تدوین معادله افتراقی عوامل آموزشگاهی موثر بر عملکرد در آزمون تیمز 2019 پایه چهارم در دانش آموزان با عملکرد بالا و پایین
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
آسیه ضیاء نژاد شیرازی
1
,
نادره سهرابی شگفتی
2
,
مریم کوروش نیا
3
,
حسین بقولی
4
,
سلطانعلی کاظمی
5
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
5 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
تاریخ دریافت : 1400/12/28
تاریخ پذیرش : 1401/11/08
تاریخ انتشار : 1401/12/01
کلید واژه:
عملکرد تحصیلی,
آزمون تیمز 2019,
آزمون ریاضی,
آزمون علوم,
عوامل آموزشگاهی,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: آزمونهای بینالمللی تیمز که شامل آزمون ریاضی و علوم میشود، با هدف بهبود عملکرد نظام آموزشی کشورها هر چهار سال یک بار برگزار می شود، که نتایج آن متاثر از عوامل مختلفی است. هدف از انجام این پژوهش تدوین معادله افتراقی دانش آموزان موفق از غیر موفق بر اساس مولفههای آموزشگاهی در آزمون تیمز 2019 است.
روششناسی پژوهش: روش انجام این پژوهش از نوع همبستگی در قالب معادله افتراقی است. جامعه آماری کل مدارس شرکت کننده در آزمون تیمز 2019 است. نمونه آماری دانشآموزان کلاس چهارم ایرانی شرکتکننده در این آزمون است. روش نمونهگیری همان روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای طبقهبندی شده منظم بوده که در آزمون تیمز 2019 اجرا شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات در این پژوهش، سوالات آزمون بینالمللی تیمز 2019 پرسشنامههای خانواده، دانشآموز، مدیر و آموزگار میباشد که توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) در سال 2019 انتشار یافته است. این آزمون به دلیل این که آزمون استاندارد جهانی است روایی آن تایید شده و برای محاسبه پایایی آن نیز از روش الفای کرونباخ بر روی حدود 30 نفر از افراد جامعه آماری مورد مطالعه برآورد شد و ضریب 85/0 به دست آمد که نشان از پایایی آن دارد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل افتراقی استفاده شد.
یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که خصوصیات مدرسه با ضریب تفکیکی 711/0، درباره معلم بودن با ضریب تفکیکی 255/0، تاکیدات مدرسه بر موفقیت علمی با ضریب تفکیکی 247/0، جو مدرسه با ضریب تفکیکی 227/0، آمادگی برای مدرسه با ضریب تفکیکی 226/0، ارزیابی ریاضی با ضریب تفکیکی 199/0، درباره تدریس با ضریب تفکیکی 180/0، تاکیدات مدرسه بر موفقیت تحصیلی با ضریب تفکیکی 152/0، موضوعات تدریس ریاضی با ضریب تفکیکی 147/0 و تجربه و تحصیلات مدیر با ضریب تفکیکی 145/0 بیشترین تاثیر را در تفکیک گروه دانشآموزان موفق از دانشآموزان ناموفق بر اساس مولفههای آموزشگاهی دارند.
بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل دادهها نشان داد که معادله تحلیل افتراقی قادر به تفکیک دانشآموزان موفق از دانشآموزان ناموفق براساس مولفههای آموزشگاهی می باشد.
چکیده انگلیسی:
Introduction: The International TIMSS exams, which include math and science exams, are held every four years to improve the performance of countries' education systems, the results of which are influenced by a variety of factors. The purpose of this study is to formulate a differential equation of successful and unsuccessful students based on school components in the TIMSS 2019 exam.
research methodology: The method of this research is correlational in the form of differential equation. The statistical population is all schools participating in the TIMSS 2019 exam. The sampling method is the same as the regular two-stage cluster sampling method that was performed in the TIMSS 2019 exam. The data collection tool in this study is the questions of the 2019 TIMSS International Examination Questionnaire for family, student, principal and teacher, which was published by the International Association for the Evaluation of Academic Achievement (IEA) in 2019. This test is valid because it is a global standard test and to calculate its reliability, Cronbach's alpha method was estimated on about 30 people in the study population and a coefficient of 0.85 was obtained, which indicates its reliability. Differential analysis method was used to analyze the data.
Findings: The findings of this study showed that the characteristics of the school with a resolution of 0.711, about being a teacher with a resolution of 0.255, the school's emphasis on scientific success with a resolution of 0.247, the school atmosphere with a resolution of 0.227, readiness for school with a coefficient of 0.226, mathematical assessment with a coefficient of 0.199, about teaching with a coefficient of distinction of 0.180, school emphasis on academic success with a coefficient of distinction of 0.152, subjects of mathematics teaching with a coefficient of separation of 0.147 and the experience and education of the principal with a coefficient of separation of 0.145 have the greatest impact on the separation of successful students from unsuccessful students based on school components.
Conclusion: The results of data analysis showed that the differential analysis equation is able to distinguish successful students from unsuccessful students based on school components.
منابع و مأخذ:
1. Akyüz, G. (2014). The effects of student and school factors on mathematics achievement in TIMSS 2011.
Akyüz, S. A., & Kale, M. (2019). Effects of School-Related Factors and Early Learning Experiences on Mathematics Achievement" A Multilevel Analysis to Analyse the TIMSS Data". Journal of Education and Training Studies, 7(4), 259-272.
