میزان استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش منطقه مرند از دیدگاه مدیران مدارس
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: مدیریت دانش, آموزش و پرورش, سیاستها و راهبردها, نظام رهبری, نظام ارتباطی, نظام آموزش,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش تعیین میزان استقرار مؤلفههای مدیریت دانش در آموزش و پرورش منطقه مرند است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی، راهنمایی، و متوسطه منطقه مرند است که 190 نفر به روش طبقهای-تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها نشان داد در بین مؤلفههای ششگانه مدیریت دانش، سیاست ها و راهبردهای مدیریت دانش بیشترین و نظام پاداش و تشویق مدیریت دانش کمترین میزان استقرار را داشتهاند. میانگین استقرار مدیریت دانش 3/3 میباشد. همچنین تفاوتی بین دیدگاه مدیران بر اساس جنسیت، سن، سابقه خدمت، نوع مدرسه، و شهری و روستایی در خصوص میزان استقرار مدیریت دانش وجود نداشت. در حالی که میزان استقرار مدیریت دانش از نظر مدیران دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر بیشتر بوده است.
The purpose of the present study is to determine the degree of existence of knowledge management in education in Marand zone form the school managers' point of view. The research method is survey type and the data gathering tool is a questionnaire. The population consisted of all the managers of elementary school, junior high school and high schools in the Marand zone. The research sample included 190 subjects selected through applying random-interval method. The findings showed that the most degree of existence among six components of knowledge management belongs to "politics and strategies of knowledge management" and the least is related to the two components of "the system of rewarding" and " the encouragement of knowledge management". The average existence of knowledge management is 3.3. In addition, there is no difference between the managers' point of view based on their gender, age, work experience, school type and urban or rural areas regarding the knowledge management. However, the managers who hold the degrees of B.A. and higher believe that there is a higher degree of knowledge management.
- آزاد شهرکی، زهره. (1388). بررسی عوامل زمینهساز مدیریت دانش در سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر.
- سرابی، امیر علی. (1388). مطالعه مدیریت دانش و پیادهسازی آن در دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی رساله دکتری دانشگاه پیام نور تبریز.
- غلامی، بهاره. (1385). دیدگاه دبیــران زن اصفهــان در مورد میزان استقرار عوامل مدیریت دانش سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهـان در سال تحصیلی 85-84، پایاننامــه کارشناسی ارشـد دانشکده علوم تربیتــی، دانشگاه آزاد اسلامـــی واحد خوراسگان .
- کاظم زاده،شهربانو. (1386). بررسی مؤلفه های مدیریت دانش از دید مدیران دبیرستانهای شهرستان لامرد در سال تحصیلی 87-86 ، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز .
- متقی، محمد حسین. (1384).مدیریت دانش خاستگاه ایجاد و نگه داری سرمایههای هوشمند، مجموعه مقالات نخستین کنگره بین المللی جلد هفتم.
- نیر، فاطمه. (1386). بررسی رابطه بین کاربرد مدیریت دانش توسط دبیران شهر شیراز با خلاقیت آنان، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز .
- Choi,Young., 2000, An empirical study of factors affecting successful implementation of knowledge management,doctoral dissertation.University of Nebraska. Available at:www.proquest.com
- Dianne, Edward., 2002, Processes and strategies knowledge managemen school:Florida atlantic University.
- Lee, Henry., 2009, infomation science.higher education dala70/04.oct (publication no AAT9781109129687)
- Sanni,khalil, application of Knowledge management education a conceptual framework , Journal of theoretical and applied information technology
- Walden university.(2003) knowledge management, North central association (NCA).