بررسی و مقایسه تأثیر آموزش مهارت های زندگی برمیزان رضایت از زندگی دانش آموزان
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: آموزش ـ مهارت های زندگی ـ رضایت از زندگی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه تاثیر مهارت های زندگی بر میزان رضایت از زندگی دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان انجام شده است. جامعه ی آماری مورد نظر در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان سال اول دبیرستان های شهرستان بندرگز به تعداد 583 نفر بوده اند.. حجم نمونه نیز بر اساس جدول مورگان به تعداد 226 نفر می باشد که به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامهی محقق ساخته 20 سوالی در پنج حوزه آموزشی مهارت های زندگی با ضریب پایایی( 871/0 = α ) است. .برای تجزیه وتحلیل اطلاعات و داده ها، از آمار توصیفی و استنباطی( آزمون t تک نمونهای و t دو نمونه ایی مستقل ) استفاده شده است، ضمناً تمامی این محاسبات با استفاده از نرمافزار SPSS انجام شده است. نتایج تحقیق بدین صورت بود که: 1-آموزش مهارت های زندگی بر میزان رضایت از زندگی دانش آموزان دختر و همچنین پسر ، موثر است 2- تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر میزان رضایت از زندگی دانش آموزان دختر و پسر متفاوت است 3- خودآگاهی و همدلی دانش آموزان، مقابله با استرس، هیجان دانش آموزان و ارتباطات میان فردی و اجتماعی دانش آموزان بر رضایت مندی از زندگی آن ها موثر است. 5- تفکر خلاق و نقاد دانش آموزان بر رضایت مندی از زندگی آن ها موثر نیست.
This study compared the effects on life skills and life satisfaction of male and female first year high school students has been Community were considered in this study includes all first year high school students in a number of 583 persons have been Bandrgaz. According to the statistical community Braydstyaby geographic distribution of stratified cluster sampling and sample size table Nyzbr Morgan is number 226. Data made questionnaire of 20 questions in five areas of life skills training, guidance, with reliability coefficients (871/0 = α) is. Data collection and library studies to determine the content validity of questionnaire and formal opinions of Supervisors, the consultant was used. For data analysis, descriptive statistics and inferential (one sample t-test and two-sample t-independent convention) is used, the way all these calculations using SPSS software was performed. 95% confidence level the null hypothesis is rejected and the research hypothesis is confirmed, namely (1) and (2) training on life skills Life satisfaction of students and the son, is effective and(3) the impact of life skills education on life satisfaction of male and female students is different and The research sub-hypothesis can be rejected with 95% confidence the null hypothesis and confirm the research hypothesis Shvdyny Interpersonal communication and empathy and social consciousness of students and students on their life satisfaction is And also deal with the stress and excitement of the students on their life satisfaction is effective. Decision making and problem solving, students work on their life satisfaction. And only minor fifth hypothesis, creative and critical thinking of students on their life satisfaction is not effective.