نقش فنآوری اطلاعات بر بهبود فرآیند مدیریت رابطه یادگیرنده در رسانههای نوین آموزشی
محورهای موضوعی :
آموزش و پرورش
امیررضا استخریان حقیقی
1
1 - استادیار گروه کامپیوتر و فن آوری اطلاعات، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
تاریخ دریافت : 1397/07/03
تاریخ پذیرش : 1398/07/29
تاریخ انتشار : 1398/06/01
کلید واژه:
مدیریترسانه,
رسانهآموزشی,
فنآوریاطلاعات,
مدیریتآموزش,
محتوایدیجیتالی,
چکیده مقاله :
امروزه، پیدایش رسانههای نوین آموزشی یکی از مهمترین دستاوردهای پیشرفت بشری و یکی از باارزشترین ابزارهای آموزش همگانی میباشد که پیوسته و با سرعت فراوان به دلیل جایگاه و اهمیت کلیدی آن در حال گسترش است. ﺗﻮان آﻣﻮزﺷﯽ ﻫﺮ رﺳﺎﻧﻪ ﺗﺎ ﺣﺪی ﺑﻪ نوع و ساختار ﻛﺎﻧﺎل ارﺗﺒﺎطی آن و از طرفی نیز ﺑﻪ ﻣﻮﺿﻮع، ﺷﻜﻞ و اﻫﺪاف آﻣﻮزﺷﯽ ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺑﺴﺘﮕﯽ دارد. لذا از اینرو فرآیند مدیریت رسانههای آموزشی به منظور تحقق رسالت رسانه آموزشی باید به دقت مورد توجه قرار گیرد. هدف از اجرای این پژوهش این است که: شاخصهای اصلی که منجر به بهبود مدیریت رابطه بین رسانه آموزشی و مخاطب میگردند را در پنج حیطه که شامل حجم محتوای رسانه، راحتی کاربر با رسانه، جذابیت سمعی بصری رسانه، تعاملپذیری کاربر با محتوای رسانه و سازگاری نرم افزاری و سخت افزاری رسانه می باشد در ایران مورد بررسی قرار دهد. روش پژوهش انجام شده، از نوع پیمایش الکترونیک و ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته از نوع بسته است. جامعه آماری پژوهش از، خبرگان و مدیران رسانههای آموزشی در کشور انتخاب شده است که تعداد 30 نفر به روش خوشهبندی در نمونه آماری قرار گرفتند. پنج حیطه مورد تحقیق در این مقاله در قالب پنج فرضیه بیان شده است؛ به نحوی که با استفاده از تحلیل آماری استنباطی آزمون T، فرضیه ها تست و نهایتا با میانگین فاصله اطمینان 95% مورد تایید قرار گرفتهاند. نتایج بررسی نشان داد که کاهش حجم محتوا، افزایش راحتی کاربر، افزایش جذابیتهای سمعیبصری، افزایش تعاملپذیری محتوا و همچنین افزایش قابلیتهای سازگاری نرمافزاری و سختافزاری سبب بهینهشدن رابطه مخاطب با محتوای رسانهای و افزایش اثر یادگیری در نظام آموزشی نوین میگردد.
چکیده انگلیسی:
Today, the emergence of modern educational media is one of the most important achievements of human progress and one of the most valuable tools of public education which is steadily expanding rapidly due to its key position and importance. The educational capability of each medium depends to a certain extent on the type and structure of its communication channel and also on the subject, form, and expected learning objectives. Therefore, the process of managing educational media in order to realize the mission of educational media should be carefully considered. In this research, we have tried to identify the main indicators that improve the management of the relationship between the educational media and the audience in five areas, the volume of media content, the user's convenience with the media, the audiovisual appeal of the media, the user's interactivity with media content and software and hardware compatibility to be investigated in Iran. The research method used in this study is electronic scanning and data collection tool. The statistical community of experts and media education managers in the country has been selected which the statistical sample was 30 person by clustering method. The five areas studied in this paper are expressed in five hypotheses. In this way, the hypotheses were tested by inferential statistical analysis and finally proved with an average confidence interval of 95%.
