بررسی اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی – عاطفی بر میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مشاوره گروهی- رویکرد رفتاردرمانی عقلانی ـ عاطفی – مهارت های اجتماعی – دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی,
چکیده مقاله :
یکی از گرانمایه ترین سرمایه های جوامع بشری وجود نسل نوجوان است . آنها باید با کسب مهارت های اجتماعی ، دراجرای بسیاری از اعمال پیچیده فردی و میان فردی حیات تسلط یابند . اما بسیاری از مواردی که مشکلات ارتباطی نامیده می شوند ، درواقع مشکل تفکر هستند . پژوهش حاضر از نوع پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون، با گروه آزمایش وکنترل می باشد که به منظوربررسی اثربخشی مشاوره ی گروهی بارویکرد رفتاردرمانی عقلانی ـ عاطفی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان دخترمقطع راهنمایی درمدارس ناحیه یک شهرکرج درسال 91-90 صورت گرفت . بدین منظور به 95نفر از دانش آموزان که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند ، پرسشنامه باورهای غیر منطقی جونز و مهارت های اجتماعی نوجوانان ، ارائه شد وپس ازبررسی اولیه و نمره گذاری ،16نفر که نمره بالاتری در آزمون باورهای غیر منطقی و نمره پایین تری در آزمون مهارت های اجتماعی داشتند، به صورت تصادفی در دوگروه آزمایش وکنترل قرار گرفتند.گروه آزمایش به مدت 10جلسه 5/1ساعته در مشاوره ی گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی شرکت کردند. پس از پایان جلسات از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد.سپس داده ها با استفاده از آزمونt مورد تجزیه تحلیل قرارگرفتند.درپایان ، این نتیجه حاصل شد که مشاوره گروهی با رویکرد عقلانی ـ عاطفی ، بر افزایش مهارت های اجتماعی دانش آموزان مؤثر است .
One of the most valuable assets of human society is adolescent generation. They should master social skills in execution of complex personal and interpersonal actions of life. But many cases which are called communicative problems, in fact, are thinking difficulty. This research is quasi experimental with presenting pre-test and post-test plan with experimental and control groups. The study was conducted in order to evaluate the impact of group consulting with rational-emotive behavior therapy approach on social skills of female students of guidance schools in district 1 of Karaj city in the academic year of 2011-2012. For this purpose, 95 students were selected on random sampling method. Jones' Irrational Beliefs Questionnaire and social skills of adolescents were administered. After initial studies and scoring, 16 individuals who obtained higher scores in the first test and lower scores in social skills test were divided in two groups of experimental and control randomly. The experiment group participated in group consulting with rational-emotive approach for 10 sessions, and each session took 1.5 hours. After the completion of sessions, both groups were tested by post-test method. Then, the data were analyzed by using t-test. The results showed that counseling group with rational-emotive approach is effective in increasing the social skills of students.