تبیین ابعاد اجرای برنامه درسی دوره ابتدایی در کلاس های چندپایه: یک پژوهش روشهای آمیخته اکتشافی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
مرجان خميس آبادي
1
,
محمد جوادی پور
2
*
,
کیوان صالحی
3
,
معصومه السادات ابطحی
4
1 - دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی، گروه مطالعات تربیتی و برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: اجرای برنامه درسی, دوره ابتدایی, کلاس چندپایه, پژوهش روشهای آمیخته اکتشافی.,
چکیده مقاله :
هدف اصلی از پژوهش حاضر تبیین ابعاد اجرای برنامه درسی دوره ابتدایی در کلاس های چندپایه بود. طرح پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش نظریه برخاسته از داده ها طرح سازاگرا استفاده شد. شرکت کنندگان شامل متخصصانی بودند که در حوزه برنامه درسی کلاس های چندپایه صاحبنظر و متخصص هستند. روش نمونهگیری به شیوه گلوله برفی و تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. داده ها با استفاده از کاربرگ مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری شد. یافته های بخش کیفی نشان داد ابعاد اجرای برنامه درسی دوره ابتدایی در کلاس های چندپایه معلم (آموزش معلمان، توانمندی معلمان و روش تدریس معلم)، محتوا و مواد آموزشی (عملیاتی و کاربردی، تعاملی بودن، محتوا بر اساس فناوری، استفاده از کتاب های کمک آموزشی و انتخاب محتوای موقعیتی)، هدف (شامل و زیرمولفه های آن شامل تعیین اهداف و تعیین سطوح یادگیری)، روش های ارزشیابی (تنوع در ارزشیابی، خودارزشیابی و بهره گیری از شیوه های نوین ارزشیابي کیفی)، دانش آموز (تفاوتهای فردی، جنسیتی و زبانی و گروه بندی دانش آموزان)، محیط یادگیری (تجهیزات مکانی و چینش کلاسی) و زمان یادگیری (برنامه ریزی و اولویت بندی) بود. در بخش کمی، مبتنی بر روش همبستگی، و پرسشنامه محقق ساخته، ۳۰ نفر از متخصصان حوزه برنامه درسی کلاس های چندپایه صاحبنظر مورد مطالعه قرار گرفتند. در تحلیل داده ها از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. تحلیل داده ها به تبیین ابعاد اجرای برنامه درسی دوره ابتدایی در کلاس های چندپایه منتج شد.
The main purpose of the current research was to explain the dimensions of the implementation of the elementary school curriculum in multi-grade classes. The research design was of mixed exploratory type. In the qualitative part, the method of the theory arising from the data, constructivist design was used. The participants included experts who are experts in the field of curriculum of multi-grade classes. The sampling method was continued until data saturation. The data was collected using a semi-structured interview worksheet. The findings of the qualitative part showed the dimensions of the implementation of the elementary school curriculum in the multi-level teacher's classes (teacher training, teacher's ability and teacher's teaching method), content and materials. educational (operational and practical, interactivity, content based on technology, use of educational aid books and selection of situational content), purpose (including and sub-components) It includes setting goals and determining learning levels, evaluation methods (diversity in evaluation, self-evaluation and using new evaluation methods) Qualitative (, student) Individual, gender and language differences and grouping of students, learning environment (spatial equipment and classroom arrangement) and learning time (planning and prioritization). Experts in the field of multi-grade curriculum were studied. In the data analysis, exploratory and confirmatory factor analysis was used to explain the dimensions of the primary course curriculum in the resulting multi-grade classes became.
منابع
احمدی، لیلا؛ قهرمانی، جعفر و عظیمی، محمد. (1399). شناسایی و بررسی مؤلفههای معروف برنامه درسی کلاسهای چند پایه براساس تجارب و مفروضههای جهانی. مجله دانشکده پزشکی. 63، 228-218.
اسلامی، ابراهیم؛ نظری، حسین؛ آبقه ئی، ابوالقاسم و حاج محمدی، موسی. (1402). اهمیت و ضرورت تشکیل کلاس های چند پایه و چگونکی اداره ی این کلاس ها. شانزدهمین کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره و علوم تربیتی.
ترابی، فرزانه؛ نجارباشی، مریم؛ روچینی، محمد و ایزدی گنابادی، آرزو. (1401). بررسی برنامه درسی تلفیقی در مدارس چند پایه. دهمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران.
عزتی، خاتون. (1399). بررسی روشها و راهبردهای تدریس در کلاسهای چند پایه با تأکید بر روش یادگیری خودراهبری. پژوهشهای مدیریت در جهان اسلام، 2(2)، 69-61.
