رابطه شادکامی با کمالگرایی و سبک های دفاعی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیکبری محمدی میرزایی 1 , معصومه بهبودی 2
1 - دانشگاه آزاد واحد رودهن، گروه مشاوره ، رودهن، ایران
2 - دانشگاه آزاد واحد رودهن، گروه مشاوره ، رودهن، ایران
کلید واژه: شادکامی, سبک های دفاعی, کمالگرایی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش رابطه شادکامی با کمالگرایی و سبک های دفاعی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن بوده است. روش پژوهش همبستگی از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل کلیه ی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال 1395 می باشد که تعداد آنها 400 نفر است. حجم نمونه با رعایت نسبت زن و مرد240 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها 1) پرسشنامه شادکامی (آکسفورد)، 2) پرسشنامه کمالگرایی(هُویت و فلت) و 3) پرسشنامه سبک های دفاعی (DSM-40) است. در بخش آمار توصیفی به توصیف نمونه ی آماری در قالب شاخص های مرکزی و شاخص های پراکندگی مانند میانگین - میانه - نما - واریانس - انحراف معیار وجداول توزیع فراوانی استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که بین شادکامی و سبک های دفاعی رشد یافته رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. و بین شادکامی با کمالگرایی و شادکامی با سبک های دفاعی در این پژوهش رابطه معناداری دیده نشده است.
The aim of the study was the relationship of the happiness with perfectionism and defense styles among staff of Islamic Azad university Roodhen Branch. The research method is correlation of applied type. The population is all the staff at the Islamic Azad University in 1395 that their number is 400 persons. A sample of 240 people were chosen with respect to men and women. Together the data were used 1) happiness questionnaire Oxford(OHI) 2) perfectionism (Hewitt and flett ) 3) defense style questionnaire (DSQ – 40). The descriptive statistics to characterize the sample in the form of centeral tendency and dispersion indices manndmyangyn، median، mode ، variance ، standard deviation and frequency distribution tables were used. In multivariate regression was used inferential statistics. To findings show that there is a relationship positive and meaningful between wellbeing and mature defense styles and the happiness with perfectionism and happiness with defense styles in this research relationship was not statistically significant.
آرگایل،م.(1388). روانشناسی شادی. ترجمه مسعود گوهر انارکی، حمید طاهر نشاط دوست، حسن پالاهنگ و فاطمه بهرامی. اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی(تاریخ انتشار به زبان اصلی،2001)،ص:124-126.
امیر پور، ب. (1391). رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن با شادکامی و عزت نفس اجتماعی دانشجویان. فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره پنجم، شماره سوم، ص: 143-147.
اتکینسون، ریچارد،اسمیت، ادوارد، بم، داربل، هوگسما(1389). زمینه روانشناسی هیلگارد. ترجمه براهانی، محمد تقی؛ کریمی، یوسف؛ شهرآرای، مهرناز؛ بیرشک، بهروز،بیک، مهرداد، گاهان، نیسان، زمانی، رضا، بناب، مهدی محی الدین، تهران،رشد.167-170.
برنا، م.،و سواری، ک. (1388). ارتباط ساده و چندگانه نگرشهای مذهبی، سلامت روانی، رضایت از زندگی و عزت نفس با احساس شادکامی در بین دانشجویان. مجله یافتههای نو در روانشناسی، شماره سوم، ص: 76-86.
برنز، دیوید، از حال بد به حال خوب ، ترجمه مهدی قراچه داغی ،( 1383)،85-89.
بشارت ، محمد علی ، جوشن لو ، محسن و میرزمانی ، سید محمود (1384) . رابطه سبک های دلبستگی و کمال گرایی مثبت و منفی . کجله علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه سیستان و بوچستان دوره اول ، 79،63،ص:100-105.
پسندیده، ع.، گلزاری، م.،و براتی سده، ف. (1391). پایه نظری رضامندی از دیدگاه اسلام. مجله روانشناسی و دین، سال پنجم، شماره چهارم، ص: 85-104.
ثابت ، مهرداد ، لطفی کاشانی ، فرح ،( 1389 ) ، هنجاریابی آزمون شادکامی اکسفورد ، فصلنامه اندیشه و رفتار ، شماره 15 ، 18-7، ص:24-29.
رفیعی، م.، موسوی پور، س.،و آقا نجفی، م. (1389). بررسی شادکامی، سلامت روانی و ارتباط بین آنها در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک در سال 1389. مجله علمی- پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اراک، سال پانزدهم، شماره سوم، ص: 15-25.
عباس زاده، م.، علیزاده، م.، کوهی، ک.،و علیپور، پ. (1390). انواع سرمایهها، حلقه مفقوده در تبیین شادکامی دانشجویان تبریز. فصلنامه علمی- پژوهشی رفاه اجتماعی، سال سیزدهم، شماره پنجاه و یکم، ص: 215-244.
عبد خدایی، محمد سعید، مهرام، بهروز ، ایزانلو، زهرا (1390). بررسی رابطه بین ابعاد کمالگرایی و اضطراب پنهان در دانشجویان، پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره (1)، ص:47-58.
هیلگارد، ا.، اتکینسون، ر (1370) زمینه روانشناسی . ترحمه.م.ن.، براهنی و همکاران. تهران: انتشارات رشد
Blankstein.K.R.&Dunkley.D.M, (2002), Evaluativeconcerms, Self-critical, and personal standards perfectionism: A Structural Equation Modeling strategy. In -G. L, Flett & P.L. Hewitt, (Eds). Perfectionism: Thtory, Research and treatment. pg 258-315.
Bowins (20004), Psychological Defense Mechanisms: A New Perspective. The American Journal of Psychoanalysis, Vol.64. No.1.
Ellis, A, (1987), How to live with & without it. Secaucus, N, J, Citadel press.321-326.
Flett, G, L, & Hewitt. P.L.(2002). Perfectionism and maladjustment: An over view of theoretical, definitional, and treatment issues. pp: 5-31
Rice, K. G, & dellwo, J. P (2002). perfectionism and self- development: implicatios for college adjustment. Journal. F counseling and development, 80-118-196.
Veenhoven, R. (1993). Happiness in nations. Rotterdom: university Rptterdom, Netherlands.29-78.
Vaillant, G. E. (2000). Adaptive mental mechanisms: Their role in a psychology, American psychologist, 55: 89-98.
Zoccali, R. Muscatello, M. R. A, Bruno, A, Cedro, C. Campolo, D, Pandolof, G. Meduri, M. (2006). The role of defense mechanisms in the modulation of anger experience and expression: Gender.318-340.
_||_