اثربخشی محتوای متون ادبی منتخب بر عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
1 - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر
کلید واژه: محتوای متون ادبی, عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری, دانش آموزان دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش تبیین اثربخشی محتوای متون ادبی منتخب بر عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر بوشهر بوده است. روش این پژوهش شبه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر بوشهر تشکیل دادند. حجم نمونه این پژوهش شامل 60 نفر از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهر بوشهر بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار های جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان بود که هر دو به صورت محقق ساخته تدوین شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد بین نمره عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود دارد. که بر اساس میانگین محاسبه شده هر دو متغیر مشخص شد عملکرد اجتماعی و میزان انطباق پذیری دانش آموزان گروه آزمایش بهتر از گروه گواه بوده است. به عبارت دیگر آموزش محتوای متون ادبی منتخب موجب افزایش عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان می شود.
Abstract
The aim of this study was determine the effectiveness of selected literary text content on social performance and adaptability of primary school students in the city of Bushehr. The research method was Quasi-experimental. The study sample included all fifth grade students in elementary school of Bushehr City. The sample included 60 students that was selected by random cluster sampling method . the data collection tools was two questionaier that is social performance and adaptability of the students' questionnaire that both were designed by researcher and their validity and reliability were confirmed. Data analysis was performed by using the SPSS and were analyzed by covariance analysis. The findings showed that there is a significant difference between social performance and adaptability of the students' in experimental and control groups . In other words, the content of literary education have effect on increasing the social functioning and adaptability.
References
_||_