طراحی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان بر پایه رایانش ابری: مورد مطالعه استان بوشهر
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشیاسر درتاج 1 , پری مشایخ 2 * , علیرضا قاسمی زاد 3 , حمیدرضا معتمد 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون
3 - دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی، کازرون، ایران
4 - عضو هیات علمی دانشگاه اسلامی واحد کازرون
کلید واژه: آموزش ضمن خدمت, رایانش ابری, الگوی آموزش معلمان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: از اساسی ترین عوامل موثر در موفقیت سازمان های آموزشی وجود برنامه ریزی در جهت آموزش مستمر کارکنان است. هدف اصلی این پژوهش طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان بر پایه رایانش ابری انجام بود.
روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر بر اساس هدف، آمیخته از نوع اکتشافی بود. لذا در بخش کیفی از روش گروه های کانونی و در بخش کمی از روش پژوهش توصیفی-پیمایشی استفاده شد. نمونه بخش کیفی متخصصان تکنولوژی آموزشی و افرادی که در حوزه رایانش ابری کار کرده بودند می باشد. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع موارد مطلوب انتخاب شدند. حجم نمونه نیز بر اساس قاعد اشباع نظری مشخص شد. نمونه بخش کمی 373 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند.
یافتهها: پس از استخراج کدها از متن مصاحبه ها و مفاهیم (کدگذاری باز) تعداد 240 مفهوم شناسایی و استخراج شد. یافتههای تحقیق حاصل از تحلیل مضمون نشان داد که میتوان 5 بعد (عامل یا مضامین فراگیر) و مولفه های 19 گانه (مضامین سازمان دهنده) را به عنوان ابعاد و مولفه های موثر در شکل دهی الگوی آموزش ضمن خدمت معلمان بر پایه رایانش ابری مطرح نمود. ابعاد مذکور شامل منابع انسانی (4 مولفه)، مدیریتی (5 مولفه)، فرهنگی (3 مولفه)، فناوری (5 مولفه) و منابع مادی و کالبدی (2 مولفه) بودند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نیز مولفه های الگو را تایید نمود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج الگوی ارائه شده در تحقیق نشان داد که الگوی آموزش کارکنان بر پایه رایانش ابری به ترتیب متأثر از 5 بعد است که بعد فناوری از بیشترین میزان اهمیت را برخوردار است و به ترتیب بعد فرهنگی، بعد مدیریتی، بعد انسانی و بعد مادی و مالی قرار دارد.
Introduction: One of the most important factors in the success of educational organizations is the existence of planning for the continuous training of employees. This research was conducted with the aim of designing and validating the in-service training model of teachers based on cloud computing in Bushehr province.
research methodology: Based on the purpose, the present research was a mixed exploratory type. Therefore, in the qualitative part, the focus group method was used, and in the quantitative part, the descriptive-survey research method was used. Examples of the qualitative part are educational technology specialists and people who worked in the field of cloud computing. which were selected using the purposeful sampling method of the desired types. The sample size was determined based on the theoretical saturation rule. Quantitative samples were selected based on Jesse and Morgan's table.
Findings: After extracting codes from the text of the interviews and concepts (open coding), 240 concepts were identified and extracted. The research findings from the analysis of the theme showed that 5 dimensions (overarching factors or themes) and 19 components (organizing themes) can be identified as effective dimensions and components in shaping the model of teaching while serving teachers based on He proposed cloud computing. The mentioned dimensions included human resources (4 components), management (5 components), cultural (3 components), technology (5 components) and material and physical resources (2 components). The results of the confirmatory factor analysis also confirmed the components of the model.
Conclusion: The results of the confirmatory factor analysis also confirmed the components of the model and showed that the technological dimension is the most important and it is placed in the order of cultural dimension, managerial dimension, human dimension and material and financial dimension.