al,2023; Zolriyastin&et al,2019; Motameni&et al,2015 همسو می باشد. در ادامه و در تبیین یافته ها می توان گفت تعهد سازمانی از مهمترین ویژگی های کارکنان است. در واقع وجود تعهد سازمانی موجب افزایش تعهد، ماندگاری، افزایش کارآیی ،اثربخشی و در آخر باعث موفقیت و پیروزی کارکنان در سازمان می شود. با وجود تعهد سازمانی کارکنان انگیزه کافی برای کار و تلاش دارند ضمنا با تعهد و وفاداری، مشارکت خود را برای بهبود عملکرد شغلی افزایش می دهند. در پایان می توان گفت کارکنان یک سازمان نقش اساسی در تحقق اهداف سازمان دارند. و کارکنان متعهد ارتباط بهتری با کارشان دارند. همچنین می توانند مسئولیت های شغلی را بهتر انجام داده و عملکرد شغلی را افزایش دهند.
با شیوه مدیریت کوانتومی انسجام و هماهنگی در سازمان ایجاد شده و موجبات رسیدن به نتایج مطلوب برای فرد و سازمان فراهم می گردد.در صورت پیاده سازی صحیح، مدیریت کوانتومی این قابلیت را دارد تا بتواند محیط سازمان را تغییر دهد، بستری بوجود آورد تا کارکنان بتواننند عملکرد شغلی را در حد مطلوب بدست آورده و تعهد سازمانی نیز افزایش یابد. لذا امید است در آینده نه چندان دور اصول مدیریت کوانتومی در سازمان ها اعمال شود تا در نهایت کارکنانی متعهد و سازمانهایی با عملکرد بالا و پیشرفته مشاهده گردد.
مطالعات کتابخانه ای در داخل و خارج کشور نشان می دهد که تاکنون پژوهشی که به بررسی تاثیر مدیریت کوانتومی بر عملکرد شغلی با نقش میانجی تعهد سازمانی، نپرداخته است و نوآوری این تحقیق در ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای افزایش عملکرد شغلی و تعهد سازمانی در کارکنان با توجه به ویژگی ها و سبک های جدید مدیریتی می باشد.از آنجا که مراکز آموزش عالی و دانشگاه ها به عنوان سازمانی که تربیت کننده نیروی کار سازمان ها هستند، می توانند مروج یک تفکر در مورد شیوه های نوین مدیریتی باشند. امید است نتایج پژوهش حاضر گامی هر چند کوچک در جهت معرفی مفهوم مدیریت کوانتومی و تاثیر آن بر عملکرد شغلی کارکنان برداشته باشد.
پیشنهادهای كاربردي پژوهش
در نهایت راهکارهای زیر جهت افزایش عملکرد شغلی کارکنان، به مسئولین پیشنهاد می گردد:
بر اساس نتایج فرضیه اول توصیه می شود :
بستر مناسبی جهت پیاده سازی آموزه های مدیریت کوانتومی و مولفه های آن فراهم گردد
برگزاری کارگاه های تخصصی ویژه مدیران و مسئولان دانشگاهی با محوریت مدیریت کوانتومی و تلاش برای آشنایی آن ها با مفاهیم، مهارت ها و توانایی های بالقوه این شیوه نوین مدیریتی، که می تواند در افزایش عملکرد شغلی موثر باشد.
برگزاری کارگاه های آموزشی یا تهیه بروشور مرتبط با چگونگی پیاده سازی مدیریت کوانتومی ، تا به مدیران آموزش دهند چگونه سبک مدیریت خود را بر اساس مدیریت کوانتومی اجرا کنند و موجب افزایش و بهبود عملکرد شغلی کارکنان شود.
کارکنان را با اصول و مفاهیم مدیریت کوانتومی آشنا کنید.
نحوه استفاده از این مفاهیم در تصمیمگیریها و فرآیندهای کاری را آموزش دهید.
از اساتید و متخصصین مدیریت کوانتومی برای برگزاری این کارگاهها استفاده کنید
فضایی ایجاد کنید که کارکنان بتوانند ایدههای جدید خود را مطرح کنند و از آنها حمایت شود.
تیمهای کاری تشکیل دهند تا با استفاده از دیدگاههای مختلف، راهکارهای نوآورانه برای مسائل سازمان پیدا کنند
روشهای تحلیلی و محاسباتی مدیریت کوانتومی برای بهبود دقت و کیفیت تصمیمگیریها استفاده شود.
تشویق کارکنان به استفاده از این تکنیکها در پروژهها و وظایف خود.
کار تیمی تقویت و برای آن پاداش داده شود
ایده های خلاقانه اعضا حمایت گردد
تبادل اطلاعات و دانش گسترش یابد
با توجه به نتایج فرضیه دوم تحقیق:
برگزاری کلاسهای آموزشی مهارت های مدیریت کوانتومی برای کارکنان می تواند در افزایش تعهد سازمانی تاثیر گذار می باشد
نحوه استفاده از این مفاهیم در تصمیمگیریها و فرآیندهای کاری را آموزش دهید.
