بررسی عملکرد مدیران دبیرستان های شهر تهران برمبنای مؤلفه های توانمندسازی مدیران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: توانمند سازی, عملکرد مدیران آموزشی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر درباره پژوهشی است با عنوان بررسی عملکرد مدیران دبیرستان های شهر تهران بر مبنای مؤلفه های توانمند سازی مدیران، و اهداف آن تعیین ابعاد و مؤلفه های توانمندسازی مدیران آموزش در مقطع متوسطه شهر تهران، تعیین میزان عملکرد مدیران آموزشی در وضعیت کنونی نسبت به مؤلفه های تعیین شده برحسب سابقه مدیریت، مدرک تحصیلی و جنسیت می باشد. پژوهشگر به منظور دستیابی به اهداف خود، جامعه آماری را کلیه مدیران دبیرستان های شهر تهران، شامل 1261 نفر و نمونه آماری را 297 نفر طبق جدول کرجسی و مورگان از مناطق آموزشی شهر تهران از هر منطقه (شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز) به روش نمونه گیری نسبی و تصادفی ساده انتخاب کرد. برای تهیه ابزار اندازه گیری از پرسش نامه محقق ساخته استفاده نمود که پس از مطالعه عمیق مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شد و پس از اصلاحات لازم توسط 10 نفر از افراد صاحب نظر، 40 زیر مؤلفه در نظر گرفته شد و روایی آن نیز از طریق نظر سنجی از 10 نفر صاحب نظر پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ، پس از اجرای آزمایشی پرسش نامه بین 30 نفر از مدیران با ضریب 85/0 تأیید شد. پس از اجرای اصلی 327 پرسش نامه با احتمال10% عدم برگشت توزیع و در نهایت 306 پرسش نامه جمع آوری و داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شد. داده های جمع آوری شده از طریق آمار توصیفی شامل (جداول توزیع فراوانی، فراوانی درصدی، میانگین، انحراف معیار، ضریب کمی و کشیدگی) و آمار استنباطی شامل (تک نمونه ای، آزمون t گروه های مستقل و آزمون تحلیل واریانس یک طرفه) از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که مؤلف های توانمندسازی مدیران شامل ساختار سازمانی، جوسازمانی، ویژگی های فردی مدیریت و مهارت های مدیریت طبقه بندی شدند. مؤلفه مهارت های مدیریت بیشترین تأثیر و مؤلفه ساختار سازمانی و کمترین تأثیر را در توانمندسازی مدیران دارد. هم چنین از دیدگاه مدیران با اطمینان 95% بین میزان میانگین عملکرد مدیرانی که مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس دارند، با عملکرد مدیرانی که دارای مدرک فوق دیپلم هستند، تفاوت معنی دار وجود دارد. یعنی میزان میانگین عملکرد مدیرانی که دارای مدرک فوق لیسانس هستند، بیش از مدیرانی است که دارای مدرک فوق دیپلم بودند. همچنین بین میزان میانگین عملکرد مدیرانی که دارای سابقه مدیریتی بین 3 الی 6 سال و سابقه بیش از 10 سال هستند، تفاوت معنادار وجود دارد. یافته دیگر آن است که جنسیت مدیران در میزان عملکرد آن ها تأثیری ندارد.
This article has been written according to the research has been done to determine the main components and dimensions of educational managers' empowerment from Tehran high schools managers' point of view and to set the amount of educational managers' performance in the current situation in terms of their sex, management background and schooling document. The statistics population was all the managers serving in Tehran high schools conclude 1261 people in 1387-88. The sampling chosen about 297 people according to Kerjsy & Morgan's sample defer mining table by simple random & stratified sampling method. To prepare the researcher made questionnaire, the research literature & previous researches have been studied deeply, and after expert judgment by expert (10 people), 40 sub components extracted, and its vality confirmed, and its reliability was confirmed by koronback coefficient test by 0/856 which shows hig reliability. The collected data, analyzed by descriptive estatic as frequency distribution table, percent frequency, mean, mode, standard diviation, varience, …. and deferential statistic such as one sample T-test, independent, T-test, A nova and way analysis test. The results showed that managers empowerment components are organizational structure, organizational climate, management individual traits, management skills. Among the mentioned components, the management skills has got the most effect and organizational structure the less impact on managers' empowerment. There is meaning ful difference between the performance of managers of batter of art and master of art degree with degrees less them. The managers performance with more than 10 years back-ground is more than those who have 3-6 years back ground and the managers' sex have no impact on their performance mean.