ارایه الگوي سلامت سازمانی مدارس ابتدائی استان بابل عراق براساس متغیرهای هنجاری و رفتاری
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیاحمد نوری صابح 1 , محمدنقی ایمانی 2 * , مريم هاشم حمد هاشم البدری 3 , اصغر شریفی 4 , محمدعلی نادی 5
1 - دانشجوي دكتري تخصصي مديريت آموزشي، گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3 - استاديار گروه علوم تربيتي، واسط، عراق.
4 - استادیار/دانشگاه آزاد اسلامی
5 - استاد تمام گروه علوم تربيتي، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامي، اصفهان، ايران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارایه الگوی سلامت سازمانی مدارس ابتدائی استان بابل عراق بر اساس متغیرهای هنجاری و رفتاری انجام شده است. روش تحقيق از نظر هدف توسعهاي و از نظر شيوه گرداوري داده ها توصيفي- پيمايشي بوده است. جامعه آماري شامل کلیه مدیران مدارس ابتدايي در استان بابل عراق و متخصصان و اساتید تعلیم و تربیت دانشگاهی بوده كه از بين انها 12 نفر با توجه به اصل اشباع نظري بصورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به كمك مصاحبه نیمه سازمان یافته، داده ها از اين نمونه ها گردآوري شده است. با تحلیل محتوای مصاحبهها و استخراج کدها، ابعاد و مولفههای سلامت سازمانی در مدارس ابتدائی استان بابل عراق شناسايي شدند. فرایند کدگذاری نظری دادهها از طریق نرمافزار مکس کیودا نسخه 2020 صورت گرفت. با تحلیل محتوای مصاحبهها و استخراج کدها، ابعاد و مولفههای اجرای نقش نظارتی مدیران مدارس متوسطه در استان واسط عراق شناسایی شدند. فرایند کدگذاری سه گانه باز، محوری و انتخابی دادهها از طریق نرمافزار MAXQDA نسخه 2020 صورت گرفته است.يافته ها نشان داد که در پایان فرایند کدگذاری باز، 53 مفهوم برچسبگذاری شدند. در اين مرحلۀ مفاهیم اولیه بررسی، تحلیل و دستهبندی شدند تا مقولات فرعی شناسایی شوند. بر این اساس در کدگذاری محوری 14 مقولۀ فرعی از بین 53 کد باز استخراج شدند. این الگو با دو بعد اصلی شامل بعد هنجاری با 9 مولفه اهداف و استراتژی سازمانی، سبکهای مدیریت و رهبری، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمان، شرح وظایف، ارتباطات سازمانی، سبکهای تصمیمگیری و بعد رفتاری با ارزشها، انگیزش، شخصیت، رضایت شغل، خلاقیت و نوآوری مشخص شده اند.
This research has been done with the aim of presenting the model of organizational health of elementary schools in Babol province of Iraq based on normative and behavioral variables. The research method was descriptive-survey in terms of developmental goal and in terms of data collection method. The statistical population included all principals of elementary schools in Babol province of Iraq and university education specialists and professors, among whom 12 people were purposefully selected as a sample according to the principle of theoretical saturation and with the help of semi-structured interview, data was collected from these samples. By analyzing the content of the interviews and extracting the codes, the dimensions and components of organizational health were identified in the elementary schools of Babol province, Iraq. The process of theoretical coding of the data was done through the Max Kyoda software version 2020. By analyzing the content of interviews and extracting codes, the dimensions and components of the implementation of the supervisory role of secondary school principals in Wasit province of Iraq were identified. The triple open, central and selective coding process of the data was done through MAXQDA software version 2020. The findings showed that at the end of the open coding process, 53 concepts were labeled. In this phase, the primary concepts were examined, analyzed and categorized to identify subcategories. Based on this, in axial coding, 14 subcategories were extracted from 53 open codes.