Cultural Revolution Council. (2011). Document of Fundamental Transformation of Education.
Anil, D. (2011). Investigation of Factors Influencing Turkey's PISA 2006 Science Achievement with Structural Equation Modelling. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(3), 1261-1266.
Bakhshalizadeh, Shahrnaz. (2014). TIMS Science and Mathematics Questionnaire (Eighth Grade). Tehran: Borhan School Cultural Institute. (in Persian)
Birmipour, Ali., Samsari, Zahra., Hashemi., Seyed Ismail. (2020). Relationship between contextual factors and mathematical performance of Iranian students in TIMSS 2015. Educational Innovations, 19 (3), 33-62. doi: 10.22034 / jei.2020.114613. (in Persian)
Centurino, V.A.S. (2021). Using TIMSS to examine parental influences on fourth grade students’ science achievement and attitudes toward learning and doing science [Unpublished doctoral dissertation]. Boston College
Erfy Bin Ismail, Mohd. (2015). Ermodelan Faktor-Faktor Pencapaian Sains Timss Malaysia 2011. Disertasi Yang Diserahkan Untuk Memenuhi Keperluan Bagi.
Japelj Pavešić, Barbara. Koršňáková, Paulína. Meinck Editors, Sabine. (2021). Dinaric Perspectives on TIMSS 2019 Teaching and Learning Mathematics and Science in South-Eastern Europe. https://doi.org/10.1007/978-3-030-85802-5
Herman, K.C., Reinke, W.M., Dong, N., & Bradshaw, C.P. (2020). Can effective classroom behavior management increase student achievement in middle school? Findings from a group randomized trial. Journal of Educational Psychology. Advance online publication. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000641
Liang, Geodong. Zhang, Ying. Huang, Haigen. Shi, Shishsn & Qiao, Zhaogang. ( 2015) .Professional Development and Student Achievement: International Evidence from the TIMSS Data. PostDoc Journal. Journal of Postdoctoral Research. Vol. 3, No. 2, February 2015.
Li, Zhonglu. Qiu, Zeqi. (2018). How does family background affect children’s educational achievement? Evidence from Contemporary China. The Journal of Chinese Sociology 5:13.
Mullis, Ina V.S. Martin, Michael O. (2011). Timss and pirls 2011 relationships report. Timss & pirls international study center lynch school of education, Boston colleg.
Mullis, I.V.S., Martin, M.O., Foy, P., Kelly, D.L., & Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 international results in mathematics and science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center website: https://timssandpirls.bc.edu/timss2019/international-results/
Foy, pierre. (2011). Estimating standard errors for the timss and pirls 2011 achievement scales. Timss & Pirls international study center & lynch school of education, Boston college.
Karimi, Abdolazim., Amani Tehrani, Mahmoud., Bakhshalizadeh, Shahrnaz., Daeipour, Parvin. (2014). TIMSS Grade 4 TIMSS Science and Math Questions Collection with: Keys and Guides for Correcting and Scoring Questions. Tehran: Preacher of education. (in Persian)
17. Lindquist, M., Philpot, R., Mullis, I. V. S., & Cotter, K. E. (2019). TIMSS 2019 mathematics framework. TIMSS, 11-25.
Lozano Díaz, A. (2003). Personal, family, and academic factors affecting low achievement in secondary school.
19. Martin, Michael O. Mullis, Ina V.S. Gonzalez, Eugenio J. Smith, Teresa A. and Kelly, Dana L. (1999). School Contexts For Learning And Instruction IEA’s Third International Mathematics And Science Study (TIMSS(.
Mirshamshiri, Marjan., Mehr Mohammadi, Mahmoud., & Kiamanesh, Alireza., Fardanesh, Hashem. (2010). Comparison of the mathematical progress model of eighth grade students in Iran and the United States based on the data of the 2007 Thames study. Education, 26(4), 7-30. (in Persian)
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., Kelly, D. L., & Fishbein, B. (2020). TIMSS 2019 International Results in Mathematics and Science. Retrieved from Boston College, TIMSS & PIRLS International Study Center. website: https://timssandpirls.bc.edu/timss2019 /international-results/
Mullis, Ina V.S. Martin, Michael O. (2013). TIMSS 2015 Assessment Frameworks. TIMSS & PIRLS International Study Center TIMSS & PIRLS International Study Center lynch school of education, soston colleg.
Papanastasiou, C. (2002). School, teaching and family influence on student attitudes toward science: Based on TIMSS data for Cyprus. Studies in Educational Evaluation, 28(1), 71-86.
Ramezani Sadr, Azam., Farzad, Valiollah., & Gramipour, Masoud. (2014). The mediating role of the quality of mathematics teaching in predicting academic achievement of fourth grade elementary students according to TIMSS 2011 data. International Conference on Industrial Management and Engineering. (in Persian)
Rodgers, K. B., & Rose, H. A. (2001). Personal, family, and school factors related to adolescent academic performance: A comparison by family structure. Marriage & family review, 33(4), 47-61.
TIMSS and PIRLS National Center for International Studies. (2014). A summary of the TIMSS and PIRLS 2011 results report and its impact on improving the performance of the Iranian education system.
ZiaNejad Shirazi, Asia, Qaltash, Abbas. (2019). Investigating the role of curriculum content changes on the performance of fourth grade elementary students in the international Thames exams in Shiraz. Journal of New Approaches in Educational administration, 9 (36), 127-146 (in Persian) .
_||_