مشکین فام، مژده؛ اکبری خسروی بابادی، علی؛ عباسی سروک، لطف الله و پوشنه، کامبیز. (1402). شناسایی عناصر برنامه درسی کلاس های چند پایه دوره ی ابتدایی. فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت. 7، 139-126.
Hall, T., Connolly, C., Grádaigh, S. Ó., Burden, K., Kearney, M., Schuck, S., … Kosmas, P. (2020). Education in precarious times: A comparative study across six countries to identify design priorities for mobile learning in a pandemic. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 433-442.
Karaçoban, Fatma. & Memet Karakuş. (2022). Evaluation Of The Curriculum Of The Teaching In The Multigrade Classrooms Course: Participatory Evaluation Approach. Pegem Journal Of Education And Instruction, 12(1), 84-99.
Fat, Silvia. (2015). Curriculum Design For A Training Program In Multigrade Instruction. Faculty Of Psychology And Educational Sciences, Teacher Training Department, Șos. Panduri Nr. 90, Bucharest, Romania.
Manzano, E. C., & Magalona, J. D. (2023). Attitude Towards Teaching And Professional Qualification Of Prospective Teachers In A Multi-Grade Classroom. Epra International Journal Of Multidisciplinary Research (Ijmr), 9(4), 187-190.
Naparan, Genesis B. Vivian G. Alinsug. (2021). Classroom Strategies Of Multigrade Teachers. Social Sciences & Humanities Open. 3, 1-6.
Ortiz-Wythe, Bianca., Mark R. Warren and Andrew R. King. (2022). Intersectional Organizing and Educational Justice: How Lived Experience Influences Community Organizers’ Understanding and Practice of Intersectional Organizing. Soc. Sci. 11(147), 1-23.
Ogier, S. (2022). A Broad and Balanced Curriculum in Primary Schools: educating the whole child. A Broad and Balanced Curriculum in Primary Schools, 1-100.
Olmos-Gómez, M. D. C., Luque Suárez, M., Ferrara, C., & Olmedo-Moreno, E. M. (2020).
Quality of higher education through the pursuit of satisfaction with a focus on sustainability.
Sustainability, 12(6), 2366.
Okamoto, Y. (2020). Opportunities and challenges in multigrade teaching using direct and indirect teaching methods with Zurashi and Watari approaches in the Philippines: Kagay-Anon Ria schools experiences. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3652738 or http://dx.doi.
org/10.2139/ssrn.3652738
Pradhan, S. (2022). Multi-grade Teaching impact in Extended Classroom. International Journal of Humanities and Educational Development (IJHED), 4(1), 23-26.
Ridge, N., & Kippels, S. (2019). UNESCO, education, and the private sector: A relationship on whose terms?: Commodification, the market and business involvement. In Researching the Global Education Industry. Palgrave Macmillan.
Silver, D. (2022). A Theoretical Framework For Studying Teachers' Curriculum Supplementation. Review Of Educational Research, 92(3), 455-489.
Tayoni, Aleli C., Ferdinand T. Abocejo. (2023). The Multigrade Education Program: A Policy Evaluation. International Journal Of Academic Pedagogical Research (IJAPR). 7(1), 1-6.
Tabot, a. and Tuimur, n. (2022). The Role of Curriculum Objectives and Evaluation in Development of Instructional Efficacy in Special Needs Education among Primary Teacher Trainees in Kenya. European Journal of Education and Pedagogy. 3(3), 128-134.
UNESCO. (2020b). UNESCO. (2020b). Right to Education Under Pressure: Main Challenges and Transformative Actions in the Educational Response to the Mixed Migratory Flow of the Venezuelan Population in Peru. Https://Unesdoc. Unesco.Org.
UNESCO. (2022). The Right To Education In The 21st Century: Findings From The International Seminar On The Evolving Right To Education. Https://Unesdoc.Unesco.Org/Ark:/48223/ Pf0000381108
Wahab. M. Y. (2018). The Effectivity Of Physical Fitness Test On Multi Level Run To Improve Students’ Motivation. Performance And Achievement. In Proceeding International Seminar
Warren, Mark R. (2022). Willful Defiance: The Movement to Dismantle the School-to-Prison Pipeline. New York: Oxford University Press.
Wiafe, Ernestina (2022). School Dropout Among Children and Its Implication(s): Perspectives from Rural Ghana. Available at: https://www.researchgate.net/publication/362467632_School_Dropout_Among_Children_and_Its_Implications_Perspectives_from_Rural_Ghana.