مدل ساختاری عوامل مرتبط با مدیریت دانایی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمریم علیقلی زاده مقدم 1 , سعید مذبوحی 2 , صدرالدین ستاری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ،واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل ،ایران
2 - گروه آموزش و پرورش ،دانشگاه علامه طبابایی،تهران،ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل ،ایران
کلید واژه: تسهیم دانش, دانش آفرینی, مدیریت دانایی, سازماندهی دانش, عملکرد دانایی محور,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در عصر اطلاعات و دانش محور ، مدیریت دانایی یکی از ویژگیهای بارز برای سازمان ها محسوب می شود مدیریت این منبع کمیاب باعث افزایش عملکرد کسب و کار و مو فقیت سازمان در زمان فعلی و آینده می شود مدیریت این منبع نا ملموس بقاء سازمانی را در محیط در حال تغییر بدنبال دارد . اساسی ترین مهارت برای مدیران سازمانهای دانش محور«مدیریت دانایی» است.این مطالعه یک پژوهش آمیخته است جهت بررسی عوامل مرتبط با مدیریت دانایی و مدل ساختاری این عوامل طراحی شده است .
روش شناسی پژوهش: در پژوهش حاضر در بخش کیفی ،جامعه آماری شامل خبرگان جامعه علمی دانشگاهی و متخصصان علوم تربیتی و وزارت آموزش و پرورش بودکه دارای سابقه مدیریت بودندو از طریق نمونه گیری هدفمند تعداد 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند و مصاحبه انجام شد . جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران متوسطه مدارس دولتی در شهر تهران میباشد که برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری خوشه ای تعداد400 نفر انتخاب شدند اطلاعات مورد نیاز در این بخش از جامعه آماری با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید.. برای تجزیه وتحلیل دادهها در بخش کیفی مولفه های مدیریت دانایی با روش دلفی فازی توسط خبرگان شناسایی و غربالگری شد و با استفاده از روش سوآرا وزن دهی و الویت بندی مولفه ها به ترتیب زیر حاصل شد. و در بخش کمی برای مدل سازی معادلات ساختاری از تحلیل عاملی تاییدی وتی تک نمونه استفاده شد
یافتهها: : نیاز به دانایی،دانش آفرینی،سازمان دهی دانش ،ذخیره دانش،تسهیم دانش، عملکرد دانایی محور
بحث و نتیجهگیری: مدیریت دانایی از بزرگترین دستاوردهای عصر اطلاعات می باشد لذا در دنیای به سرعت متغیر امروز، انسانها باید توانایی همراهی با تغییرات روز را داشته باشند
Introduction: In recent decades, lipids and their related compounds in the plasma of healthy individuals and patients were considered and proposed ad risk factors for cardiovascular diseases. This study aimed to review the effect of 15 days’ cinnamon supplementation on lipid profile in response to an aerobic exercise session.
research methodology: In this quasi- experimental study 24 healthy male were selected and divided into three equal groups (1g cinnamon, 1.5 g cinnamon, and placebo) according to aerobic power. The subjects were taking cinnamon capsules for 15 days. Blood sampling was taken from subjects before and immediately after 30 minutes of running with an intensity of 55 to 65 percent of maximum heart rate on the treadmill. For statistical analysis of data, dependent t-test, one-way ANOVA, and Tukey’s post- hoc tests were used (P≤0.05).
Findings: Aerobic exercise significantly increased HDL and decreased LDL, VLDL, TG, and Cho (P≤ 0.05), 15 days cinnamon supplementation had a significant effect on the increase of HDL and decrease of LDL, TG, and Cho in response to one session of aerobic exercise (P≤ 0.05, though, had no significant effect on VLDL (P≥ 0.05).
Conclusion: It seems that to improve the response of lipid profile to one session aerobic exercise, 15 days’ cinnamon supplementation can be used.
_||_