امکان سنجی استقرار نظام مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و ارائه مدل مناسب
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, مدیریت دانش, دانش, ساختارسازمانی, نیروی انسانی, فناوری اطلاعات ودانشگاه,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله ارزیابی وضعیت دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ی جهت استقرار مدیریت دانش است. پژوهش حاضر با روش توصیفی – زمینهیابی به بررسی وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی جهت استقرارمدل مناسب مدیریت دانش پرداخته است . جامعه آماری پژوهش را کلیه اعضای هیأت علمی وکارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی تشکیل داده که تعداد آن ها 1953 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 318 نفر تعیین و این تعداد به کمک روش نمونه گیری تصادفی طبقهای (بر حسب تعداد استادان وکارکنان) از جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار تحقیق پرسش نامه محقق ساخته 47 سوالی در مقیاس لیکرت بود که بر اساس مدل نظری تحقیق تهیه شده و روایی آن با استفاده از نظرات استادان و متخصصان وپایایی آْن از طریق اجرای آزمایشی و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. برای تجزیه وتحلیل دادههای حاصل از اجرای پرسش نامه از روش های آماری K_S ، t ، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی LSD استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در این دانشگاه وضعیت مولفه های نیروی انسانی مناسب می باشد، وضعیت ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی در حد متوسط است، وضعیت فناوری اطلاعات برای کاربرد مدیریت دانش مناسب نیست. بین دیدگاه استادان وکارکنان در زمینه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی تفاوت معنی داری وجود ندارد و بین دیدگاه ها در زمینه منابع انسانی، فرهنگ سازمانی ومدیریت دانش تفاوت وجود دارد. در پایان بر مبنای نتایج پژوهش پیشنهادهایی جهت بستر سازی استقرار مدیریت دانش، مدل اجرایی ومراحل وگامهای پیاده سازی مدیریت دانش در دانشگاه ارائه شده است.
The aim of this article is assessment of university situation for establishment of knowledge management. Present study using descriptive method of preparatory type, investigates situation of Islamic Free University for establishment of a suitable model of knowledge management. The statistical society in this research includes all members of the scientific board and employees of Islamic Free University of Central Tehran Unit. For analysis of research’s questions, descriptive and inferential statistics are used. Results of the research show that at this university human force is in good condition, organizational structure and culture is at average level, and condition of information technology for application of knowledge management is not suitable. There is no significant difference between views of teachers and employees on information technology and organizational structure, but there is significant difference between views on human resources, organizational culture and knowledge management. In the end, based on results of the research, suggestions for paving the road for establishment of knowledge management, executing model and stages for implementation of Knowledge management in the university are provided.