شناسایی موانع اجرای بهینه آموزش کارکنان در شرکت ملی گاز ایران: یک پژوهش کیفی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشامید عشاقی 1 , میترا عزتی 2 , کیوان صالحی 3
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،
2 - دانشگاه تهران
3 - عضو هیات علمی گروه روشها و برنامه های آموزشی و درسی؛ دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
کلید واژه: آموزش کارکنان, گروه کانونی, اثربخشی آموزش, موانع اجرا,
چکیده مقاله :
توسعه حرفهای کارکنان سازمان از مسیر اجرای بهینه هر یک از بخشهای اصلی فرایند آموزش آنان (بهبود نظاممند و مستمر دانش، نگرش و مهارتهای مرتبط با شغل) بهویژه در محیط پویا و رقابتی کنونی، نقش عمدهای در تحقق اهداف سازمان ایفا میکند. عوامل متعددی نیز در اجرای بهینه هر یک از بخشهای اصلی آموزشهای کارکنان دخیل هستند. لذا، با توجه به اهمیت و نقش فزاینده اجرای بهینه هر یک از بخشهای اصلی آموزش کارکنان سازمان به عنوان یکی از راهبردهای اساسی توسعه حرفهای آنان، هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی موانع اجرای بهینه آموزش کارکنان در شرکت ملی گاز ایران از دریچه نظرات کارکنان به عنوان مجریان اصلی فرایند مذکور و ارائه راهکارهایی به منظور بهبود وضعیت موجود بود. پژوهش حاضر از منظر هدف و ماهیت، کاربردی است که به بهبود وضعیت عملکرد سازمان ذیربط منجر میشود و از منظر نحوه گردآوری دادهها با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی و روش گروههای کانونی انجام شده است. میدان پژوهش شرکت ملی گاز ایران بود و شرکتکنندگان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع ملاکی از بین کارکنان واحد آموزش و تجهیز نیروی انسانی انتخاب شدند. گردآوری دادهها با استفاده از فن مصاحبه کانونی انجام شد و در چهارمین مصاحبه کانونی (شامل 20 نفر) به سطح اشباع دادهها رسید. جهت اعتباردهی به یافتههای پژوهش از ملاکهای قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال، قابلیت تأیید، قابلیت اطمینان و توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای بهدست آمده از مصاحبههای پژوهش، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل مضمون، به شناسایی 171 گزاره مفهومی، 22 مضمون پایه و 5 مضمون اصلی منتج گردید. مضامین اصلی شامل موانع فردی، موانع سازمانی، موانع آموزشی، موانع مدیریتی و موانع محیطی است. با توجه به یافتههای پژوهش، توجه به موانع شناسایی شده به منظور اجرای بهینه آموزش کارکنان در شرکت ملی گاز ایران ضرورت دارد؛ لذا در پایان راهکارهایی به منظور کاهش تأثیر موانع بر اجرای بهینه آموزش کارکنان و بهبود آن ارائه شده است.
The current research was conducted with the aim of identifying barriers to the optimal implementation of employee training in the National Gas Company of Iran through the lens of the employees' opinions as the main implementers of the mentioned process and providing solutions to improve the existing situation. The current research is practical from the point of view of its purpose and nature, which leads to the improvement of the performance status of the relevant organization, and from the point of view of the method of data collection, it was done using the qualitative research approach and the focus group method. The field of research was National Gas Company of Iran and the participants were selected from among the employees of the training and equipping unit of human resources using the purposeful sampling method. Data collection was done using the focal interview technique and the data saturation level was reached in the fourth focal interview (including 20 people). In order to validate the research findings, the criteria of reliability, transferability, verifiability, reliability and agreement between two coders (intrasubject agreement) were used. In order to analyze the data obtained from the research interviews, thematic analysis method was used. Data analysis using the theme analysis method led to the identification of 171 conceptual propositions, 22 basic themes and 5 main themes. The main themes include individual barriers, organizational barriers, educational barriers, managerial barriers and environmental barriers. According to the findings of the research, it is necessary to pay attention to the identified barriers in order to effectively implement employee training in the National Gas Company of Iran; Therefore, at the end, solutions are provided to reduce the impact of barriers on the effective implementation of employee training and improve it.
_||_