شناسایی عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) به منظور ارائه مدل در مدارس ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمعصومه توکلی 1 , ابراهیم حلاجیان 2 *
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار مدعو گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: مدارس, عوامل موثر, مدل, کاربرد فاوا,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: فناوری اطلاعات و ارتباطات موجب بهبود کیفیت فرآیندهای یاددهی- یادگیری و به طور کلی اجرای موفقیت آمیز برنامههای درسی میشود. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) به منظور ارائه مدل در مدارس ایران بود.. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی (مصاحبههای عمیق و اکتشافی با انجام عمل پالایش) انجام شد. در رویکرد کیفی، از روش هدفمند و برای تدوین پرسشنامه از مصاحبه با اساتید گروه علوم تربیتی دانشگاه و مدیران ارشد و خبرگان آموزش و پرورش به تعداد 20 نفر استفاده شد. نکات کلیدی مصاحبه نیمه ساختاریافته دسته بندی و در قالب اصطلاحات حرفه ای برچسب گذاری شدند. در رویکرد کمی، از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس ایران (105968 نفر) تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 383 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها به روش میدانی و از پرسشنامه محقق ساخته عوامل موثر بر کاربرد فاوا با 55 سوال و 10 مولفه استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار به تایید متخصصان رسید؛ و روایی همگرای آن با استفاده از ضرایب میانگین واریانس استخراجی (AVE) محاسبه شد که مقادیر AVE برای کلیه مؤلفهها بزرگتر از 5/0 بود. همچنین برای تمام مؤلفهها، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بالاتر از 7/0 محاسبه و تایید شد. یافته ها: نتایج نشان داد که؛ عوامل موثر بر کاربرد فاوا دارای ده مؤلفهی (زیرساختی، مدیریتی، روانشناختی، انگیزشی، فنی- مشاورهای، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، حمایتی- پشتیبانی و آموزَشی- مهارتی) است که مولفه حمایتی- پشتیبانی دارای بیشترین سهم و مؤلفه فنی- مشاورهای دارای کمترین سهم است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک دو نرم افزار SPSS20 و PLSصورت پذیرفت. بحث و نتیجه گیری: شناسایی دقیق عوامل موثر و موانع کاربرد فاوا در مدارس و طراحی مناسب مدل براساس پشتوانه نظری و تعیین اهداف منطقی منجر به تأیید مدل و برازش آن شده است.
Introduction: Information and communication technology improves the quality of teaching-learning processes and the overall successful implementation of curricula. research methodology: The research method was conducted with an approach mixed with exploratory design (in-depth and exploratory interviews with refining). In the qualitative approach, a purposeful method and interviews with professors of the Department of Educational Sciences and senior managers and education experts were used to compile a questionnaire. The key points of the semi-structured interview were categorized and labeled in professional terms. In the quantitative approach, a descriptive survey method was used. The statistical population of the study consisted of all school principals in Iran (105,968 people) who were selected as a sample using cluster random sampling method based on Cochran's formula. In order to collect data by field method, a researcher-made questionnaire of factors affecting the use of ICT with 55 questions and 10 components was used. The face and content validity of the tool was approved by experts; And its convergent validity was calculated using the coefficients of mean extraction variance (AVE) that AVE values for all components were greater than 0.5. Also, for all components, Cronbach's alpha and combined reliability higher than 0.7 were calculated and confirmed. Findings: The results showed that; Factors affecting the use of ICT have ten components (infrastructure, management, psychological, motivational, technical-counseling, cultural, social, economic, supportive-support and educational-skill) that the support component has the most share and component Technical-consulting has the lowest share. Exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis were used to analyze the data. Data analysis was performed using SPSS20 and PLS software. Conclusion: Accurate identification of effective factors and barriers to the use of ICT in schools and proper design of the model based on theoretical support and setting logical goals has led to the approval of the model and its fit.
_||_