مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر تک والد و دو والد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: افسردگی, استرس, پیشرفت تحصیلی, پرخاشگری,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه افسردگی، استرس، اضطراب، کمرویی، پرخاشگری و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان تک والد و دو والد انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر دوره دبیرستانی شهر کرمانشاه بود که از میان آن ها به روش نمونه گیری خوشه ای نمونه ای به حجم 190 نفر انتخاب شد و پرسش نامه های پژوهش در اختیار آنان قرار گرفت. از میان آن ها 184 نفر پرسش نامه ها را تکمیل کردند و همین تعداد مورد بررسی قرار گرفت. برای گردآوری داده ها از ابزارهای مقیاس استرس، افسردگی، اضطراب(DAS)، پرسش نامه کمرویی جیک و باس و پرسش نامه پرخاشگری (AGO)استفاده شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری میانگین، انحراف استاندارد و t گروه های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پیشرفت تحصیلی، افسردگی، استرس و کمرویی در گروه دانش آموزان تک والد و دانش آموزان دو والد تفاوت معناداری دارد، اما اضطراب و پرخاشگری در بین آن ها تفاوت معناداری نداشت. از یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که محرومیت وجود یکی از والدین در سلامت روان و پیشرفت تحصیلی فرزندان اثرات منفی دارد..
This study compared depression, stress, anxiety, shyness, aggression and academic achievement among single-parent and two-parent male students. The population consisted of all male students in Kermanshah High Schools, of which using the cluster sampling method, a sample consisting 190 students was selected. They were given a questionnaire to complete. Out of them, 184 students completed the. The tools were Jake and bass’s (DAS) for measuring stress, and depression, and (AGO) to check anxiety, shyness, and Aggression. The research design was descriptive. Descriptive statistics and independent t test were statistical analysis involved. Results showed that there was a significant difference between the average academic achievement, depression, stress and shyness between two-parent boys and single-parent boys. But there was no significant difference in anxiety and aggression in the two groups. It can be concluded that the deprivation of parental mental health and academic achievement in children has a negative effect.