طراحی سیستم آموزشی سواد رسانه ای به نوجوانان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیفاطمه عارضی 1 , نرگس حسن مرادی 2 , سجاد مهدی زاده 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، دانشکده علوم انسانی
2 - گروه مدیریت آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه فرهنگ و تربیت، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران
کلید واژه: سواد رسانه ای, طراحی سیستم آموزش, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی سیستم آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان مقطع دوم متوسطه در سال 1402 انجام شده است.در این مقاله از روش های کیفی و کمی به صورت متوالی بهره برده شده است .مرحله اول پژوهش به کمک پرسشنامه از 384 نمونه دانش آموزان سطح سواد رسانه ای آنها سنجیده شد، سپس به کمک تمامی منابع مربوطه با در نظر گرفتن کد گذاری پیرامون موضوع مورد بحث، سرفصل های مناسب برای تدریس این سواد تعریف شده و سپس در این مرحله که با روش پیمایشی است 8 نفر از متخصصین به روش زنجیره ای انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند تا صحت و اهمیت سرفصل های انتخاب شده سنجیده شود. .حجم نمونه بر اساس قانون اشباع نظری تعیین شده است. یافته های به دست آمده نشان داد سرفصلهای آموزش سواد رسانه ای شامل 8 مولفه درک پیام رسانه ای و اجزای آن، ارزیابی منابع و سوگیری، شهروندی دیجیتال و حریم خصوصی آنلاین، سواد خبری و بررسی حقایق، سواد رسانه ای و رسانه های اجتماعی، سواد رسانه و تبلیغات، سواد رسانه و رسانه های تصویری، تولید رسانه و فرهنگ آن است. .برای محاسبه ضریب توافق متخصصان نسبت مجموع افرادی که گزینه های خیلی زیاد و زیاد را انتخاب کرده بودند به کل متخصصین تقسیم شد .بررسی ضرایب توافق در خصوص همه سرفصلهای آموزشی و روشهای آموزش بالاتر از 0.6 است که حاکی از اعتبار نتایج به دست آمده است.
The present research was carried out with the aim of designing a media literacy education system for second year high school students in 1402. For this purpose, qualitative and quantitative methods have been used in the form of a mixed qualitative and quantitative exploratory design. The first stage of the research was measured with the help of a questionnaire from 384 samples of students, their level of media literacy, then with the help of all sources Relatedly, taking into account the coding around the topic under discussion, the appropriate headings for teaching this literacy have been defined, and then in this stage, which is a survey method,8 experts were selected in a chain method and interviewed to determine the validity and importance. The selected headings should be measured. The sample size is determined based on the theoretical saturation law. The findings showed that the topics of media literacy education include 8 components of understanding the media message and its components, evaluation of sources and bias, digital citizenship and online privacy, news literacy and fact checking, media literacy and social media, literacy Media and advertising, media and visual media literacy, media production and its culture. In order to calculate the agreement coefficient of the experts, the ratio of the total number of people who chose too many options was divided by the total number of experts. Checking the agreement coefficients regarding all educational topics and teaching methods is higher than 0.6, which indicates the validity of the obtained results.
اشرفی ریزی، حسن زاده وکاظم پور.(1393) ميزان سواد رسانهاي و اطلاعاتي در بين دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي اصفهان. نشریه مدیریت اطلاعات سلامت
شکر خواه، یونس. (1387(، سواد رسانه ای، شصت و هشتمین شماره فصلنامه رسانه
حسین زاده و محمدی (۱۳۸۹، ۷۰)، طراحی الگویِ آموزش سواد رسانهای به نوجوانان، فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی
سرمد، زهره؛ حجازی، الهه و عباس بازرگان(1390) روش تحقیق در علوم رفتاری، تهران: انتشارات آگه.
فلسفی، سيدغلامرضا (1393)، بررسي رابطه سواد رسانه اي با سبك زندگي(موردمطالعه): نوجوانان 15 تا 18 ساله دبيرستاني منطقه شش تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شرق.
