خوشه بندی خودرو سازان بر اساس تابع تولید اقتصادی با استفاده از تحلیل پوششی داده ها
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارسمیه رضایی 1 , غلامرضا امین 2 , میر بهادر قلی آریا نژاد 3
1 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشیار،عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
3 - استاد،عضو هئیت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
کلید واژه: تحلیل پوششی داده ها, تابع تولید, خوشه بندی, صنایع خودرو سازی, سایپا,
چکیده مقاله :
خوشه بندی به کمک تحلیل پوششی داده ها(DEA) شناسایی روابط پنهان بین عوامل ورودی و خورجی واحدهای تصمیم گیری در تعیین تابع تولید آنهاست.در این مقاله به کمک خوشه بندی بر اساسDEA توابع تولید واحدهای تصمیم گیری صنایع خودرو سازی(از جمله سایپا) به صورت تفکیک شده مشخص می شود.تعیین توابع تولید خودروسازان و استفاده از انها در تفکیک صنایع مشابه با قابلیت در نظر گرفتن همزمان چندین عامل ورودی و خروجی از مزیتهای روش خوشه بندی بر اساس DEA است.در نتیجه به کارگیری این روش نه تنها دسته ای را که هر واحد خودرو سازی به آن تعلق دارد مشخص شده است:بلکه نوع تابع تولید واحدهای هر دسته نیز شناسایی میگردد. از طرف دیگر با مقایسه تابع تولید به کار رفته در خوشه های متفاوت اطلاعات مهمی در مورد چگونگی استفاده از منابع در ترکیب ورودی ها برای صنایع متفاوت به دست می آید.
DEA-based clustering approach reveals the input–output relationships hidden in the data items of input and output. DEA-based clustering approach employs the piece-wise production functions derived from the DEA method to cluster the car companies. Estimate production function for each car company by input-output data is the benefit of this method. Thus, each car company (like Saipa) not only knows the cluster that it belongs to, but also checks the production function type that it confronts. It is important for managerial decision-making in different fields where decision-makers are interested in knowing the changes required in combining input resources.