طراحی مدل بازاریابی در سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران با رویکرد تحلیل تم
محورهای موضوعی : پژوهشنامه اقتصاد و کسب و کارالناز نوری 1 , حمید کاکائی 2 , مرجان دامن کشیده 3
1 - دانشگاه پیام نور
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ، تهران ، ایران
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: دیمتل, بازاریابی, ارتباط با مشتری, قابلیت سنجش بازار, کارکرد بازاریابی,
چکیده مقاله :
هدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی در سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران با رویکرد تحلیل تم و دیمتل است. پژوهش با درک نقش و اهمیت بازاریابی در صنعت مزبور و با توجه به ضعف مطالعات پیشین در خصوص معرفی یک مدل جامع اجرا گردید. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی و کمی شامل خبران دانشگاهی و صنعت مرتبط با موضوع پژوهش بوده است. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمهساختار یافته و در بخش کمی، پرسشنامه مقایسات زوجی برای نظرسنجی از خبرگان بوده است. تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل تم و در بخش کمی با استفاده از تکنیک دیمتل صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که مدل بازاریابی سازمان صنعت، معدن و تجارت متشکل از سه بعد قابلیت سنجش بازار، قابلیت ارتباط با مشتری و قابلیت کارکردهای بازاریابی است که دو بعد قابلیت سنجش بازار و قابلیت ارتباط با مشتری از اهمیت بیشتری برای توانمندی بازاریابی سازمان صنعت و معدن و تجارت برخوردار هستند.
The aim of the current research is to design a marketing model in Iran's industry, mining and trade organization with the approach of theme and DIMATEL analysis. The research was carried out by understanding the role and importance of marketing in the mentioned industry and considering the weakness of previous studies regarding the introduction of a comprehensive model. The studied community in the qualitative and quantitative section included academic and industry news related to the research topic. The tool of data collection in the qualitative part was semi-structured interviews and in the quantitative part, a pairwise comparison questionnaire was used to survey experts. Data analysis was done in the qualitative part by using the theme analysis method and in the quantitative part by using DIMATEL technique. The findings showed that the marketing model of the industry, mining and trade organization consists of three dimensions of market measurement capability, customer communication capability, and marketing functions capability, and the two dimensions of market measurement capability and customer communication capability are more important for the industry organization's marketing capability.
_||_