بررسی و تبیین زیرساختهای مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, زیرساختهای مدیریت دانش, عامل مدیریتی, عامل فنی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی وضعیت زیرساخت های مدیریت دانش در دانشگاه های مازندران، گیلان، تهران، تربیت مدرس و فردوسی می باشد. محورهای مورد بحث در این مقاله در سه محور؛ عامل مدیریتی، فرهنگ سازمانی و عوامل فنی خلاصه می شود. برای انجام این پژوهش توصیفی، مقطعی و کاربردی از پرسشنامه استفاده شدکه پس از سنجش روایی و پایایی بر اساس نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده سهمیه ای بین 346 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه های مورد مطالعه توزیع شد. تجزیه و تحلیل داده های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار SPSS16 و LISREL8.5 صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که از نظر زیرساخت های فنی برای مدیریت دانش در دانشگاه های منتخب به جز دانشگاه های مازندران و گیلان، هم اکنون مشکلی وجود ندارد، ولی از نظر عامل مدیریتی و نیز از نظر فرهنگ سازمانی در کلیه دانشگاه های منتخب، شرایط موجود پایین تر از میانگین است.
This study aimed to survey the status of the basis of knowledge management in Mazandaran, Gilan, Tehran, Tarbiyat Modarres and Ferdowsi Universities. The researchers surveyed the managerial, organizational culture and technical factors in this paper. This is a descriptive and cross-sectional research study. The study population includes all the members of teaching departments of selected-universities. Using a classified random sampling, the data were collected through the distribution of a questionnaire among the 390 subjects of the academic staff of selected-universities. SPSS16.0 and LISREL8.5 were used for statistical analysis. The results of research showed that there was not any problem regarding technical basis in selected universities (except Mazandaran and Gylan Universities). But, concerning the factors like, managerial and organizational culture, the results showed that all selected universities aere below the mean.
- اخوان، پیمان و روحاله باقری. (1389)، مدیریت دانش: از ایده تا عمل، نشر آتینگر. چاپ دوم. تهران.
- رحیمیــان، حمید و هانیه شامــی زنجانـــی. زودآیند. تأثیر عوامـــل فرهنگ سازمانـــی بر استقرار فرآینـــدهای مدیریت دانش در معاونت فنـــاوری و برنامهریـــزی سازمان امور مالیاتـــی کشـــور، فصلنـــامه علوم و فناوری اطلاعات.
- عباسی، زهره و مهری پریرخ. (1388)، بررسی تإثیر فرهنگ سازمانی بر اجرای مدیریت دانش در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دومین کنفرانس ملی مدیریت دانش. تهران.
- طبرسا، غلامعلی و نوشین اورمزدی. (1387)، تبیین و سنجش عوامل زمینــــهای برای استقرار مدیریت دانش: مطالعـــة موردی در شرکت ملـــی پخش فرآوردههای نفتی ایـــران (منطقه تهران)، فصلنامه پیام (چشمانداز) مدیـــریت. 26: 39-69.
- هاشمپور، لیلا. (1389)، بررسی زیرساختهای مدیریـــت دانش در سازمان اسناد و کتابخانة ملی جمهـــوری اسلامی ایران، پایاننامه کارشناســـی ارشد. دانشگاه الزهرا.
-Anantatmula, Vittal. 2004. Criteria for Measuring Knowledge Management Efforts in Organizations. Theses of PhD. George Washington University.
-Alavi, M and Leidner D.E. 2000. Review knowledge management and knowledge management system: Conceptual foundations and research Issues. Organization studies. 4(14): pp:335-343.
-Alazmi, Mutirion and Zairi, Mohammad. 2003. Knowledge management critical success factors. Journal of knowledge management, 3(15):107-136
-Alle, Verna. 2001. 12 principles of knowledge management, Available at: www.kmadvantage.com/
-Argyris, C. 1991. Teaching smart people how to learn. Harvard Business Review. 3(69):99-109
-Bajaria, H. J. 2000. knowledge creation and management: inseparable twins. Total Quality Management, 11(4):502-573
-Blackler, F. 1995. The knowledge, knowledge work and organization: An overview and interpretation. Organization studies. 6(16): 1021-1046
-Bhatt, G.D. 2001. Knowledge creation and management between technologies. technologies and people. Journal of knowledge management. 1(5):68-75
-Benjamin Loh & et al. 2003. Applying Knowledge Management University Research. Singapore.
-Bobrow, D. and Winograd, T. 1997. A knowledge representation language. Available at: www.informatic.uni-trier~ley/db/indics/a-tree/w/winograd:tery.html
-Boisot, M., H. 1998. Knowledge assets: securing competitive advantage in the information economy, Oxford: Oxford University Press.
-Baumard, Philippe. 1999. Tacit knowledge in organizations. available at: www.amazon.co.uk/exec/ohidos/
-Brown, J. S. 1999. Knowledge Process, Available at: www.brint.com
-Casey, A. F. 1997. Thinking carefully about knowledge management. Available at: www.forbs.com
-Hariharan, A. 2002. Knowledge management: a strategic tool. Journal of Knowledge Management Practice. 3(3): 9-50. Available at: http://www.tlainc.com/artic146.htm
-Mathi, Kavindra. (2004). Key success factors for knowledge management. Available: http://www.dmreview.com.
-McDermott, R. and O'Dell. C. 2001. Overcoming cultural barrier to sharing knowledge, Journal of knowledge management. 6(1):45-53.
-McElroy, Mark. 2003. Understanding the new knowledge management, Available at: www.knowledgeboard.com/cgi-bin/item
-Mertins, Kai, Heisig, Peter and Jens Vorbeck. 2003. Knowledge management. Concepts and best practices. Springer.
-Tat, Lim Wai and Stewart Hase. 2007. Knowledge management in the Malaysian aerospace industry context, Long range planning. 33(1): 35-54.