واکاوی تجارب زیسته معلمان از چالشها و فرصتهای آموزش سواد سلامت در دوره ابتدایی(یک مطالعه پدیدارشناسانه)
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشنجمه جعفری روزبهانی 1 * , علیرضا عراقیه 2 , علیرضا عصاره 3 , مهدی دوایی 4 , حمید مقدسی 5
1 - گروه علوم تربیتی رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد تهران مرکزی-ایران
2 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
3 - هیات علمی دانشگاه شهید رجایی تهران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
5 - دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
کلید واژه: دوره ابتدایی, تجارب زیسته معلمان, سواد سلامت, چالش ها, فرصت ها,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر فهم تجارب زیسته معلمان از تجارب زیسته معلمان از چالش ها و فرصت های آموزش سواد سلامت در دوره ابتدایی بود این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمه-ساختارمند بود.جامعه آماری پژوهش حاضر معلمان و مراقبین سلامت شهر قم بود که با موضوع پژوهش آشنایی داشتند بدین منظور دادهها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که تجربه زیسته ای در زمینه مورد نظر را داشتند جمعآوری و به روش استرابرت و کارپنتر(2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله فرهنگی، سیاسی،اقتصادی و ساختاری بود و 19 زیرمضمون در قالب فرصت و چالشها شامل ارتقا بهداشت روان و کاهش بیماری های روانی در کودکان،ارتقا بهداشت جسمی و کاهش بیماری های جسمی در کودکان،کاهش هزینه های ناشی از بیماری های مختلف،افزایش بهروه وری دانش آموزان در آینده،کاهش هزینههای آموزشی پیشگیرانه بهدشتی،افزایش تولیدات فکری و جسمی دانش آموزان، کمک به بهبود حمکرانی در سطح جامعه،بهبود وجه مدیریتی در سطح ملی و بین المللی، نهادینه شدن آموزش سواد سلامت از دوره ابتدایی،حمایت همه جانبه برخی از ساختارهای موجود در آموزش و پرورش از آموزش بهداشت، تعصب نسبت به آموزش سواد سلامت،عدم پذیریش برخی از آموزش های بهداشتی توسط خانواده،عدم پذیرش برخی از آموزش های بهداشتی توسط تصمیم گیرندگان، هزینه بر بودن آموزش سواد سلامت،بودجه اندک و ناچیز آموزش سواد سلامت، دخالت های ایدئولوژیک در آموزش های بهداشتی و سلامتی،مخالفت با برخی از آموزه های بهداشتی و سلامتی به دلایل اعتقادی، نبود زیر ساختهای لازم برای آموزشهای مرتبط با سلامتی،عدم برنامه ریزی مناسب برای آموزش به دست آمد.بنابراین می توان گفت آموزش سواد سلامت با چالش ها و فرصت های متعددی همراه است فلذا پرداختن به این دست از چالش ها و فرصت ها بسیار حائز اهمیت است.
The purpose of the current research was to understand the lived experiences of teachers from the lived experiences of teachers of the challenges and opportunities of teaching health literacy in the elementary school. This qualitative research was carried out using the phenomenological method. The method of collecting information was using semi-structured interviews. The statistical population of the present study was all teachers who were familiar with the subject of the research, for this purpose, data was collected by interviewing 15 teachers who had lived experience in the desired field. collected and analyzed according to the method of Strabert and Carpenter (2003). The analysis of the interviews indicated four main themes, including cultural, political, economic and structural, and 19 sub-themes in the form of opportunities and challenges, including promotion Mental health and reduction of mental diseases in children, improvement of physical health and reduction of physical diseases in children, reduction of costs caused by various diseases, increase of productivity of students in the future, reduction of preventive education costs, increase of intellectual production and Physical education of students, help to improve cooperation at the community level, improvement of management aspects at the national and international level, institutionalization of health literacy education from the primary period, all-round support of some existing structures in education from health education, bias towards education Health literacy, non-acceptance of some health education by the family, non-acceptance of some health education by the decision makers, cost of health literacy education, small and insignificant budget for health literacy education, ideological interference in health and health education, opposition With some health and health teachings for religious reasons, the lack of necessary infrastructure for health-related education, the lack of proper planning for education was achieved. Therefore, it can be said that health literacy education has many challenges and opportunities. Therefore, it is very important to deal with these challenges and opportunities.