انگیزه افراد در ارسال پیام های الکترونیکی برای دیگران(بازار یابی ویروسی)
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارمحسن مرادی 1 , زهرا علی پور درویش 2
1 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - استادیار و مدیر گروه مدیریت بازرگانی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
کلید واژه: بازار یابی ویروسی, بازار یابی دهان به دهان الکترونیکی, پیام الکترونیکی,
چکیده مقاله :
با وجود افزایش محبوبیت بازار یابی ویروسی ،عوامل کلیدی اثرگذار بر این استراتژی نوپای بازار یابی همچنان ناشناخته باقی مانده است.پژوهش حاضر از میان این عوامل حیاتی،بر روی انگیزه مخاطبان شرکتها از ارسال پیامهای الکترونیکی دریافتی برای دیگران متمرکز شده است.در این پژوهش،ضمن مطالعه پیشینه و مبانی نظری این حوزه بازار یابی،اثر عوامل بالقوه1-نیاز به بخشی از یک گروه بودن،2-نیاز به متفاوت بودن3-نوع دوستی4-نیاز به رشد شخصی،بر روی تعداد ارسال های پیامهای الکترونیکی برای دیگران بررسی شده است.همچنین در این باره بحث شده است که آیا داشتن خصوصیت کنجکاوی بالا می تواند از طریق افزایش استفاده از پیامهای الکترونیکی بر تعداد ارسا لهای این افراد اثر گذارد.نتیجه پژوهش حاضر،که بر روی نمونه ای بالغ بر 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است،نشان می دهد افرادی با نیاز به تعلق بیشتر ،نوع دوستی بیشتر،نیاز به رشد شخصی بیشتر و نیز خصوصیت کنجکاوی بیشتر از دیگران به ارسال پیامهای الکترونیکی تمایل دارند.
Despite the increasing popularity of viral marketing, the key factors influencing the new marketing strategy remains unknown. This paper examines one of the critical factors, Companies contacts motivations to pass along electronic message. The study of the theoretical background and field marketing, Research on the potential factors: 1.need to be part of a group. 2. need to be different. 3. altruism. 4. the need for personal growth on a number of electronic messages for others to investigate. We also investigate if high trait curiosity can indirectly lead to more forwarding by increasing the amount of electronic message consumed. Results of the study on a sample of over 300 Islamic Azad University students was conducted, show that Companies contacts, who are more individualistic and/or more altruistic, tend to forward electronic message than others