رابطه ادراک چالش ها و آمادگی موسسات آموزشی با قصد مشارکت در آموزش الکترونیکی: نقش میانجی سهولت استفاده و مفید بودن فناوری
محورهای موضوعی : Business Management
1 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران
کلید واژه: سهولت استفاده از فناوری, مفید بودن فناوری, ادراک چالش ها, آمادگی موسسات, قصد مشارکت, آموزش الکترونیکی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: مطالعه تجربهی دانشجویان در مشارکت خود در آموزش-الکترونیکی می تواند به شناخت بهتر و اتخاذ تصمیمات بهینه آموزشی و تربیتی در آموزش منجر شود. هدف این پژوهش تبیین نقش میانجی سهولت استفاده و مفید بودن فناوری در رابطه ادراک چالش ها و آمادگی موسسات آموزشی با قصد مشارکت در آموزش الکترونیکی دانشجویان بوده است.
روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر از لحاظ شیوه جمع آوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این مطالعه دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی کرج بودند که 384 نفراز آن ها به روش در دسترس جهت پاسخگویی به سوالات پرسش نامه انتخاب گردیدند .ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه نیکو و ماسلوف (2021) بوده است .جهت تعیین پایایی پرسش نامه از «آلفای کرونباخ ،پایایی ترکیبی و بار عاملی» استفاده شد. همچنین، جهت تعیین روایی از روایی منطقی(صوری - محتوایی) و روایی سازه (همگرا و واگرا) استفاده گردید. جهت بررسی مناسب بودن ساختار مدل مفهومی تحقیق از معیارهای «ضریب تعیین، شاخص ارتباط پیش بین و شاخص تناسب مدل» استفاده شد. برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج پزوهش نشان داد که ادراک چالش ها با قصد مشارکت در آموزش، ادراک مفید بودن فناوری، ادراک سهولت استفاده از فناوری رابطه منفی دارد. همچنین نتایج نشان داد که ادراک آمادگی موسسات آموزشی با قصد مشارکت و ادراک مفید بودن فناوری و ادراک سهولت استفاده از فناوری رابطه مثبت و معناداری دارد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج این تحقیق می تواند مدل ادراکی مناسبی برای به تبیین عوامل موثر بر قصد مشارکت در آموزش های الکترونیکی تلقی شود. فهم ادراک یادگیرندگان از سهولت و مفید بودن فناوری و نیز آمادگی مراکز آموزشی و ادراک چالش ها، داده های مناسب برای تصمیم گیری پیرامون چگونگی به کارگیری و کیفیت استفاده از فناوری های آموزشی در اختیار مدیران و برنامه ریزان و متخصصان حوزه فناوری آموزشی قرار می دهد
Introduction: Studying the experience of students in their participation in electronic education can lead to better understanding and making optimal educational decisions in education. The purpose of this research was to explain the mediating role of the ease of use and the usefulness of technology in relation to the perception of challenges and the readiness of educational institutions with the intention of participating in the electronic education of students.
research methodology: The present study was a descriptive correlational type in terms of data collection method. The statistical population of this study was the students of the Faculty of Management and Accounting of the Islamic Azad University of Karaj, 384 of whom were selected using available sampling. "Cronbach's alpha, composite reliability and factor loading" were used to determine the reliability of the questionnaire. Also, to determine validity, logical validity (form-content) and construct validity (convergent and divergent) were used. In order to check the appropriateness of the structure of the conceptual model of the research, the criteria of "determination coefficient, predictive correlation index and model fit index" were used. Structural equation model was used to analyze the data
.Findings: The results of the research showed that the perception of challenges has a negative relationship with the intention to participate in education, the perception of the usefulness of technology, and the perception of the ease of using technology. Also, the results showed that the perception of the readiness of educational institutions has a positive and significant relationship with the intention to participate and the perception of the usefulness of technology and the perception of the ease of using technology.
Conclusion: the results of this research can be considered as a suitable perceptual model to explain the factors affecting the intention to participate in electronic education.
_||_