اعضا از اختیارات لازم در حوزه خود برخوردار باشند و تفویض اختیارموجب احساس مسئولیت و تعهد کاری می گردد.
امکان مشارکت در تصمیم گیری ها فراهم گردد.
منطبق با فرضیه سوم
برنامههای انگیزشی و پاداشدهی برای کارکنانی که تعهد بالایی به سازمان دارند، تدوین کنید.
ایجاد محیط کاری مثبت و حمایتی که به ارتقاء رضایت شغلی و تعهد کارکنان کمک کند.
فراهم کردن فرصتهای رشد و توسعه حرفهای برای کارکنان تا عملکرد شغلی افزایش یابد
نتیجه گیری
به کار بستن شیوه مدیریت کوانتومی ، با افزایش عملکرد شغلی و تعهد سازمانی همراه خواهد بود به علاوه تعهد سازمانی نیز موجب افزایش عملکرد شغلی می شود. به بیانی دیگر ، پیاده سازی مفاهیم مدیریت کوانتومی در سازمان به افزایش عملکرد کارکنان و بهره وری بیشتر سازمانی می انجامد. مدیرانی که از شیوه جدید مدیریت مانند مدیریت کوانتومی استفاده می کنند، کارکنانی با تعهد سازمانی بالاتر و عملکرد شغلی بهتر خواهند داشت. آشنایی با مولفه های مدیریت کوانتومی موجب افزایش مهارت دیدن هوشیارانه و آگاهانه در سازمان، شیوه خلاقانه، حس همکاری در سازمان، افزایش حس مسئولیت پذیری، اعتماد به کارکنان و برقرای ارتباطات موثر در سازمان می گردد.
ملاحظات اخلاقی
به منظور رعایت ملاحظات اخلاقی
1-قبل از شروع کار با شرکت کنندگان درباره موضوع تحقیق صحبت و رضایت آگاهانه ایشان دریافت شد.
2- مشخصات فردی از آزمودنی ها گرفته نشد
3- محرمانه ماندن اطلاعات و اصل رازداری رعایت شد.
4- جهت مشارکت در تحقیق، هیچگونه بار مالی برای شرکت کنندگان وجود نداشت.
5-همچنین در ادبیات تحقیق نیز اصول اخلاقی همچون سرقت ادبی مورد توجه قرار گرفت.
پیروی از اصول اخلاق پژوهش
در مطالعه حاضر فرمهای رضایت نامه آگاهانه توسط تمامی آزمودنیها تکمیل شد.
حامی مالی
هزینههای مطالعه حاضر توسط نویسنده مقاله تامین شد.
مشارکت نویسندگان
طراحی، اجرا ، نگارش، روش شناسی و تحلیل داده ها :نویسنده
تعارض منافع
بنابر اظهار نویسنده، مقاله حاضر فاقد هرگونه تعارض منافع بوده است.
References
1.Alavirad,S.H.Kordestani,F.Delgoshaei,Y.Hejazi,A.(2022) Title Identifying criteria for recruiting faculty members and providing appropriate solutions Subject of study: non governmental higher education institutions. Journal of New Approaches in Educational Adminstration , 13(4):49-67. (in persian). 2.Azarniyoshan,M.Mashayekh,M.Mohammadi,F.(2018).The relationship between organizational innovation and job performance and job satisfaction of teachers. Innovation and creativity in human sciences.8(3),75-94. (in persian). 3.Babcock-Roberson, M. E., & Strickland, O. J. (2020). The relationship between charismatic leadership, work engagement, and organizational citizenship behaviors. The Journal of psychology, 144(3), 313-326. 4.Basrawi, A. Nazari, R. (2021). The relationship between quantum management and occupational empowerment of physical education teachers in Isfahan province. Sports Management (movement), 13(1), 35-46. (in persian). 5.Chan, S. H. J., & Lai, H. Y. I. (2017). Understanding the link between communication satisfaction, perceived justice and organizational citizenship behavior. Journal of business research, 70, 214-223. 6.Damghanian,H. Jafari,S. Zabetpoor,H.(2014). Investigating the Effect of Organizational Justice and Organizational Citizenship Behavior Mediahe Quality of Work Life. Organizational Culture Management.12(4):655-679. (in persian). 7. Dargahi, H. (2013). Quantum leadership: the implication for Iranian nursing leaders. Acta Medica Iranica, 51(6), 411-7. (in persian). 8.Elçi, M., Karabay, M. E., & Akyüz, B. (2015). Investigating the mediating effect of ethical climate on organizational justice and burnout: A study on financial sector. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 207, 587-597. 9.Ghaffari,H. Shayani,M. Ahang,F. Raeesi,A. Sheihaki tash,M.(2019).The Effect of Quantum Leadership on Organizational Learning through the Mediating Role of Knowledge Sharing (Case study: Teachers and Principals at High schools in the Educational Office, District 1, of Zahedan).Scientific Journal of Strategic Management of Organizational Knowledge. Volume 2, Issue 5, pp: 119 – 146. (in persian). 10.Ghanbari, S. Mohammadi, P. (2022). Clarifying the mediating role of organizational learning capacity in the relationship between intellectual capital and organizational learning with job performance. Bimonthly scientific-research journal of a new approach in educational management, 13(5), 1-16. (in persian). 