ارزیابی مدل مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنی و حرفهای
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
ذبیح اله رحیمی
1
(دانشجوی دوره دکتری تخصصی مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران)
مسلم صالحی
2
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران ( نویسنده مسئول)
مژگان امیریان زاده
3
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران)
عبادالله احمدی
4
(استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران)
کلید واژه: مدیریت استراتژیک, : ارزیابی, آموزش فنی و حرفهای,
چکیده مقاله :
این مطالعه با هدف ارزیابی مدل مدیریت استراتژیک در آموزشهای فنیوحرفهای انجام گرفت. نوع طرح تحقیق، کمّی و روش تحقیق از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد و مراکز آموزشی به تعداد 553 نفر بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردید. این تعداد 227 نفر بودند و به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید. به منظور توصیف نمونه و جامعه از آمار توصیفی استفاده گردید، جهت تحلیل دادهها و ارزیابی مدل از روش مدلیابی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزیی (PLS) استفاده شد. بر اساس یافتههای تحقیق، تمامی بارهای عاملی در سطح اطمینان 95 درصد معنادار شدهاند و در اندازهگیری سازههای خود سهم معناداری ایفا کرده اند. مدل از نظر اعتبار همگرا، روایی واگرا، پایایی سازگاری درونی، پایایی مرکب، توان پیشبینی و برازش از سطح مطلوبی برخوردار متناسب در آموزشهای مهارتی فراهم کند. و پیشنهاد میشود مدیران سازمان آموزش فنی و حرفهای بستری را مهیا سازند که مدیریت و تفکر استراتژیک در سازمان نهادینه و مبنای عمل قرار گیرد.
This study was conducted to evaluate the strategic management model in technical and professional training. The type of research design, quantitative, and research method were applied in terms of data collection, descriptive-correlation and purpose-oriented approach. The statistical population of the study consisted of 553 employees of Technical and Vocational Training in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad and educational centers. The sample size was calculated using the Cochran formula. This number was 227 and were selected randomly. A questionnaire was used to collect data. Descriptive statistics were used to describe the sample and society. For data analysis and evaluation of the model, structural equation modeling and partial least squares (PLS) technique were used. Based on the findings of the study, all factor loadings were significant at 95% confidence level and played a significant role in measuring their constructs. The model has a good level of convergent validity, divergent validity, internal consistency reliability, composite reliability, predictive power and fit. According to the results of the research, this model can provide a suitable framework for the formulation, implementation and evaluation of appropriate strategies in the training curriculum. It is suggested that administrators of the organization provide vocational training in a context so that strategic management and thinking are institutionalized in the organization.
_||_