بررسی اقتصادی جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین دیزلی باری در ایران
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کار
1 - گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد رشته اقتصاد انرژی
کلید واژه: خودروی فرسوده, صرفه جویی, ناوگان دیزلی باری,
چکیده مقاله :
وسایل نقلیه سنگین دیزلی در مصرف سوخت های فسیلی نقش به سزایی دارندوبا بررسی متوسط سن این دسته از ناوگان در می یابیم که از خودرو های سنگین بیش از عمر مفید آنان بهره برداری می شود.بنابراین مصرف سالانه نفت گاز در این بخش روندی صعودی دارد و طی سالیان اخیر بودجه فزاینده ای را برای واردات این فراورده تخصیص داده است.بر این اساس کاهش مصرف سوخت مورد توجه دولت قرار گرفته و یکی از روشهایی که دولت می تواند برای تحقق اهداف خود از آن استفاده کند جایگزینی خودروهای فرسوده دیزلی است.در این مقاله با ارایه روشهای مختلف از رده خارج کردن و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین دیزلی باری مانند کامیونت،کامیون و کشنده،توجیه پذیری اقتصادی آن از دیدگاه دولت بررسی شده است.بر اساس نتایج به دست آمده و با توجه به ظرفیت تولید خودروسازان داخلی،تمام خودروهای سنگین باری را می توان با ترکیبی از خودروهای وارداتی و داخلی در طی 5 سال جایگزین نمود.
The road transportation system is responsible for goods and passenger transfer. One of the main problems in goods transportation section is the increasing consumption of gasoil. So due to the high consumption each year, the government has to allocate specific budget to import gasoil. This thesis assesses the cost-benefit of elder heavyduty vehicle replacement with new vehicles in three different scenarios from the government’s point of view. The scenarios investigate the replacement of old heavy duty vehicles with domestic products, imported vehicles and the combination of domestic products and imported vehicles respectively for a period of five years. According to the overall results, it is understood that from the government's, view replacement of older trucks with domestic and imported products is suitable.