رابطه کارآفرینی سازمانی و چابکی سازمانی با میانجی گری مدیریت دانش (مورد مطالعه:استادان دانشکده فنی پسران مرودشت)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحسین افلاکی فرد 1 , سعیده نیک فرجام 2 , محمد قلعه نوی 3
1 - دانشگاه فرهنگیان
2 - فارغ التحصیل مدیریت کارآفرینی
3 - کارشناس پژوهش
کلید واژه: مدیریت دانش, کارآفرینی سازمانی, چابکی سازمانی, استادان,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تبیین رابطه کارآفرینی سازمانی و چابکی سازمانی با میانجی گری مدیریت دانش بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل 130 نفر از استادان دانشکده فنی پسران مرودشت بود که از این بین تعداد 97 نفر بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب گردید.. نمونه مورد بررسی از طریق پرسشنامه کارآفرینی سازمانی پارسونز، مدیریت دانش شرون لاوسون، چابکی سازمانی توسط ژانک مورد سنجش قرار گرفتند. دادههای گردآوریشده در دو سطح مورد تجزیه و تحلیل (آمار توصیفی و آمار استنباطی) قرار گرفت. در سطح آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون معنیداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان و سلسله مراتبی بارون –کنی استفاده شد. نتایج نشان داد مدیریت دانش در رابطه بین متغیرهای کارآفرینی و چابکی سازمانی نقش میانجی گری معنی دار ایفا می کند.
This study was applied in terms of purpose and correlative in nature and method. The statistical population consisted of 130 professors of Marvdasht Boys' Technical School out of which 97 were selected by simple random sampling method based on Morgan table. The samples were evaluated by Parsons Organizational Entrepreneurship Questionnaire, Sharon Lawson Knowledge Management, and Organizational Agility by Jank. The collected data were analyzed in two levels. In descriptive statistics, mean and standard deviation and inferential statistics, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used in concurrent and hierarchical Baron-Kenny methods. The results showed that knowledge management plays a significant mediating role in the relationship between entrepreneurship variables and organizational agility.
Abdollahi, Z. (2018). The Role of Environmental-Social Factors Influencing Student Entrepreneurship Culture from the Viewpoints of Isfahan Elementary School Teachers, MSc Thesis, Fatemeh Zahra Campus, Isfahan.
Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227.
Aminbeidokhti, A., Mohammadi Hoseini, S., Hosseinpoor, O. (2016). The Relationship between Organizational Entrepreneurship and Organizational Agility: Testing the Mediator Role of Organizational Commitment. Higher Education Letter, 9(35), 135-155.
Audretsch, D. (2014). From the entrepreneurial university to the university for the entrepreneurial society. The Journal of Technology Transfer, 39(3), 313–321.
Cai, Z., Huang, Q., Liu, H. (2013). Developing Organizational Agility through IT Capability and KM Capability: The Moderating Effects of Organizational Climate. In PACIS (p. 245).
Chen, H. H., Qiao, S., & Lee, A. H. (2014). The impacts of different R&D organizational structures on performance of firms: Perspective of absorptive capacity. The Journal of High Technology Management Research, 25(1), 83-95.
Cheng, C., Zhong, H., & Cao, L. (2020). Facilitating speed of internationalization: The roles of business intelligence and organizational agility. Journal of Business Research, 110, 95-103.
Dehghani, M., Yaghoubi, N., Mooghali, A., Vazife, Z. (2019). A Comprehensive model of factors affecting Establishment of Knowledge Management. Journal of New Approaches in Educational Administration, 10(37), 109-132.
Dragon, T; Dadkhah Tirani, M; Yousefi, M. (2013). Investigating the Relationship between Organizational Entrepreneurship and Organizational Agility: A Case Study of an Iranian Aviation Industry, National Conference on Entrepreneurship (Knowledge-Based Industry), Babolsar, Mazandaran University
Hatefi,M., Rousta ,A. (2019). Relationship between Knowledge Management, Management Styles and Organizational Performance, Order & Security Research Journal, 12(1), 231-251.
Melián-Alzola, L., Fernández-Monroy, M., & Hidalgo-Peñate, M. (2020). Information technology capability and organisational agility: A study in the Canary Islands hotel industry. Tourism Management Perspectives, 33, 100606.
pouravid, S., khosravipour, B., Alibaygi, A. (2019). Mechanisms of Capabilities and Consequences Organizational Agility in Iranian Agricultural Higher Education. Journal of Agricultural Education Administration Research, 10(47), 36-51.
Pugh, R., Lamine, W., Jack, S., & Hamilton, E. (2018). The entrepreneurial university and the region: what role for entrepreneurship departments?. European Planning Studies, 26(9), 1835-1855.
Saha, N. (2017). Organisational agility and KM strategy: Are they effective tools for achieving sustainable organisational excellence?. New Trends and Issues Proceedings on Humanities and Social Sciences, 4(10), 110-117.
Sharifi, H and Zhang, Z (2004), Agile manufacturing in practice: Application of a methodology, International Journal of Operations & Production Management, Vol. 21, No.5/6, pp.772-794.
Yaghoubi, N., Dehghani, M., Omidvar, M. (2019). Entrepreneurial University Agility Model with Knowledge Management Approach. Management Researches, 12(43), 185-204
_||_