بررسی ابعاد و مولفههای مدیریت بحران به منظور ارائه راهکار مناسب برای مدارس متوسطه شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیریت بحران . بحران,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های اصلی بحران به منظور ارائه راهکار مناسب در مدارس متوسطه شهر تهران انجام پذیرفته است که با مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش به طور کلی دو مولفه درون مدرسه ای و برون مدرسه ای شناسایی شد. سپس ابزار پژوهش پرسش نامه ای با 48 سوال طراحی شده که برای به دست آوردن پایایی نمونه 30 نفری از اعضای جامعه نمونه آماری انتخاب شد و با استفاده از روش آلفای کرانباخ 78درصد به دست آمد که نشان دهنده پایایی و قابلیت اعتماد پرسش نامه است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران مدارس متوسطه شهر تهران است که تعداد آنان 1500 نفر می باشد و به وسیله فرمول کوکران 170 نفر انتخاب شدند .به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار استنباطی از آزمون کلموگرف اسمیرنوف و برای بررسی نرمال بودن پاسخ ها آزمون t تک نمونه ای، برای بررسی وضعیت مولفه های بحران و آزمون فریدمن، برای رتبه بندی مولفه ها نتایج به شرح زیر به دست آمد . مولفه های درون مدرسه ای در بعد فیزیکی، پیشگیری، مداخله، در حد مطلوبی قرار داشته است و زیرمولفه خدمات و آموزش سلامت در حد بسیار ضعیف قرار داشته است، اما در بعد مولفه برون مدرسه ای با روش رگرسیون خطی ساده مولفه های درون مدرسه ای بر مولفه های برون مدرسه ای تاثیر داشته، به استثنای بعد خدمات و آموزش سلامت که این تاثیر وجود نداشته است.
The present study has been conducted with an aim of identifying main the dimensions and components of the crisis management in order to offer an appropriate mechanism for high schools in the city of Tehran. With the study of the literature and background of the research, generally two components were identified inside the school and outside the school. Then a questionnaire containing 48items was used and for the final result, a research sample of 30 subjects was selected. The obtained Cronbach’s alpha appeared to be 0.78. The statistical population of this research included all school administrators of high schools in the city of Tehran whose number amounted to 1500 out of which 170 were selected by using Cochran’s formula. In order to analyze the data in the inferential statistics section, Kolmogorov-Smirnov Test (KS-test); for studying normality of the answers the single-sample t test, and for reviewing the condition of components of the crisis, Freidman's Test were used. For ranking the components, the following results were obtained: inside schools components in physical dimension, prevention, and intervention were in a satisfactory condition and sub-component of health services and education was in a very low condition. But, in the dimension of outside school, components with simple linear regression method, inside school components were influential over outside school components except for the health services and education where such an influence was absent. In prioritization of the components for the crisis, the physical dimension ranked the highest while outside school component ranked the lowest by using Freidman’s Test.