اثربخشی نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر عملکرد شغلی کارکنان هنرستان های فنی مرودشت
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
فاطمه زارعی
1
(دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران)
کاترین فکری
2
(استادیار گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران)
کلید واژه: عملکرد شغلی, نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز, کارکنان هنرستان های فنی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز بر افزایش عملکرد شغلی کارکنان هنرستان های فنی مرودشت بود .روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود . جامعه آماری شامل کلیه کارکنان هنرستان های فنی شهر مرودشت در سال تحصیلی 2015-2014 بودند . نمونه گیری در این پژوهش به صورت تصادفی ساده انجام شد . به این صورت که پس از کسب مجوز و اجرای پرسشنامه عملکرد شغلی ( 2013،halajian ،zohreh) از بین کارکنانی که نمره کمتری در پرسشنامه گرفتند . 30 نفر به تصادف انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفره ) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش 7 جلسه 5/1 ساعته آموزش عملکرد شغلی براساس نظریه یادگیری اجتماعی کرامبولتز دریافت کردند و در گروه گواه مداخله ای صورت نگرفت و یکماه بعد آزمون پیگیری انجام شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و آزمون تی همبسته مورد تحلیل قرار گرفتند . نتایج نشان داد که نظریه یادگیری اجتماعی موجب افزایش عملکرد شغلی و ابعاد آن شامل دانش شغلی ، مهارت شغلی ، نگرش و رفتار نیروی انسانی کارکنان هنرستان های فنی شده است . همچنین این نتایج در طول زمان پایدار است
Current research examines the effectiveness of Krumboltz’s social learning theory to enhance vocational performance of technical schools personnel in marvdasht city , Research method was semi-experimental with pre-test ,post-test and control group . statistical community included all of the technical schools personnel in marvdasht year 2014-2015. Random sampling was used in current work . After performing the questionnaire of vocational performance by Halajian (1392) , 30 personnel with lower scores in the questionnaire were randomly selected and placed in to two experimental and control groups each with 15 numbers . Then, the experimental group received vocational performance teaching according to Krumboltz’s social learning theory7 sessions of 1.5 hours. No intervention was made in the control group And a follow-up test was performed a month later .Data was analyzed using some changeal covariance analysis and dependent t-test method . The results indicated that Krumboltz’s social learning theory has increased vocational performance and Dimensions of those (vocational knowledge , vocational skill , Attitude and human force behavior ) . also this results had permanent effect in the length of time.
_||_