منابع و مأخذ:
Alfonso, G. H., & de Valbuena Miguel, R. (2006). Trends in online media relations: Web-based corporate press rooms in leading international companies. Public Relations Review, 32(3), 267-275.
Babaei, M. (1392). Digital media, participatory and technology-driven. Journal of Scientific Information Management Association.
Bruhn, M., Schoenmueller, V., & Schäfer, D. B. (2012). Are social media replacing traditional media in terms of brand equity creation. Management Research Review, 35(9), 770-790.
Chen, B., & Bryer, T. (2012). Investigating instructional strategies for using social media in formal and informal learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(1), 87-10
Consalvo, M. (2003). Cyber-slaying media fans: Code, digital poaching, and corporate control of the Internet. Journal of Communication Inquiry, 27(1), 67-86.
Farajolahi, M., & Zarifsanaei, N. (1388). Teaching based on information technology in medical sciences. Journal of Medical Education Strategies, 2(4), 167-171.
Ghasemizad, E. (1394). Assessing the use of modern educational media, identifying problems and obstacles. Journal of New Approach in Educational Management, 3(6), 145-164.
Hyde, G. (2002). Independent Media Centers: Cyber-subversion and the alternative press. First Monday, 7(4).
Jarvenpaa, S. L., & Staples, D. S. (2000). The use of collaborative electronic media for information sharing: an exploratory study of determinants. The Journal of Strategic Information Systems, 9(2-3), 129-154.
Karami, M., Irannejad, M., & Jafarikarefstani, Z. (1392). The existing situation and the optimal prospect of the use of information technology in higher education. Journal of Research and planning in higher education(68), 23-48.
Khaghanizadeh, M. (1388). Use of media and teaching aids in teaching. Journal of Educational Strategies, 2(3), 127-130.
Khandandel, B., Aliabadi, K., Nouruzi, D., & Kasaieyan, A. (2016). Study of the impact of color in training females on the amount of learning. Journal of Knowledge and wellness, 3(3), 30-34.
Khanian , D., Farhangi, A., & Hadavinai, E. (1388). Designing an Interactive Media Management Model and Innovative Information and Communication Technologies. Journal of Communication Research, 11-36.
Khaniki, H., & babaei, M. (2013). Cyber space and social networks Concepts and functions. Journal of Information Society, 1(1).
Kipphan, H. (Ed.). (2001). Handbook of print media: technologies and production methods. Springer Science & Business Media.
Mohammadjani, A., Safarnavadeh, M., Hashemi, H., & Ghaedi , M. (1397). Impact of Information and Communication Technology on the Environmental Literacy of Elementary Students. Journal of New Approach in Educational Management, 33(9), 247-262.
Ostadhasanloo, A., & Jalilzadeh, H. (2014). The impact of information technology on the development and improvement of education. Journal of Educational Research, 1(29), 124-140.
Patil, M., & Anasaheb, D. (2011). Recent trends of print media in communications and development. Journal of Global Media, 1-20.
Petko, D. (2012). Teachers’ pedagogical beliefs and their use of digital media in classrooms: Sharpening the focus of the ‘will, skill, tool’model and integrating teachers’ constructivist orientations. Computers & Education, 58(4), 1351-1359
Purkarimi, J. (1381). Media advertising and changing audience attitudes. Journal of Research and Measurment, 29(9).
Sayari, H., Lotfipoor, P., & Kazempoor, A. (2012). The impact of ICT-based education on the development of educational justice. Journal of Educational Psychology, 23(8), 2-28.
Sayf, A., & Biranvand, M. (2009). Impact of Information Technology on School Education System. Journal of Processing in Information Management, 83-85.
Tella, A., Olaniyi, O. T., Akanbi, M. L., & Ajibola, T. S. (2017). The use Web 2.0. Technologies for Delivering Library User Education and Instruction
Upadhyay, S. (2018). Role of Social Networking Sites in Education. International Journal of Research, 5(15), 576-579.
_||_