تبیین مدل مفهومی رشد شرکتهای زایشی جهاد دانشگاهی
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارعاطفه ذوالفقاری 1 , سید رضا حجازی 2
1 - کارشناس پژوهشکده ICTو دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی و کارشناس ارشد کارآفرینی سازمانی دانشگاه تهران
2 - استادیار دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران
کلید واژه: رشد, شرکت زایشی دانشگاهی, مدل مفهومی, عوامل سازمانی,
چکیده مقاله :
روند رو به افزایش توجه به کارآفرینی در ایران و نقش پررنگ شرکتهای زایشی در انتقال دانش و تکنولوژی در جهان،اهمیت روزافزون این نوع شرکتها را نمودار کرده است .در این مقاله،مدل مفهومی رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی با مطالعه موردی شرکتهای زایشی جهاد دانشگاهی تبیین شده است.پژوهش حاضر،مطالعه ای آمیخته است که مدل اولیه آن در بخش کیفی با بررسی اسناد،بانکهای اطلاعاتی و مقالات انتشار یافته درباره شرکتهای زایشی شکل گرفته و عوامل اثرگذار بر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی بر اساس تحلیل داده های مصاحبه های عمیق با خبرگان دانشگاهی و موسسان و مدیران شرکتهای زایشی جهاد دانشگاهی شناسایی شده است.این عوامل عبارتند از عوامل فردی و سازمانی و محیطی به همراه شناسایی ابعاد آنها.در بخش کمی پژوهش،متغیر رابطه رشد و متغیرهای مستقل شامل عوامل فردی و سازمانی و محیطی با ابزار پرسشنامه همبستگی سنجیده شده است.اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم عوامل نیز با استفاده از آزمون ضریب رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بررسی شده است.نتایج مطالعه نشان داده است که عوامل سازمانی به صورت مستقیم و عوامل فردی و محیطی به صورت غیر مستقیم بر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی اثر د ارند و عوامل محیطی بیشتر بر عوامل فردی و کمتر بر عوامل سازمانی اثر میگذارند.به علاوه،عوامل سازمانی که به صورت مستقیم بر رشد شرکتهای زایشی جهاد دانشگاهی تاثیر دارندفخود نیز از عوامل فردی اثر پذیرفته الند.در پایان،بر مبنای یافته های این پژوهش،یک مدل مفهومی برای رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی تدوین و ارائه شده است.
Increasing attention to the entrepreneurship and highlighted the role of spin-off compainies in knowledge transfer and technology transfer have shown the increasing importance of spin-off companies.this paper has been explained the conceptual model of growth of academic spin-offs by case study:ACECR spin-offs.this study mixed qualitative and quantitative research methods.In qualitative part of this research by study documents and information resources and spin-off articles the first conceptual model has been created,then based on the sixteen in depth interview by academic experts,founder and manager of the ACECR spin-offs and analysis data,the influencing factors including individual and organizational and invironmental factors and their subcategories have been identified and accepted.In the quantitative part of study,with the questionnaire,correlation between dependent variables and independent variables,individual and organizational and environmental factors have been evaluated.The results with path analysis have been shown that organizational factors have a direct impact on growth of spin-offs and personal and environmental factors indirectly affect the growth of ACECR spin-off companies.Environmental factors effect on individual factors and have less impact on organizaional factors then,individual factors influence on organizational factors and organizational factors directly effect on the growh of ACECR spin-offs