نقش واسطه ای مهارت های اجتماعی در رابطه بین رشد قضاوت اخلاقی و مسئولیت پذیری دانش آموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمسعود موذنی 1 , حجت اله فانی 2
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: مهارت های اجتماعی, رشد قضاوت اخلاقی, مسئولیت پذیری,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر نقش واسطه ای مهارت های اجتماعی در رابطه بین رشد قضاوت اخلاقی و مسئولیت پذیری دانش آموزان بود.
روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال سوم دوره متوسطه دوم شهر شیراز بود. به منظور تعیین حجم نمونه، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 150 نفر انتخاب شدند که از طریق توزیع پرسشنامه مسئولیت پذیری روانشناختی کالیفرنیا(1987)، پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون و همکاران(1983) و پرسشنامه رشد قضاوت های اخلاقی سینها و وارما(1988) مورد سنجش قرار گرفتند. دادههای گردآوریشده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون معنیداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون ساده خطی و رگرسیون سلسله مراتبی به شیوه بارون و کنی(1986) استفاده شد.
یافتهها: مهارت اجتماعی توسط قضاوت های اخلاقی در جهت مستقیم قابل پیشبینی است؛ مسئولیت پذیری توسط قضاوت های اخلاقی در جهت مثبت قابل پیشبینی است؛ مسئولیت پذیری توسط مهارت اجتماعی در جهت مثبت قابل پیشبینی است. مهارت اجتماعی نقش واسطه گری معنی دار در رابطه بین قضاوت های اخلاقی و مسئولیت پذیری ایفا می کند .
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصله گویای این واقعیت است که قضاوت اخلاقی تحت تأثیر حالات ذهنی میباشد؛ بطوری که قضاوت اخلاقی عنصر مهمی در پیشرفت و تعالی دانش آموزان می باشد. پیشنهاد می شود مسئولین و معلمان مدارس به فکر تمهیداتی برای رشد این مقوله در دانش آموزان باشند تا زمینه افزایش مسئولیت پذیری فراهم شود.
Introduction and goal: The purpose of this study was to mediate the role of social skills in the relationship between the development of moral judgment and student responsibility.
Methodology: The purpose of this research was applied and it’s method were correlational. The statistical population of the study included third year high school students in Shiraz. In order to determine the sample size, 150 people were selected using multi-stage cluster sampling method, which was assessed through the distribution of the California Accountability Questionnaire(1987), Matson et al.'s Social Skills Questionnaire(1983), and the Sinha and Varma Ethical Judgment Development Questionnaire(1988). The collected data were analyzed at two levels of descriptive statistics and inferential statistics. At the level of descriptive statistics, mean and standard deviation and at the level of inferential statistics, Pearson correlation coefficient and simple linear regression analysis and hierarchical regression by Baron and Kenny method(1986) were used.
Findings: Social skills can be directly predicted by moral judgments; Accountability can be predicted by moral judgments in a positive way; Responsibility can be predicted by social skills in a positive way. Social skills play a significant mediating role in the relationship between ethical judgment and responsibility. Conclusion: The resulting results indicate the fact that moral judgment is influenced by mental states; So that moral judgment is an important element in the progress and excellence of students. It is suggested that school’s officials and teachers think of measures to increase this category in students to increase responsibility.
_||_