11.Jalalzadeh, M, and Nasiriyan, Z. (2019). Investigating the relationship between job stress and job performance of primary school teachers. Research in educational sciences and counseling, 6(12), 115-132. (in persian). 12.Jalagat R.(2017). Determinants of job stress and its relationship on employee job performance. Amer J Manag Sci Eng;2(1):1-10. 13.Jamali,M . Shahbandarzadeh,H.(2017).Identifying and ranking the factors affecting the organizational commitment of the employees of the Iranian Offshore Oil Company,M,Sc,in Executive Management,Bushehr Branch(in persian) 14.Izadi, K. and Siyadat, A. (2016). Investigating the Relationship between Quantum Management with Job Desire and Job Adaptation of Isfahan University Personnel. Journal of Educational Management Innovations, 11: 3. pp 25-33. (in persian) 15.Kalkavan,S.Katrinli,A.(2014). The Effects of Managerial Coaching Behaviors on the Employees’ Perception of Job Satisfaction, Organisational Commitment, and Job Performance: Case Study on Insurance Industry in Turkey.Pracedia social and behavioral sciences.150,pp1137-1147
16.Mezginezhad,S. Ayati,M. Pourshafei,H.(2021) The role of quantum management in human resource productivity with respect to the mediation of Job Engagement in the staff of the Education Department in Birjand . Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 12(3):111-123. (in persian). 17.Mirsafian, H. R. (2016). An Analysis of Job Adaptation Prediction Based on Quantum Management Implementation. Journal of Sport Studies, 39. pp 86-73. (in persian) 18.Mirsafian, H.R. (2018). The effect of educational intervention of seven quantum management skills on job satisfaction, job attachment and organizational commitment of physical education teachers. Sports Management Studies (Research in Sports Sciences), 11(53), 219-236. (in persian). 19.Moini Kia, M, Amjadi Hour, J, & Mosleh Garmi, M. (2023). Modeling the impact of spirituality in the work environment on the job performance of teachers with the mediation of organizational commitment (case study: teachers of the first secondary school of the 4th district of Karaj). Bimonthly scientific-research journal of a new approach in educational management, 14(3). (in persian). 20.Montazeri, M., & Ferdosipour, L. (2018). The effect of organizational health on employee's performance. Management Studies in Development and Evolution, 27(90):45-60. [In Persian]. 21.Mohammad Hadi, F. (2011). Quantum paradigm in management. Organizational Culture Management, 9(23), 71-94. (in persian). 22.Motameni,A.Agah,s.Hemati,A(2015). Investigating the impact of organizational culture on job satisfaction. Public administration perspective.22,35-60. (in persian). 23.Nazarzadeh,M. Nikpay,I. Madandararani,A. (2021); Surveying the impact of Quantum Management on Human Resource Productivity via mediating organizational Sympathy. Journal of Research and Urban Planning Vol 12. Issue 2 PP:40-53. (in persian). 24.Poursafar, A., Rajaiepour, S., Syadat, S. & Arezisamani, H. R. (2013). Testing indirect impact of relationship between developmental performance appraisals on job performance. ORMR, 3(3): 23-47. [In Persian]. 25.Qadoos Zafar AA, Hameed T, Ilyas T, Younas HI.(2015) The influence of job stress on employees performance in Pakistan. Amer J Soc Sci Res;1(4):221-5. (in persian). 26. Rashidpoor, M. (2000). Correlation analysis of organizational commitment, job performance of calculating organization personnel. Unpublished M.Sc. Thesis, Governmental Management Education Center.(in persian) 27.Tabarnayarmi, M, Zameni, F, Safariyan ,S (2022). Explaining the Relationship between Managers Quantum Skills and Policy with Improvement of Decision - making System at the University of Mazandaran Province. Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 13(4):34-48. (in persian). 28.Tahir Suliman, A. M. (2006). Links between justice, goje justice, cucumber justice, potato justice in this satisfaction and performance in the workplace. Journal of Management Development, 25. 294-311. 29. Zolriyastin, M,A. Iranban, S. J. (2019).Causal model of self-efficacy, organizational commitment and job satisfaction with employees' job motivation. Psychological methods and models.35,1-16.