ارائه مدل عوامل مؤثر بر موفقیت مؤسسات فناوری مالی در سطح مشتریان
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارساناز آهنگران 1 , فاطمه صمدی 2 , معصومه جعفری 3
1 - ندارم
2 - عضو هیات علمی دانشگاه ازاد واحد تهران شرق
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق
کلید واژه: مدلسازی ساختاری تفسیری, فناوری مالی, فین تک, موفقیت کسبوکار, تحلیل ساختار مالی,
چکیده مقاله :
مؤسسات فناوری مالی حجم گستردهای از مشاغل حوزه مالی در ایران را در برمیگیرد و موفقیت در این مشاغل به شاخصهای مختلفی وابستگی دارد که مشتریان یکی از این عوامل میباشد. ازاینرو شناسایی و طبقهبندی این عوامل میتواند راهبردی جهت مؤسسات نوپا در این زمینه برای رسیدن به مدل کنونی مؤسسات فین تک و همچنین میتواند دستورالعملی برای نگه داشت وضع فعلی مؤسسات فناوری مالی رشد کرده در حال حاضر باشد برای طراحی مدل عوامل مؤثر بر موفقیت مؤسسات فناوری مالی در سطح مشتریان در این پژوهش از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفادهشده است. در ادامه مدلسازی ساختاری تفسیری ISM تحلیل MICMAC نیز انجامشده است. هدف از تحلیل MICMAC بررسی و تحلیل نیروی نفوذ و نیروی وابستگی مؤلفهها است که در مرحله تشکیل ماتریس دریافتی نهایی، آنها محاسبهشدهاند. در انتها با بهکارگیری یک روش تصمیمگیری چندمعیاره تمام عوامل و شاخصهای مؤثر بر موفقیت مؤسسات فناوری مالی در سطح مشتریان با نظر خبرگان انجمن فین تک ایران رتبهبندی شدهاند. عوامل مؤثر بر موفقیت مؤسسات فناوری مالی در سطح مشتریان ، مشتری مداری رتبه یک را به خود اختصاص داده است. رتبههای بعدی به ترتیب بهچابکی، مدیریت امنیت، حاشیه سود کم، انطباق آسان، مقیاسپذیری و نوآوری تعلق میگیرد. مدل استخراجی از روش ISM به روش معادلات ساختاری مورد برازش قرار گرفت که نشان از ارتباط بین متغیرها دارد.
Financial technology institutions cover a wide range of jobs in the financial field in Iran, and success in these jobs depends on various indicators, of which customers are one of these factors. Therefore, the identification and classification of these factors can be a strategy for new institutions in this field to reach the current model of fintech institutions, and it can also be a guideline to maintain the current state of financial technology institutions that have grown at the moment, to design a model of factors affecting the success of financial technology institutions. At the customer level, in this research, the interpretive structural modeling method has been used. MICMAC analysis has also been performed in the continuation of ISM interpretive structural modeling.The purpose of MICMAC analysis is to investigate and analyze the power of penetration the power of dependence of the components that are calculated in the stage of forming the final received matrix, by using a multi-criteria decision-making method, all factors and indicators affecting the success of financial technology institutions at the level of customers have been ranked by the opinion of the experts of the Fintech Association of Iran. Factors affecting the success of financial technology institutions at the customer level, customer orientation has taken the first place. The next ranks are given to agility, security management, low profit margin, easy adaptation, scalability and innovation, the model derived from the ISM method was fitted to the structural equation method, which shows the relationship between the variables.
_||_