بهاره نصیری،آمنه بختیاری، هادی حسینی(1397)، آموزش سواد رسانه ای به دانش آموزان پایه ششم با رویکری بر تفکر انتقادی، فصلنامه پژوهش در نظام های اموزشی
گلشنی،مکی آل آقا، اعتماداهری (1397)، طراحی الگوی برنامه درسی آموزش شهروندی برای دانش آموزان، فصلنامه پژوهش در نظام های
Lauri Palsa, Saara Salomaa, NATIONAL AUDIOVISUAL INSTITUTE, FINLAND https://doi.org/10.19195/1899-5101.13.2(26).2
Buckingham, D. (2003). Media education: Literacy, learning, and contemporary culture. Polity Press.
Buckingham, D. (2019). The media education manifesto. The Polity Press.
Bulger, M., & Davison, P. (2018). The promises, challenges, and futures of media literacy. Journal of Media Literacy Education, 10(1), 1–21. https://doi.org/10.23860/JMLE-2018-10-1-1.
Burgess, J. (2007). Vernacular creativity and new media. Queensland University of Technology.
Carlsson, U. (2018). En inledande kommentar. In U. Carlsson (Ed.), Medie- och informationskunnighet (MIK) i den digitala tidsåldern – en demokratifråga. Kartläggning, analys, reflektioner (pp. 173–174). Nordicom.
Celot, P. (2009). Study on assessment criteria for media literacy levels. EAVI.
Chung, S. K., & Kirby, M. S. (2009). Media literacy art education: Logos, culture jamming, and activism. Art Education, 62(1), 34–39. https://doi.org/10.2307/27696317.
Cooper, C. B. (2011). Media literacy as a key strategy toward improving public acceptance of climate change science. BioScience, 61(3), 231–237. https://doi.org/10.1525/bio.2011.61.3.8.
Council of the European Union. (2018). Council recommendation on key competences for lifelong learning. Council of the European Union
Alexander Fedorov a , Galina Mikhaleva, Current Trends in Media and Information Literacy in Research and Scientific Publications of the early 21st century, DOI: 10.13187/ijmil.2020.2.153 www.ejournal46.com
UNESCO. Global Framework on MIL Indicators. [On Line]. 2013; Available from: URL: http://www.unesco.org/new/en/communication-and-information/media-development/media-literacy/globalframework-on-mil-indicators.
Wilson C. Media and Information Literacy: Pedagogy and Possibilities. Comunicar 2012; 20(39): 15- 22.
Moeller S, Joseph A, Lau J, Carbo T. Towards media and information literacy indicators. Paris: UNESCO; 2011
Moscow-declaration-on-media-and-information-literacy. [On Line]. 2012; Available from: http://www.ifla.org/publications/moscow-declaration-on-media-and-information-literacy.
Singh J. Placing Media and Information Literacy at the Core of Instruction. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies; 2012; Moscow, Russian Federation.
Whithworth A, McIndoe S, Whitworth C. Teaching Media and Information Literacy to postgraduate students 2011; 10 (1):35- 42
Whithworth A. The design of Media and Information Literacy. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies; 2012; Moscow, Russian Federation.
Lee Alice YL. Promoting Media and Information Literacy (MIL) in Hong Kong: A Network Model Strategy. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies; 2012; Moscow, Russian Federation
Mader S. Transforming Students into Scholars: Creating MIL Competencies through Communicating Research. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies; 2012; Moscow, Russian Federation
Begum D. Promoting Media and Information Literacy: A Case Study of Bangladesh Public Sector. Proceeding of International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies; 2012; Moscow, Russian Federation
Finquelievich S, Feldman P, Fischnaller C. Public policies on Media and Information Literacy and education in Latin America: overview and policies. Proceeding of the International Conference on Media and Information Literacy for Knowledge Societies; 2012; Moscow, Russian Federation.
Saleh I. Media and Information Literacy in South Africa: Goals and Tools. Comunicar 2012; 20(39): 35- 43.
Pereira S, Pinto M, Pereira L. Resources for media literacy: mediating the research on children and media. Scientific Journal of Media Education 2012; XX (39): 91-9.