تبیین طرح واره الگوی فرهنگ امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشآرمان رستمی تنگکی 1 , علی اصغر ماشینچی 2 , عباس قلتاش 3
1 - علوم تربیتی
2 - استادیار علوم تربیتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحدلامرد،لامرد،ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت ، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: احسان و نیکوکاری, آموزش رسمی, امداد داوطلبانه عمومی, کارآمدی نظام آموزش و پرورش,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر « تبیین طرح واره الگوی فرهنگ امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور » است. این پژوهش با روش تحقیق آمیخته با رویکرد متوالی اکتشاقی انجام گرفته و متناسب با ماهیت پژوهش از ابزارهای گردآوری اطلاعات استفاده شده و از حیث معیار وسعت، پهنانگر ملاحظه گردیده است.جامعه آماری این پژوهش، 212 نفر از کارشناسان آموزشی شاغل در اداره آموزش و پرورش استان بوشهر و نمونه طبقه ای تحقیق، 52 نفرکارشناس خبره ی منتخب از میان این مجموعه بود. در بخش کمی، ابزارجمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با روایی وپایایی معتبر ودر بخش کیفی، از روش مصاحبه نیمه باز استفاده گردیده است. تلفیق داده ها در هر دومرحله ی کمی و کیفی با استفاده از نرمافزارهای آماریspss و تکنیک تحلیل عاملی صورت گرفت و در نهایت یافته ها نشان داد که درصورت طراحی و اعتبار بخشی مناسب الگوی امداد و نیکوکاری در نظام تعلیم و تربیت رسمی کشور،می توان به نقش بی بدیل اعانات و احسان داوطلبانه عمومی درپیشبرد نظام آموزش رسمی کشور به مراتب بیش از سایر مولفه ها در تقویت و کارآمدی نظام آموزشی پی برد.
The title of this study is "Explaining the pattern of relief culture and charity in the official education system of the country". This research has been done by exploratory mixed research method and has been considered as proportional to the structure and nature of the research from the applied tools The statistical population of the study consisted of 212 educational experts working in the Education Department of Bushehr province and the stratified sample of the research was 52 experts selected from the collection. In the quantitative part, the researcher-made questionnaire with validity and reliability of questionnaire was used. Data integration was performed in both quantitative and qualitative stages using spss statistical software and factor analysis technique.
_||_