طراحی مدل مدیریت استعداد در ورزش دانش آموزی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشحسین قادری 1 * , ولی نوذری 2 , سید احسان امیرحسینی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
2 - گروه مدیریت ورزشی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران
3 - گروه مدیریت ورزش، واحد یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی، یاسوج، ایران
کلید واژه: آموزش و پرورش, مدل ساختاری تفسیری, استعداد ورزشی, ورزش دانش آموزی,
چکیده مقاله :
هدف این تحقیق، طراحی مدل مدیریت استعداد در ورزش دانش آموزی با رویکرد ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی بود که به صورت آمیخته کیفی و کمی انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی بر اساس پنل تخصصی و هدفمند و برابر با 19 نفر بود. جامعه آماری در بخش کمی، شامل مسئولین و کارشناسان کمیته استعدادیابی فدراسیون ورزش دانش آموزی و هیأتهای تابعه در استانها و مدیران مدیران تربیت بدنی آموزش و پرورش و مسئولان انجمن ورزشی آموزش و پرورش بود. ابتدا به صورت تصادفی طبقهای و سپس با روش غیرتصادفی در دسترس، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه محقق ساخته و فرم خودتعاملی ساختاری بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید مدیریت ورزشی و پایایی آن، با آزمون آلفای کرونباخ، تأیید شد (93%α=). جهت مدلیابی از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که 48 شاخص در قالب 11 مؤلفه بر توسعه مدیریت استعداد ورزش دانش آموزی اثرگذار است. براساس یافتهها مؤلفهها در هفت سطح قرار گرفتند که مؤلفههای منابع انسانی و برنامهریزی مدیریت استعداد ورزشی در سطح زیربنایی (سطح هفتم) قرار گرفتهاند. میتوان گفت که چنانچه نسبت به توسعه منابع انسانی فنی و تخصصی ورزش دانش آموزی اقدام شود و انجام فعالیتهای مدیریت استعداد در چارچوب برنامه استراتژیک و انجام دقیق برنامه آموزشی و تمرینی در راستای اهداف بلند مدت ورزش دانش آموزی انجام شود، مدیریت استعداد ورزش دانش آموزی توسعه خواهد یافت.
The purpose of this research was to design a talent management model in student sports with an interpretative structural approach. The current research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of method, which was conducted in a mixed qualitative and quantitative manner. Sampling in the qualitative section was based on a specialized and targeted panel and equal to 19 people. In the quantitative part, the statistical population included officials and experts of the talent search committee of the student sports federation and subordinate boards in the provinces, directors of physical education directors and officials of the sports association of education and training. First, 384 people were selected as a sample by stratified random and then by available non-random method. The research tool was a researcher-made questionnaire and a structured self-interaction form. The validity of the questionnaire was confirmed by 10 sports management professors and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha test (α=93%). Interpretive structural modeling technique was used for modeling. The findings showed that 48 indicators in the form of 11 components have an effect on the development of student sports talent management. Based on the findings, the components were placed in seven levels, and the human resources components and sports talent management planning were placed in the basic level (seventh level). It can be said that if the technical and specialized human resources of student sports are developed and talent management activities are carried out within the framework of the strategic plan and the training and training program is carried out in line with the long-term goals of student sports, the talent management of student sports will develop