آسیب شناسی موانع اجرای پژوهش در میان اعضای هیأت علمی و ارائه راهکارهای کاربردی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, فناوری اطلاعات و ارتباطات, فعالیت پژوهشی و آموزشی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر آسیب شناسی موانع اجرای پژوهش در میان اعضای هیأت علمی و ارائه راهکارهای کاربردی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اعضای هیات علمی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال دوم تحصیلی 90-89 بوده است که تعداد آنان 4500 نفر گزارش شده است. با مراجعه به جدول مورگان تعداد 354 نمونه برای جامعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده از جامعه آماری انتخاب شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس پنج درجه ای لیکرت استفاده شده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری و محتوایی و پایایی آن ها با اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم 30 نفر از طریق آلفای کرونباخ 0.878 برآورد شده است. برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگین ها، شاخص های مرکزی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش در آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t برای گروه های مستقل و آزمون t تک نمونه ای و آزمون لوان با استفاده از نرم افزار آماری SPSS استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داده است که عوامل فردی، اطلاع رسانی، آموزشی، اجتماعی و اقتصادی در تقویت انگیزه پژوهشی استادان موثر است. در رابطه با سوالآیا عوامل موثر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان زن و مرد متفاوت است؟ نتایج آزمون بیانگر این بود که تاثیر عامل فردی و عامل اجتماعی در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان زن و مرد تفاوت معنادار داشت و تاثیر بقیه عامل ها در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر دو گروه زن و مرد تفاوت معنادار نداشت. همچنین در رابطه با سوال آیا عوامل موثر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف متفاوت است؟ نتایج آزمون بیانگر این بود که تاثیر عامل فردی در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف تفاوت معنادار داشت. تاثیر عوامل دیگر در تقویت انگیزه پژوهشی از نظر استادان با سابقه خدمت مختلف تفاوت معنادار نداشت.
The purpose of the present study is the pathology of the obstacles in the way of implementing research among faculty members and presenting applied strategies. The research method was applied and it was descriptive-correlational type. The population of the research consisted of all the faculty members of the Islamic Azad University, Zone 8 in the second semester of the academic year of 89-90. The number of the faculty members is 4500 reportedly. Using Morgan table, 354 faculty members were selected randomly as research sample. In order to gather data, a researcher-made questionnaire which was Likert type was used. The indexes of validity and reliability were computed following the process of piloting and the obtaine index of Chronbach’s Alpha appeared to be 0.878. In order to analyze the obtained data, descriptive and inferential statistics were applied including Pearson coefficient of correlation, T-test, Lovan test. The obtained data showed that individuals, communication, society and economics are the effective factors in promoting faculty members’ research motivation.
-آمار اعضــای هیات علمــی منطقــه هشـــت دانشگــاه (1390)، معاونت آموزشــی دفتر استخــدام و تامیــن هیات علمــی و هیاتهــای ممیــزه دانشگاه آزاد اسلامی.
- سواری،کریم؛ تقی پور، منوچهر. (1382)، بررسی موانع پژوهش در دانشگاه پیام نور از دیدگاه اعضای هیات علمی منطقه هفت، اولین همایش ملی توسعه دانشگاه مجازی. دانشگاه پیام نور کاشان.
- شریعتمــداری، مهدی. (1388)، پژوهش و تحقیــق در علوم رفتــاری، تهران: کوهسار.
- صافی، احمد. (1380). اهمیت و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش، تلاش، چالشها و سیاستهای آینده، پژوهش نامه آموزشی. شماره 35.
- قورچیان، نادرقلی؛ آراسته، حمیدرضا؛ جعفری، پریوش. (1383)، دایره المعارف آموزش عالی، تهران: بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.
- کیانی هرچگانی، فاطمه؛ یارمحمدیان، محمدحسیــن. (1378)، بررســـی عوامل مؤثر در توجــه به پژوهش در میان پژوهشگـــران، چکیـــده تازههای تحقیـــق در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتـــی ایران. دوره 7 ، شماره 4. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمــی ایران.
- مهرعلیزاده، یداله؛ طاهری، محمدرضا. (1385)، سیاستگزاری تحقیقات دانشگاهی و صنعت و جایگاه اعضای هیأت علمی در پژوهش، فصلنامه علوم، تحقیقات و فناوری. سال سوم شماره 7.
- مهرمحمدی، محمود. (1376)، بررسی وضعیت کاربرد یافتههای پژوهشی دانشگاهی در ایران، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- وزارت علوم، تحقیقــات و فناوری (1380)، بیست و هشتمیــن گردهمایی معاونان پژوهشــی دانشگاهها و روســای مراکــز تحقیقاتــی، تهران: دانشگاه علــم و صنعت.
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(1380)، آیینکار و میثاق مشترک معاونان و مدیران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فصلنامه، علوم، تحقیقات و فنــاوری، سال سوم، شماره 7.
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(1382)، بررسی کارنامه پژوهشی ایران در سال 2002، فصلنامه رهیافت، شماره 28.
-Arnold, Steven.H. (1993). Sustainable Development: A Solution to the Development Puzzle? Development(Journal of SID) Vol.2,No.3.
-Barton, Hugh, et al(2003),” Shaping Neighborhoods: A guide for health, sustainability and vitality”, Spon Press, London and New York
-Bruce, et. al. (1984). Role of the University in Extention and Rural Development, ondon: Pergmoon press.
-Conrad,C. (2001). Meditations on the Ideology of Inquiry in Higher Education. Review of Higher Education, 12
-Devlin, John F.& Yap, Nonita T.1994.”Sustainable Development and the World Quarterly, Vol.S.No.1.
-Dewey,J. (1996) How We Think. Boston: Heath.
-Kerlinger, F (1986). Foundations of Behavioral Research. New Yourk:Holt, Rinehart Winston.